De fleste børn og unge har et indholdsrigt liv med mulighed for at deltage i mange forskellige, positive fællesskaber. Det kan for eksempel være i hjemmet, i skolen, til fritidsaktiviteter, på sociale medier eller i computerspil. Men det er også et liv, hvor man skal afkode en lang række spilleregler, og hvor man møder mange forventninger og krav.

Men hvad fortæller børn og de unge selv om præstationer, perfekthed og stress? Det har Børns Vilkår og TrygFonden undersøgt gennem en omfattende spørgeskemaundersøgelse med besvarelser fra 1.820 tilfældigt udvalgte skoleelever i 6. og 9. klasse, gennem kvalitative interviews med 57 skoleelever og ved at gennemgå mange hundrede henvendelser til BørneTelefonen.

Andre udgivelser om pres og stress

Jeg føler et stort pres med en masse afleveringer, fodbold og at jeg altid skal være på overfor vennerne og er bange for at ryge ud af gruppen fordi jeg fremstår irriterende. Jeg skal præstere mit bedste, men det er ikke altid, det sker, og hvis jeg først laver en fejl begynder jeg at stresse, og så kan jeg ikke stoppe Dreng, 15 år
Jeg har det som om at folk har voldsomt høje forventninger til mig, og at jeg ikke kan leve op til dem. Det kan ødelægge min dag fuldkommen, hvis jeg får 10 i stedet for 12. Min største frygt er at jeg ikke bliver erklæret uddannelsesparat her efter sommerferien Pige til BørneTelefonen
Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal få mit liv til at hænge sammen. Det går ikke godt i skolen og jeg er dømt ’ikke-uddannelsesparat’. Hvad skal jeg så gøre nu? Jeg har ikke nogen fremtid hvis ikke jeg finder en løsning! Pige, 15 år
I øjeblikket har jeg 155 likes på mit profilbillede, men vil gerne have mange flere. Jeg har aldrig haft en kæreste i mit liv og tænker lidt på, om det måske er fordi, jeg ikke har så mange likes, betyder det noget for pigerne, at drengene skal have likes på deres profilbilleder? Dreng, 15 år
Jeg føler egentlig ikke rigtig, at der er noget tidspunkt, hvor jeg ikke skal præstere Dreng, 12 år

 

Få den nyeste viden om temaer, der præger børns hverdag og trivsel