Vores digitale klassekompas
Herunder finder I en inspirationspakke til jer som fagpersoner, hvor I skal igennem et forløb med film, cases fra BørneTelefonen og refleksionsøvelser, så I sammen kan blive klogere på børn og unges digitale fællesskaber. I vil også finde en podcast, der går særligt i dybden med adfærdsdesign, og hvad de har af betydning for den måde, som børn og unge er sammen på via deres skærme. Til slut vil I finde et kompas, som går igen i elevmaterialet, hvor eleverne skal sætte retning og udfylde deres digitale klassekompas. I kan bruge kompasset til at samle op på jeres fælles drøftelser og refleksioner og sammen få sat kurs på, hvad I i teamet gerne vil sætte fokus på. I kan fx vælge at sætte fire fokuspunkter ind i kompassets fire verdenshjørner.
Nederst på denne side er en lærervejledning til forløbet “Vores digitale klassekompas”, til indskoling, mellemtrin og udskoling. Alle materialer lægger op til at bringe klassernes kompas videre til elevrådet og sammen sætte spot på skolens digitale dannelse.
Materialet har særligt fokus på kropslighed, kreativitet og at bruge det fysiske rum aktivt, så derfor vil I opleve, at I kun skal bruge skærm til at vise film, og ellers er skærmen slukket.
God fornøjelse!
Viden til fagpersoner
Inspirationspakke til trygge digitale fællesskaber
I denne inspirationspakke til fagpersoner vil I komme omkring emner som børns digitale fællesskaber, eksklusion online, algoritmer, klassechats, at være udenfor de digitale fællesskaber, og hvordan børn og unge kan opleve, at ubehagelige oplevelser online er et vilkår, og ikke noget man kan gøre noget ved.
I vil arbejde med skolens rolle i at skabe trygge digitale fællesskaber blandt børnene og få inspiration til skole-hjem-samarbejde. I kan vælge at lave hele forløbet på én gang eller plukke elementer og bringe det op på flere teammøder.
Undervejs vil I møde refleksionsspørgsmål, I skal forholde jer til i teamet, og som vil klæde jer på til at undervise i ”Vores digitale klassekompas”.
Podcast: adfærdsdesign og digitale vaner
I denne podcast kan I høre digital medieekspert Camilla Mehlsen fortælle Albert fra BørneTelefonen om, hvad digitale adfærdsdesigns er, og hvilken betydning de har for børn og unges liv og de digitale fællesskaber, som de indgår i.
Hør podcasten om adfærdsdesigns og tal med hinanden om:
Hvad er nyt, og hvad vidste I på forhånd?
Hvilke pointer er særligt relevante for jer som fagpersoner?
Hvilke forskelle og ligheder tror I, at der er på elevernes perspektiv og jeres fagpersonsperspektiv på fordele og ulemper ved de sociale medier?
Dialog i teamet
Som opsamling kan I downloade kompasset og skrive, hvad I synes er de vigtigste fire punkter, inden for den digitale verden, (kompaspunkterne) at fokusere på med jeres elever.