Arbejdet i klassen
Forebyggelse af skolefravær gennem arbejdet i klassen handler først og fremmest om at skabe et forpligtende fællesskab og læringsmiljø, hvor eleverne er trygge ved hinanden. Her finder I tre videns- og værktøjselementer, der kan understøtte jeres arbejde med at forebygge skolefravær.
Værktøj
Systematisk arbejde med klassefællesskabet
En systematisk tilgang til arbejdet med klassefællesskabet sikrer, at I bevarer fokus på det vigtige trivselsarbejde, også i en travl hverdag.
Det er afgørende, fordi elever med højt fravær ofte fortæller om ensomhed, utrygge fællesskaber i klassen, svære relationer til lærerne, og oplevelsen af at undervisningen er svær at være i, fordi det enten er kedeligt, for svært eller ikke så meningsfuldt for dem.
I videoen herunder præsenteres vingemodellen fra Børns Vilkår. Brug modellen som udgangspunkt for arbejdet med at forebygge skolefravær gennem styrkelse af klassefællesskabet. Videoen præsenterer også en proces, I kan følge. Begge dele er beskrevet i værktøjet ‘Systematisk arbejde med klassefællesskabet’, der ligger lige under videoen.
Systematisk arbejde med klassefælleskabet
Processen og værktøjerne er også samlet i en PDF, som I kan bruge som arbejdsdokument.
Spørg eleverne
Her kan I downloade en PDF, der indeholder den del af forløbet, hvor hele klassen inddrages i at undersøge klassefællesskabet.
HUSK
Fraværsregistering
Konsekvent registrering af fravær er vigtigt, fordi det gør det muligt at opdage mønstre omkring elever eller klasser. Det kan være, at I opdager elever, der er i risiko for at udvikle fraværsproblemer, eller at der er særlige fag, tidspunkter eller overgange, der er svære for eleverne.
Når elever er meget eller helt fraværende fra skolen, kan det være nærliggende at stoppe registrering af fravær, fordi der ofte er andre instanser, der går i gang med indsatser for eleven. Man kan som lærer eller pædagog være i tvivl om, hvad der overhovedet er relevant at registrere. Det er dog vigtigt fortsat at registrere fravær, da det ellers er umuligt at få øje på mønstre på skolen og for den enkelte klasse.
Drøft i teamet, hvordan I understøtter hinanden i at sikre systematisk og konsekvent fraværsregistrering.
Inddrag eleverne
Her kan I får ideer til, hvordan eleverne kan inddrages når I har fokus på fravær og tilstedeværelse i klassen
Inddrag eleverne i fraværsregistreringen
Fraværsregistreringen kan blive en anledning til at skabe rutiner, der gør eleverne aktive og deltagende. Den kan gøre det tydeligt for eleverne, at deres tilstedeværelse er vigtig for jer og for hele klassens fællesskab. Man kan fx:
- tage imod eleverne når de kommer og bede dem selv tjekke ind på computer eller tablet, mens du siger godmorgen.
- tænke i en mere uformel tjek ind på skoledagen.
- lave et fysisk ritual, der markerer tilstedeværelse.
- lade børnene tjekke ind med farver. Fx grøn= superklar til dagen, gul= skal lige vågne, rød= slet ikke klar.
- spørge: Hvem mangler vi i dag? Er der nogen, der ved, hvorfor Karla ikke er her?
- lade eleverne sende en sms til fraværende klassekammerater, hvor de fortæller, at de er savnet.
- drøfte med eleverne om de har ideer til jeres daglige tjek ind.
Inddrag eleverne i hvad der giver lyst til deltagelse
Et forebyggende tiltag mod skolefravær kan være, at I inddrager eleverne i at undersøge, hvad der giver lyst til at deltage i undervisningen og i klassens sociale liv. Derefter kan I bruge den viden, eleverne giver jer, til at justere rammer og indhold i undervisningen. I kan fx:
- gennemføre trivselssamtaler med alle elever, med fokus på hvad der giver lyst til deltagelse.
- lade eleverne i klassen selv udarbejde et spørgeskema om, hvad der giver lyst til at deltage, og derefter svare på det.
- lade eleverne skiftes til at observere undervisningen med fokus på, hvad der ser ud til at virke godt og engagerende. Vær opmærksom på at de elever, der observerer, ikke bruger navne, men siger “eleverne” eller “en elev” og “læreren”, når de efterfølgende beskriver, hvad de lagde mærke til.
Værktøj: Rutiner ved lærerskifte
Overgange og skift mellem lærere kan øge risikoen for fravær blandt eleverne. Når en klasse får en ny lærer, er det vigtigt at være opmærksom på dette. Det kan skabe utryghed, at relationen til en tryg voksen ophører, og det er et brud på den kultur, der i forvejen findes i klassen.
Det kan derfor være en god ide, at I markerer skiftet til en ny lærer ved at formalisere afslutningen af relationen til den gamle lærer. Samtidig kan den gamle lærer overdrage noget af sin relation til eleverne til den nye lærer. Når eleverne inddrages i overdragelsen fra én lærer til en ny, øger det også elevernes oplevelse af at have betydning for lærerne og for fællesskabet.
Guide til lærerskift
Anvend denne samtaleguide, der understøtter vigtige lærer-elev-relationer og sikrer en god overgang for elever og lærere ved lærerskift.