I Skandinavien ser vi det som et gode, at børn leger udenfor, når de går i dagtilbud. Men hvad siger forskningen om betydningen af udeleg for børnehavebørn? Er der forskel på, om børnene er ude i naturen eller leger på børnehavens udeområder? Og hvordan kan man som pædagog bedst understøtte børnenes udendørs aktiviteter?
Læs mere
Undervisning, der foregår udenfor klasseværelsets fire vægge, bliver mere og mere udbredt – men hvilke potentialer har udendørs undervisning for børn og unges trivsel? Kan udeundervisning få børn til at røre sig mere i løbet af en skoledag? Og hvordan skaber vi de bedste forudsætninger for udeundervisning generelt?
Læs mere
Skolehaver har en lang række fordele – både som forebyggende, sundhedsfremmende og læringsmæssigt redskab. Men hvad betyder havearbejdet for børns fællesskaber og sociale kompetencer? Og hvordan kan skolehaver fremme børns lyst til at lære?
Læs mere