Fortvivlede børn kontakter BørneTelefonen i morgentimerne
16-årig pige fortalte om farens seksuelle misbrug
En aprilmorgen klokken lidt i 9 træder den frivillige rådgiver Vivian ind på BørneTelefonen. Vivian skal have sin første morgenvagt, efter BørneTelefonen er begyndt at holde åbent i morgen– og formiddagstimerne.
”Jeg var ret spændt på, hvordan det ville være, hvor mange henvendelser vi ville få så tidligt på dagen, og hvad de ville handle om. Jeg havde egentlig tænkt, at der nok ville være ret stille på linjerne,” fortæller Vivian.
”Jeg får SMS-vagten, og ikke ret længe efter jeg har sat mig ved skærmen, kommer en besked frem, hvor der står: ’Hej, jeg er en 16-årig pige. Min far misbruger min lillesøster, og jeg kan ikke holde det ud mere. Hvad skal jeg gøre?’”
Vivian skriver til pigen, at det er rigtig godt og modigt, at hun skriver til BørneTelefonen. Hun begynder at spørge ind til pigens familiesituation og finder ud af, at børnene er i en 7/7-ordning. Det betyder, at mor ikke kender til overgrebene.
”Efter vi har skrevet lidt frem og tilbage om familiesituationen skriver jeg til hende: ’Du fortæller, at din far misbruger din lillesøster?’ Hun svarer, at hun også selv er blevet misbrugt, men at far har sagt, at det nu er blevet lillesøsters tur. Lillesøsteren er 13 år gammel nu.”
Pigen har aldrig fortalt til nogen, hvad der foregår derhjemme og fortæller det først nu, hvor det går ud over søsteren. Hun fortæller, at lillesøsteren godt ved, at hun skriver til BørneTelefonen.
”Jeg får indtryk af, at de er blevet enige om, at det er nu, de vil kontakte BørneTelefonen og få hjælp” fortæller Vivian.
Vivian præsenterer pigen for muligheden for, at de på BørneTelefonen laver en underretning, så kommunen kan hjælpe hende og søsteren. Det kræver dog, at pigen har lyst til og føler sig tryg ved at opgive sin anonymitet.
”Jeg holdt vejret. Pludselig stoppede hun med at svare på mine SMS’er. Jeg ved ikke, hvor længe der gik, måske 10-15 minutter. Men så tikkede en besked frem på skærmen med navn, adresse og telefonnummer.”
Vivian forklarede pigen, at systemet nu ville blive sat i gang, og at hun selvfølgelig altid var velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen.
”Da jeg havde sagt det til hende, skrev pigen: ’Tusind tak for hjælpen, jeg er rigtig glad for, at der bliver gjort noget.’”
Selvom Vivians morgen startede med en meget alvorlig samtale, er hun glad for, at hun var tilstede, og at BørneTelefonen var åben på netop det tidspunkt, hvor pigen havde modet til at henvende sig.
”Rådgivningen med pigen er et klart eksempel på, at problemer ikke kun er tilstede i et bestemt tidsrum. Det samme gælder modet til at fortælle om de her ting. Hvem ved? Måske var modet forsvundet, hvis hun havde skrevet til en lukket linje. Derfor er det virkelig godt, at BørneTelefonen har udvidet sin åbningstid.”
BørneTelefonen har siden 24. april 2019 holdt morgenåbent på hverdage mellem kl. 9 og 11. I den første måned med morgenåbent har BørneTelefonen besvaret mere end 500 henvendelser fra børn og unge i det nye tidsrum, hvoraf Vivians samtale er en af dem.
tesa Nordic har i 2019 valgt at støtte op om udvidelsen af åbningstiden på BørneTelefonen, så vi kan sikre, at børn og unge ikke kontakter os forgæves i formiddagstimerne. Tusind tak for det.