Skærmtid i familien
Forældre er generelt optagede af, hvor meget tid deres børn bruger på digitale medier.
Skærmtid handler både om tidsmængden, dvs. antal timer og minutter, og om kvalitet, dvs. hvad skærmen bliver brugt til.
Det er en god idé både at være opmærksom på tidsmængden og på, hvad dit barn bruger skærmen til, f.eks. til at se tv, til kommunikation, til spil, som redskab mv.
Bliv klogere på hvad skærmtid er, hvordan dit barn oplever det at være på skærm og få anbefalinger til, hvordan du som forælder kan sætte klare rammer op for skærmtid i hverdagen sammen med dit barn.
Skærmtid er den hyppigste årsag til konflikt, når børn og forældre er uenige om brug af digitale medier.
Tjek dig selv som digital rollemodel og bliv klogere på, hvordan skærme påvirker familiens digitale hverdag.
5 gode råd om skærmtid i familien
Hold øje med, om dit barns skærmtid erstatter eller står i vejen for andre aktiviteter i hverdagen. Det kan være fysisk aktivitet, nærvær i familien, leg med venner, fælles måltider og søvn. Det er ikke nødvendigvis selve mængden af skærmtid, der kan have en negativ påvirkning på dit barns udvikling og trivsel. Det er den tid, som skærmtiden erstatter, der kan have en negativ påvirkning.
Skærmtid kan tage tid fra socialt samvær med børn og voksne i den fysiske verden. Vær opmærksom på, om skærmaktiviteten består af samvær med andre børn, eller om den ofte forstyrrer barnet i at være social og derved snarere bidrager til social isolation.
Forældre er rollemodeller for deres børn. Det gælder også digitale vaner. Børn gentager i højere grad det, deres forældre gør, end det de siger, de skal gøre. En undersøgelse foretaget af Epinion for Børns Vilkår og YouSee (2021) viser en klar sammenhæng mellem forældres og børns tidsforbrug på digitale medier: Jo mere tid forældrene bruger på digitale medier, desto mere tid bruger deres børn. Desuden kan dit eget mediebrug gå ud over kontakt og tilknytning. Se evt. mere i Børns Vilkårs analyse af småbørnsforældres skærmbrug her.
Hvis du stopper dit barn midt i et online-spil med vennerne, kan det opleves, som hvis nogen slukker for din skærm midt i en fodboldkamp eller midt i en chat med dine venner. Giv dit barn besked i god tid før, og sæt dig ind i, hvor lang tid f.eks. et spil typisk varer. Det betyder ikke, at jeres familie skal indrette hverdagen efter, hvornår børnenes venner spiller Fortnite. Men hvis I ved, at jeres rytmer for f.eks. måltider afbryder et spil, kan I sørge for, at barnet ved det på forhånd.
Lav klare rammer for brug af skærme i familien – både for barn og voksen. Hav en løbende opmærksomhed på og dialog om, hvordan skærme fylder i familien, og hvordan I gerne vil have, skærmene skal fylde i familien. Hver tredje forælder er usikker på at sætte grænser for barnets digitale mediebrug [Epinion].
Når Børns Vilkår er ude og undervise elever i grundskolen, udtrykker børnene, at de synes, det er helt i orden, at forældre sætter rammer for brug af skærm, hvis de vel at mærke oplever at være blevet hørt i processen, og at forældrene har forklaret dem årsagerne til rammerne. Fortæl om din families rammer til andre, der passer dit barn, f.eks. barnets bedsteforældre.
Aftal skærmfri tidspunkter, som gælder for alle i familien. Det kan være skærmfri måltider eller skærmfri gåture. Undgå skærmtid mindst en time, før dit barn skal sove. Skærmtid kan gøre det sværere for dit barn at falde i søvn og føre til, at dit barn ikke får tilstrækkelig med søvn. Søvn er afgørende for dit barns trivsel. Undgå derfor digitale skærme i soveværelset – det gælder i også i dit eget soveværelse 😊
Køb et gammeldags vækkeur, så mobiltelefonen ikke er i soveværelset.
Børn kopierer forældre
Som forælder er det vigtigt at være opmærksom på, at du fungerer som rollemodel for dit barns digitale liv og dannelse. Dit barn kopierer din adfærd – også på det digitale område.
Børns Vilkår anbefaler
Når de voksne siger, at børnene ikke må sidde med deres telefoner, når familien skal hygge sig sammen, fungerer det bedst, hvis forældrene selv efterlever det. Ellers er det svært for børnene at respektere og forstå, når de bliver bedt om at slukke deres skærm.
