Børns Vilkår hjælper flere børn end nogensinde
BørneTelefonen hos Børns Vilkår gennemførte knap 36.000 samtaler med børn og unge i 2014. Udvidede åbningstider betød, at flere børn kunne komme igennem.
BørneTelefonen hos Børns Vilkår har vokseværk, viser årstallene fra 2014. Rådgivningens frivillige gennemførte 36.000 samtaler om alt fra kærestesorger over mobning til overgreb og havde dermed 3500 flere samtaler end i 2013.
”Et samarbejde med TrygFonden gjorde det muligt for os at udvide åbningstiderne 1. februar sidste år, så børn også kunne få hjælp lørdag og søndag aften samt på helligdage,” siger chef for BørneTelefonen hos Børns Vilkår, Bente Boserup.
Børns Vilkår arbejder hele tiden på at kunne hjælpe alle de børn, der søger hjælp på BørneTelefonen. Efterspørgslen er stor.
”Børn i dag har et stort behov for at tale med en voksen, der er trænet i at lytte og hjælpe barnet videre og derfor er der altid pres på vores rådgivningslinjer. Vi arbejder hele tiden på at følge med efterspørgslen ved at skaffe midler, der gør det muligt at rekruttere og uddanne frivillige til at betjene rådgivningen,” siger Bente Boserup.
Årstallene viser desuden, at mere end hver 10. samtale handler om seksualitet og kroppens udvikling. Temaer som ’graviditet, prævention og kønssygdomme samt ’kroppens udvikling’ er således kommet på listen over de 10 hyppigste temaer, børn har brug for hjælp til.
”Stigningen også være et udtryk for en øget kropsforskrækkelse i samfundet som vi bl.a. ser ved, at 7-årige drenge ikke må klæde om sammen med deres mor i svømmehallen og mandlige pædagoger nogle steder ikke må tage børn op på skødet. I det lys er det positivt, at børn på BørneTelefonen anonymt kan få svar på spørgsmål om eksempelvis ’den første gang’ og kroppens udvikling. Ting, som børnene kan have svært ved at tale med deres forældre om,” siger Bente Boserup.