
Navigation
Baggrund for materialet
Materialerne på denne side er denne side er baseret på den viden om skolefravær, som Børns Vilkår igennem flere år har indsamlet blandt børn, unge, forældre og skolens og kommunens fagpersoner. Denne viden er indsamlet gennem interviews, henvendelser på BørneTelefonen, en række spørgeskemaundersøgelser, en registeranalyse samt dansk og international forskning på området.
Vidensgrundlaget omfatter bl.a. ”Skolens tomme stole” (2020) og ”Fortællinger om en hverdag uden skolegang” (2020), begge fra Børns Vilkår, ”Panelanalyse af bekymrende skolefravær” (2020) af VIVE for Børns Vilkår og ”Håndtering af bekymrende skolefravær i folkeskolen” (2021), af Analyse & Tal for Børns Vilkår.
Disse undersøgelser er suppleret med en række kvalitative interviews med kommunale medarbejdere, der har fortalt om deres praksis. Alle undersøgelser er støttet af Egmont Fonden.
I udviklingsprocessen har blandt andre forskerne Gro Emmertsen Lund, Frederikke Skaaning Knage og Wilma Walther-Hansen samt en række fagfolk fra skoler og kommuner kvalificeret indholdet. Forskerne Helle Rabøl Hansen og Noomi Christine Linde Matthiesen har deltaget i to ekspertfilm der anvendes i materialerne.
Materialet tager udgangspunkt i Børns Vilkårs børnesyn:
- Børn har ret til en tryg skolegang og til at få hjælp, hvis der er brug for det.
- Børn er afhængige af voksne – og derfor har de voksne omkring et barn en vigtig rolle i at skabe et trygt miljø, hvor barnet oplever at være en del af fællesskabet.
- Børn har ressourcer til selv at handle i og er med til at skabe deres eget liv – og det er derfor vigtigt at inddrage børn, når de har skolefravær, og være nysgerrig på hvad der ligger bag.
- Børn udvikler sig i sociale relationer – og derfor er skolens fællesskab et vigtigt element i både at forebygge og håndtere skolefravær.
HAR DU FEEDBACK ELLER SPØRGSMÅL TIL MATERIALERNE?
Skriv en besked til skolefravaer@bornsvilkar.dk