Vi anbefaler, at forældre og børn i fællesskab aftaler skærmfri tidspunkter, som gælder for hele familien. Det kan være skærmfri måltider eller skærmfri gåture.
Vi ved, at mange børn synes, det er helt i orden, at forældre sætter rammer for brug af skærm, ligesom mange godt kan lide, at forældrene interesserer sig for det, de laver online.
Sådan oplever forældrene skærmtidsdilemmaer
- Den mest hyppige årsag til konflikt er, hvor meget tid barnet reelt bruger på digitale medier (61 procent.).
- Den anden mest hyppige årsag til konflikt er, hvor meget tid barnet må bruge på digitale medier (47 pct.).
- Forældre til børn, hvor børnene bruger mere end 4 timer på digitale medier angiver oftere, at de har konflikter om, hvor meget tid barnet bruger digitale medier (72 pct.). Tallet er modsat 44 pct.. for forældre til børn, hvor børnene bruger mindre end én time om dagen digitalt.
- Forældrene i undersøgelsen angiver, at deres børns digitale forbrug stiger med alderen. Mens 22 pct. af de 6-årige bruger mere end 2 timer dagligt på digitale medier, gælder det for 58 procent. af de 12-årige.
- Hver tredje forælder er usikker på at sætte grænser for sit barns digitale medieforbrug. Godt halvdelen (52 pct.) er modsat ikke usikker, når det kommer til at sætte grænser for sit barns digitale medieforbrug.
- Samtidig angiver knap 7 ud af 10 af forældrene, at de begrænser hvor meget, de er på digitale medier i selskab med deres børn (69 pct.).
Resultaterne baserer sig på en repræsentativ spørgeskemaundersøgelse blandt 1044 forældre til børn i alderen 6-12 år, som Epinion har gennemført på vegne af Børns Vilkår og YouSee i perioden 25. februar –8. marts 2021.
Sådan oplever børnene skærmtidsdilemmaerne
I en undersøgelse blandt 1123 børn på BørneTelefon.dk forklarer børnene, hvordan de oplever dilemmaerne omkring skærmbrug i deres familie.
- 54 % af børnene udtrykker, at de gerne vil bruge mindre tid på telefon, ipad eller tablet. Kun 3 % vil gerne bruge mere tid digitalt.
- 71% af børnene svarer, at de ofte eller nogle gange bliver afbrudt i brugen af digitale medier af deres forældre. Af disse føler 34% af børnene, at forældrene ikke forstår dem og 31% bliver irriterede, frustrerede eller kede af det.
- 42 % af børnene svarer, at det ikke generer dem at blive afbrudt, når de er online og 22 % svarer, at det er forældrene nødt til at gøre.
Børn har brug for at blive inddraget for at forstå de rammer og regler, der sættes ift. skærmbrug. Hvis barnet bliver hørt også ifm. fx rammesætning for det digitale liv i familien, vil de ofte forstå hvorfor og i højere grad overholde de rammer, der er sat.
I undersøgelse på BørneTelefonen.dk kan vi se, at
- Kun 40% af børnene svarer, at de er med til at bestemme reglerne for brug af digitale. I aldersgruppen 10-12 år er det dog kun 25%, som er med til at bestemme reglerne.
- Ca. 50% af børnene svarer, at der er ens regler for forbrug af digitale medier for hhv. barn og forældre og ca. 50% svarer, at der er forskellige regler.
- Når børnene fortæller mere om, hvad forskellene er mellem reglerne for børnene og reglerne for de voksne er, fremhæver mange blandt andet, at forældrene bruger deres telefon ved spisebordet, selvom der er regler om, at det må man ikke. Flere beskriver også, hvordan forældrene kigger på deres mobil, når de ser film sammen, og at børnene bliver bedt om at lægge mobilen væk, hvis de gør det sammen. Mange fortæller, at forældrene ikke har nogen tidsbegrænsning på deres brug af skærm, hvor det har børnene – noget en del af børnene italesætter som fint, da de jo voksne og selv må bestemme.
Hørt på BørneTelefonen
Hej jeg er fuldt afhængig af min telefon.. Jeg kan ikke stoppe mig selv med at kikke på den. I mine timer, mens jeg spiser og endda om natten. Mine forælder har opdaget mig flere gange men min telefon om natten, og bliver bare vold sure:(. Min mor er også virkelig afhængig af sin telefon men siger at det er okay men jeg forstår det ikke rigtigt..Pige til BørneTelefonen, 11 år