Materialer til skoleledelsen
Skolefravær løses i fællesskab
Skolefravær løses i fællesskab
I har som skole en vigtig opgave med at forebygge og håndtere skolefravær. Et højt skolefravær er ofte et symptom på mistrivsel eller udfordringer i skolens fællesskab, og kan have alvorlige konsekvenser for børn og unges trivsel, læring og udvikling. Det er derfor en vigtig opgave, at man støtter børn og unge i at komme i skole, så de oplever, at de er en værdsat del af skolens fællesskab.
Denne hjemmeside er en samling af materialer til dig, som arbejder i skolens ledelse. Materialerne understøtter skoleledelsen i at sætte retning for skolens arbejde med skolefravær.
Inden du går i gang
Inden du går i gang har vi lavet et kort forløb der introducerer dig for, hvordan andre skoler har arbejdet med skolefravær.
Sådan starter i arbejdet
Her kan I finde ressourcer til at styrke jeres arbejde med skolefravær.
BAGGRUND FOR MATERIALET
Dette materiale er udviklet på baggrund af viden om skolefravær, som Børns Vilkår igennem en årrække har indsamlet blandt børn, unge, forældre og skolens fagfolk. Vidensgrundlaget bygger på interviews, henvendelser på BørneTelefonen, en række spørgeskemaundersøgelser, en registeranalyse og dansk og international forskning på området.
Vidensgrundlaget omfatter bl.a. rapporten ’Skolens tomme stole’ (2020) og casesamlingen ’Fortællinger om en hverdag uden skolegang’ (2020). VIVE har i 2020 gennemført ’Panelanalyse af bekymrende skolefravær’ for Børns Vilkår, baseret på registerdata, mens Analyse og Tal har gennemført en undersøgelse for Børns Vilkår blandt lærere i ’Håndtering af bekymrende skolefravær i folkeskolen’. Alle undersøgelser er støttet af Egmont Fonden.
I udviklingsprocessen har blandt andre forskerne Gro Emmertsen Lund, Frederikke Knage og Wilma Gitte Walther-Hansen samt en række fagfolk fra skoler og kommuner givet feedback og forslag til justeringer.
Materialet tager udgangspunkt i Børns Vilkårs børnesyn:
- Børn er mennesker med ligeværdige rettigheder – og det indebærer retten til en tryg skolegang og til at få hjælp, hvis der er brug for det.
- Børn er afhængige af voksne – og derfor har de voksne omkring et barn en vigtig rolle i at skabe et trygt miljø, hvor barnet oplever at være en del af fællesskabet.
- Børn har ressourcer til selv at handle i og er med til at skabe deres eget liv – og det er derfor vigtigt at inddrage børn, når de har skolefravær, og være nysgerrig på hvad der ligger bag skolefravær.
- Børn udvikler sig i sociale relationer – og derfor er skolens fællesskab et vigtigt element i både at forebygge og håndtere skolefravær.
- Materialet understøtter en tilgang til forebyggelse af skolefravær, der vægter arbejdet med fællesskaber, inddragelse af elever samt en systematisk helhedsorienteret tilgang.
Fællesskab
At være en del af et trygt fællesskab med plads til forskellighed er et vigtigt fundament for børn og unges trivsel og læring. At tilhøre klassens fællesskab kan være det, der gør, at børn og unge vælger skolen til. Arbejdet med at skabe stærke, velfungerende fællesskaber er derfor en vigtig del af arbejdet med at løse problemer med skolefravær.
Elevinddragelse
Et barn eller en ung har altid en grund til at blive væk fra skole. Når man inddrager eleverne løbende, både i den almindelige hverdag og hvis der opstår skolefravær, har man bedre mulighed for at forstå elevernes perspektiver og finde frem til gode, holdbare løsninger, der kan styrke elevens tilhørsforhold til skolen samt oplevelse af mening og mestring.
Systematisk helhedsorienteret tilgang
En systematisk tilgang til arbejdet med skolefravær er med til at sikre, at hele skolen arbejder i samme retning med både forebyggelse og håndtering af fravær. Fordi skolefravær ofte er et komplekst problem, er der behov for en helhedsorienteret tilgang. Her skaber skolen en tydelig retning for det forebyggende arbejde, undersøger fællesskabets betydning for elevers skolefravær, ser skolefraværet som elevers løsning på et problem, og er nysgerrig på, hvad skolen kan gøre.
Har du feedback eller spørgsmål til materialerne?
Skriv en besked til skolefravaer@bornsvilkar.dk
book en workshop
Er jeres skoleledelse interesseret i at booke en opstartsworkshop på tre timer?
Her får I:
- Viden om skolefravær
- Vejledning i hvordan I bedst anvender materialerne på jeres skole
- Igangsættelse af arbejdet med skolefravær i ledelsesteamet, hvor I vurderer skolens status i en struktureret proces