<< Gå til alle nyheder

Børns Vilkår vil ikke forveksles med Børns Velfærd

I sidste uge kom det frem i Jyllands-Posten, at fonden Børns Velfærd kun bruger 2 procent af deres donationer på et velgørende formål. Det er problematisk for Børns Vilkår, der af donorer ofte bliver forvekslet med Børns Velfærd.

Jyllands-Posten kunne den 28. december afsløre, at den relativt ukendte fond Børns Velfærd kun bruger to procent af sine milliondonationer på dens velgørende formål. Til gengæld går 60 procent af pengene til et teleselskab, som stifteren af fonden selv ejer og det meste af resten til administration.

Børns Vilkår er godt trætte af at blive forvekslet med fonden, der ikke er godkendt af ISOBRO, som er brancheorganisation for velgørende organisationer.

”Det er meget problematisk for vores organisation, at vi oplever at blive forvekslet med Børns Velfærd. Hver måned er der flere, der ringer ind til os og klager, fordi de har forvekslet os med ’Børns Velfærd’ ” fortæller direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.

Årsagen til forvekslingen skyldes især fondens navn. Fonden, der i forvejen hed både Velfærdsfonden og Springsters Velfærdsfonden, valgte i 2013 at give sig selv et ekstra navn, nemlig Børns Velfærd. Det minder for meget om Børns Vilkårs navn, mener direktør Rasmus Kjeldahl:  

”Vi er ret sikre på, at fonden har valgt deres navn for at spille på muligheden for en forveksling – dette understøttes af det vi hører fra de virksomheder, der klager til os efter at være blevet ringet op. Vi er super kede af det, fordi det desværre går ud over vores rygte og fordi  penge, der kunne bruges til vigtigt socialt arbejde, ser ud til at ende i de forkerte lommer”.

Vi håber, at Jyllands-Postens afdækning vil føre til at forvekslingen stopper. Ingen af vores støtter skal være i tvivl om, at pengene går til børnene.

”Lovgivningen har indtil videre været utilstrækkelig til at stoppe den type virksomhed – men vi mener, at der her er et problem, som kan sammenlignes med annoncehajerne, der gennem svindel lokker midler fra de erhvervsdrivende.”