Tomme stole på brosten

Materialer

Her finder I en samling af alle de værktøjer, film og rapporter, der ligger forskellige steder på ”Skolefravær løses i fællesskab”. 

Det er samlet i seks overordnede kategorier:  

  • Materialer til kommuner 
  • Materialer til skoleledelse 
  • Materialer til lærere og pædagoger 
  • Podcast og film til forældre 
  • Viden om skolefravær 
  • Film om forskellige relevante emner 

Til kommunen

Kommuner får viden og materialer, der kan understøtte arbejdet med at sætte retning for kommunens og skolens arbejde med skolefravær. 

Slides som kan bruges til at forberede, rammesætte og facilitere processen med at finde fokus for kommunens arbejde med skolefravær.     

Vurderingsværktøj, som kan printes og bruges til processen med konsulenter og ledere i kommunen. 

Til skoleledelsen

Skoleledelser får viden og materialer, der kan understøtte arbejdet med at sætte retning for kommunens og skolens arbejde med skolefravær. 

Slides som kan bruges til at forberede, rammesætte og facilitere processen med at finde fokus for skolens arbejde med skolefravær.     

Vurderingsværktøj, som kan printes til alle deltagerne og bruges til processen med at vurdere skolens nuværende arbejde med skolefravær.  

– Opsamlingsdokument til referenten

Opsamlingsdokument til referenten, til den fælles drøftelse om hvad skolen skal fokusere på fremadrettet.

Skabelon til handleplan, hvor I kan skrive aftaler og planer for det videre arbejde ind.

Inspiration til hvad man kan fokusere på, når man vil have en systematisk opmærksomhed på fraværsdata.

Eksempel, der viser hvordan organisering og rutiner for arbejdet med skolefravær kan se ud på en skole.

Tekster, der kan bruges til at skabe fælles refleksion med skolens medarbejdere. Emnerne er alle relevante for skolens arbejde med skolefravær.

Læs uddrag fra bogen ”Skolefravær – Forståelser og handlemuligheder”. Børns Vilkår har bidraget med disse to kapitler, der handler om hvad skoler kan gøre for at forebygge skolefravær. 

Til lærere og pædagoger

Lærere og pædagoger får konkrete værktøjer til det forebyggende arbejde i klasserne, inddragelse af elever, skole-hjem-samarbejde og håndtering af bekymring for elevers skolefravær. 

Værktøj til at arbejde systematisk med klassefællesskabet. Værktøjet indeholder viden, en proces man kan bruge som lærer/pædagog og en model, der viser forskellige elementer, der er vigtige for klassefællesskabet. 

Værktøj man kan bruge, hvis man ønsker at inddrage hele klassen i at undersøge klassefællesskabet.

Guide, der kan bruges når en klasse skal skifte lærer, og man ønsker en fin overgang. 

Guide man kan bruge når man vil forberede sig til og dygtiggøre sig i at holde elevsamtaler. 

En kort sammenfatning af guide til elevsamtalen, der kan printes og tages med til snakken med eleven.

Alternativt værktøj til elevsamtaler, hvor man taler med eleven ud fra en tegning af en flod, som symboliserer elevens liv.

Alternativt værktøj til elevsamtaler, hvor man taler sammen ud fra elevens egne fotos.

Slides, der kan bruges når man vil holde et forældremøde, hvor der er skolefravær på dagsordenen.

Mødeskabelon som kan understøtte en positiv skole-hjem-samtale, hvis der er en bekymring for en elev.

Skabelon, der kan bruges til at lave en plan, når I er bekymrede for en elev og sætter indsatser i gang for at støtte eleven.

Til forældre

Forældre kan se tre korte film med psykolog Helle Lund som fortæller om, hvad skolefravær er, og hvordan man kan tage en god snak med sit barn. Derudover kan man lytte til andre forældres oplevelser med deres børns skolefravær.

Videoer om skolefravær

Du skal ændre dit cookiesamtykke, for at se dette indhold.
Du skal ændre dit cookiesamtykke, for at se dette indhold.
Du skal ændre dit cookiesamtykke, for at se dette indhold.

Viden om skolefravær

– Skolefravær set fra barnets perspektiv

Hvordan udvikler skolefravær sig, hvad fortæller børnene selv om årsagerne bag, og hvordan påvirkes børn og familiers hverdagsliv i perioder med skolefravær? Det kan du læse om i denne rapport, der bygger på interviews med børn og forældre, henvendelser til BørneTelefonen og en spørgeskemaundersøgelse blandt elever.

– Lærernes perspektiv på skolefravær

Mange lærere mangler tid, viden og hjælp udefra til at forebygge og håndtere skolefravær. Læs mere om dette i denne rapport, som bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt lærere.  

Mød fem børn og unge der deler deres fortælling om et liv med skolefravær. Fortællingerne er baseret på kvalitative interviews.

Videoer om skolefravær

Du skal ændre dit cookiesamtykke, for at se dette indhold.

I denne animationsvideo kan I høre om hvad vi kan gøre, når børn og unge ikke kommer i skole.  

Du skal ændre dit cookiesamtykke, for at se dette indhold.

I denne video fortæller skoleforsker og ph.d. Gro Emmertsen Lund om to forskellige måder at forstå skolefravær på, og hvilke konsekvenser de to forskellige syn har for praksis.    

Du skal ændre dit cookiesamtykke, for at se dette indhold.

I denne fortæller tidligere teamleder Mai Juul Andersen fra U-start (en tværprofessionel taskforce mod skolefravær i Hvidovre Kommune) om, hvad man kan være opmærksom på, når man arbejder med vedligeholdelse og kvalitetssikring af fraværsindsatser i en kommune.  

Du skal ændre dit cookiesamtykke, for at se dette indhold.

I denne video præsenteres Børns Vilkårs vingemodel. Modellen kan bruges som udgangspunkt for at arbejde med et godt klassefællesskab.   

Du skal ændre dit cookiesamtykke, for at se dette indhold.

I denne video fortæller forsker og ph.d. Frederikke Skaaning Knage om vigtigheden af at inddrage eleverne og om hvad man skal være opmærksom på, når man gør det.

Du skal ændre dit cookiesamtykke, for at se dette indhold.

I denne video får I en introduktion til den inddragende samtale. Hør om, hvordan samtalen forberedes, og hvor vigtigt det er at følge op bagefter. 

Du skal ændre dit cookiesamtykke, for at se dette indhold.

Denne animationsvideo kan bruges, når man som lærer ønsker at sætte fokus på forebyggelse af skolefravær på et forældremøde. 

Du skal ændre dit cookiesamtykke, for at se dette indhold.

I denne video fortæller forsker og ph.d. Noomi Christine Linde Matthiesen om vigtigheden af et positivt skole-hjem-samarbejde, og hvad man som skole bør være opmærksom på når man ønsker et samarbejde baseret på tillid og dialog. 

Du skal ændre dit cookiesamtykke, for at se dette indhold.

I denne video fortæller forsker og ph.d. Helle Rabøl Hansen om, hvordan skolen er central for børn og unges trivsel og mistrivsel. Hun giver indsigt i de nye betingelser for fællesskaber og præsentere, hvordan en ny forståelse af fællesskaber kan skabe positive handlemuligheder.