BørneTelefonen.dk opruster til den nye digitale virkelighed
Med støtte fra Bikubenfonden er Børns Vilkårs rådgivning på BørneTelefonen.dk nu blevet endnu lettere at tilgå fra smartphones og tablets, ligesom det nu bliver meget lettere for børn og unge at finde frem til præcis de råd og den vejledning, de har brug for.
Er du sur eller mobbet, glad eller droppet? Så kan du finde hjælp på BørneTelefonen.dk. Og med den netop relancerede hjemmeside kan børn og unge i Danmark nu endnu lettere finde råd og vejledning til hvad man kan gøre, når far og mor skal skilles, når man bliver holdt udenfor fællesskabet på Facebook, eller hvis man gør skade på sig selv.
BørneTelefonen.dk havde i 2013 288.806 unikke besøgende. I 2014 var det tal helt oppe på 406.599 unikke besøgende. Det svarer til en stigning på ikke mindre end 40 procent på blot ét år. Antallet af unikke besøgende i 2014 svarer til, at 47 procent af alle børn og unge i aldersgruppen 10-19 år har besøgt BørneTelefonen.dk.
”Rigtig mange børn har en smartphone og har let ved diskret at finde hjælp hos os på den måde. Derfor skal vores rådgivning naturligvis også være tilpasset til den nye, digitale virkelighed” siger Bente Boserup, der er chef for BørneTelefonen.
Helt konkret betyder opdateringerne, at man nu langt lettere kan finde lige præcis de gode råd, og den vejledning, der passer til ens dilemma, ligesom man lynhurtigt kan finde frem til relevante, tidligere svar fra Brevkassen på BørneTelefonen.dk, hvor de frivillige, børnefaglige rådgivere indtil videre har besvaret mere end 6000 anonyme henvendelser, som ligger tilgængelige på siden. Hele sitet er blevet det, man i fagsprog kalder responsivt, så indholdet passer til skærm på den mobil, tablet eller computer, man besøger det fra.
Alt i alt en række ændringer, der gør det muligt at hjælpe alle de mange børn og unge, der søger vejledning hos BørneTelefonen.
”Sidste år havde vi 36.000 samtaler med børn og unge på BørneTelefonen, men vi havde også næsten lige så mange henvendelser, vi ikke kunne nå at besvare. Derfor er det så vigtigt for os, at børnene kan finde så meget information og så mange råd som muligt på hjemmesiden, mens de venter på at tale med os,” siger Bente Boserup.
Relanceringen af Børnetelefonen.dk er blevet mulig takket være en donation fra Bikubenfonden. Fondens projektchef Sine Egede udtaler:
”Der er mange børn og unge, som gør brug af Børnetelefonen i dag. Derfor har det været væsentligt for os at kunne bidrage til, at de unge kan få den hjælp og vejledning, de har brug for på den platform, de føler sig mest trygge ved, når behovet og modet er der. ”
For yderligere information og kommentarer kontakt Mette Kjær, presse- og kommunikationsmedarbejder i Børns Vilkår på 23 31 44 13.