Skræddersyede oplæg til børn

Sæt fokus på de digitale fællesskaber i klassen

Mange børn og unge kontakter BørneTelefonen, når de oplever problemer online. De fortæller blandt andet om digital mobning i form af latterliggørelse, grimt sprog eller udelukkelse fra grupper.

Fællesskaberne i skolen og de digitale fællesskaber hænger uløseligt sammen. Derfor er det vigtigt, at skolen også tager ansvar for trygge fællesskaber online.

Her på siden kan du finde materiale med øvelser til, hvordan du og din klasse kan styrke det digitale fællesskab i netop jeres klasse.

4. klasse

Øvelse 1: Dilemmakort

I denne øvelse skal eleverne tale om dilemmaer fra BørneTelefonen og komme med bud på, hvem der kan hjælpe.

Øvelse 2: Kædebeskeder 

I denne øvelse skal i se to film om kædebeskeder, så eleverne kan reflektere over konsekvenserne af kædebeskeder.

I I kommer også til at arbejde med, hvilke handlemuligheder man har, hvis man selv eller andre modtager ubehagelige kædebeskeder.

6. klasse

Øvelse 1: Dilemmakort

I denne øvelse skal eleverne tale om dilemmaer fra BørneTelefonen og komme med bud på, hvem der kan hjælpe.

Øvelse 2: Ghosting

I denne øvelse skal I se to film om ghosting, så eleverne kan reflektere over konsekvenserne af ghosting. 

I kommer også til at tale om, hvilke handlemuligheder man har, hvis man selv bliver ghostet eller oplever at andre bliver det.

På Børnetelefonens temaside om digitale fællesskaber kan eleverne få gode råd til, hvordan de passer på sig selv online. De kan også teste deres digitale fællesskaber eller swipe sig igennem chatbeskeder, som kan misforstås. 

Læs mere