Billede af en dagbog

Dagbog fra BørneTelefonen

Billede af en åben bog

En gammel dagbog fra 1999 gemmer på anonyme fortællinger, som dengang er blevet delt af børn og unge med BørneTelefonen i fortrolighed. 

De børnefaglige rådgivere har skrevet dele af samtalerne ned i hånden. Det giver os et unikt indblik i, hvad der blandt andet blev talt om på BørneTelefonens telefonlinje tilbage i 1999.  

I 1999 havde vi 6.373 samtaler med børn og unge. I 2023 havde vi over 63.000 samtaler – altså en tidobling!

I takt med det øgede antal samtaler har rådgiverne i dag heldigvis også bedre muligheder for systematisk at registrere, hvad de enkelte samtaler handler om elektronisk, så de ikke længere skal ty til ‘dagbogsmetoden’.

Billede af en åben bog

I den anonyme dagbog fra 1999, som vi fandt under en oprydning i BørneTelefonens lokaler i Valby, har rådgiverne skrevet dele af børn og unges beretninger ned.  

Når man bladrer i bogen, dukker der indimellem små dannebrogsflag op på siderne. Hver gang de frivillige rådgivere har haft en positiv fortælling igennem på telefonlinjen, har de skrevet den ned og sat et lille flag ved barnets fortælling.

På BørneTelefonen hører vi oftest fra børn og unge, når livet er hårdt. Så henvendelser som disse har helt sikkert varmet lige så meget tilbage i 1999, som det gør at læse fortællingerne i dag.

Guides på en hullet væg

For at blive frivillig hos Børns Vilkår, skal man have en børnefaglig baggrund. Men selvom man har stor erfaring med børn og unge, kan man stadig have brug for hjælp og vejledning i sin rådgivning. 

Derfor har vi blandt andet en masse forskellige guides, samtalevejledninger og emnehæfter, som de frivillige kan tage i brug under deres rådgivning.

Hvis den frivillige har brug for mere personlig hjælp eller sparring i en samtale, er der også altid en børnefaglig koordinator på vagt, som kan hjælpe med at formulere besvarelser på chat, sms eller lytte med over telefonen.

Udklip hængt op på en tavle

Alle børn og unge er anonyme, når de kontakter BørneTelefonen og HØRT. Så medmindre at barnet selv har valgt at opgive sin anonymitet, er der ikke mere at gøre, når samtalen afsluttes. Rådgiveren må slippe samtalen og håbe på, at den løsning, de sammen har fundet, kan hjælpe. 

Derfor betyder det også utroligt meget, når vores rådgivere på BørneTelefonen og HØRT modtager søde beskeder, takkebreve eller bliver ringet op med en positiv opdatering fra et barn eller en ung.

Mange af de positive ord bliver skrevet ned og hængt op på denne opslagstavle inde i rådgivningslokalet. Og især efter svære samtaler kan beskeder som disse minde rådgiverne om, at selv en kort samtale kan gøre en kæmpestor forskel.

Udklip af en besked til BørneTelefonen

Takkebeskeder som disse er med til at give et stort smil på læben – uanset om det er en taknemmelig besked, en sød undskyldning for ”telefonfis” eller en fin tegning.

Dagbog

En side i en dagbog

En gammel dagbog fra 1999 gemmer på anonyme fortællinger, som dengang er blevet delt af børn og unge med BørneTelefonen i fortrolighed. 

De børnefaglige rådgivere har skrevet dele af samtalerne ned i hånden. Det giver os et unikt indblik i, hvad der blandt andet blev talt om på BørneTelefonens telefonlinje tilbage i 1999.  

I 1999 havde vi 6.373 samtaler med børn og unge. I 2023 havde vi over 63.000 samtaler – altså en tidobling!

I takt med det øgede antal samtaler har rådgiverne i dag heldigvis også bedre muligheder for systematisk at registrere, hvad de enkelte samtaler handler om elektronisk, så de ikke længere skal ty til ‘dagbogsmetoden’.

En side i en dagbog

I den anonyme dagbog fra 1999, som vi fandt under en oprydning i BørneTelefonens lokaler i Valby, har rådgiverne skrevet dele af børn og unges beretninger ned.  

Når man bladrer i bogen, dukker der indimellem små dannebrogsflag op på siderne. Hver gang de frivillige rådgivere har haft en positiv fortælling igennem på telefonlinjen, har de skrevet den ned og sat et lille flag ved barnets fortælling.

På BørneTelefonen hører vi oftest fra børn og unge, når livet er hårdt. Så henvendelser som disse har helt sikkert varmet lige så meget tilbage i 1999, som det gør at læse fortællingerne i dag.

Guides på en hullet væg

For at blive frivillig hos Børns Vilkår, skal man have en børnefaglig baggrund. Men selvom man har stor erfaring med børn og unge, kan man stadig have brug for hjælp og vejledning i sin rådgivning. 

Derfor har vi blandt andet en masse forskellige guides, samtalevejledninger og emnehæfter, som de frivillige kan tage i brug under deres rådgivning.

Hvis den frivillige har brug for mere personlig hjælp eller sparring i en samtale, er der også altid en børnefaglig koordinator på vagt, som kan hjælpe med at formulere besvarelser på chat, sms eller lytte med over telefonen.

Opslag på en tavle

Alle børn og unge er anonyme, når de kontakter BørneTelefonen og HØRT. Så medmindre at barnet selv har valgt at opgive sin anonymitet, er der ikke mere at gøre, når samtalen afsluttes. Rådgiveren må slippe samtalen og håbe på, at den løsning, de sammen har fundet, kan hjælpe. 

Derfor betyder det også utroligt meget, når vores rådgivere på BørneTelefonen og HØRT modtager søde beskeder, takkebreve eller bliver ringet op med en positiv opdatering fra et barn eller en ung.

Mange af de positive ord bliver skrevet ned og hængt op på denne opslagstavle inde i rådgivningslokalet. Og især efter svære samtaler kan beskeder som disse minde rådgiverne om, at selv en kort samtale kan gøre en kæmpestor forskel.

Udklip fra en besked til BørneTelefonen

Takkebeskeder som disse er med til at give et stort smil på læben – uanset om det er en taknemmelig besked, en sød undskyldning for ”telefonfis” eller en fin tegning!