Forebyggelse af skolefravær gennem arbejdet i klassen handler først og fremmest om at skabe et forpligtende fællesskab og læringsmiljø, hvor eleverne er trygge ved hinanden. Her på siden finder I tre videns- og værktøjselementer, der kan understøtte jeres arbejde med at forebygge skolefravær.
Konsekvent registrering af fravær er vigtigt, fordi det gør det muligt at opdage mønstre omkring elever eller klasser. Det kan være, at I opdager elever, der er i risiko for at udvikle fraværsproblemer, eller at der er særlige fag, tidspunkter eller overgange, der er svære for eleverne.
Når elever er meget eller helt fraværende fra skolen, kan det være nærliggende at stoppe registrering af fravær, fordi der ofte er andre instanser, der går i gang med indsatser for eleven. Man kan som lærer eller pædagog være i tvivl om, hvad der overhovedet er relevant at registrere. Det er dog vigtigt fortsat at registrere fravær, da det ellers er umuligt at få øje på mønstre på skolen og for den enkelte klasse.
Drøft i teamet, hvordan I understøtter hinanden i at sikre systematisk og konsekvent fraværsregistrering.
Her kan I få ideer til, hvordan I kan inddrage eleverne i arbejdet med at være opmærksomme på fravær og tilstedeværelse.
Fraværsregistreringen kan blive en anledning til at skabe rutiner, der gør eleverne aktive og deltagende. Den kan gøre det tydeligt for eleverne, at deres tilstedeværelse er vigtig for jer og for hele klassens fællesskab. Man kan fx:
Et forebyggende tiltag mod skolefravær kan være, at I inddrager eleverne i at undersøge, hvad der giver lyst til at deltage i undervisningen og i klassens sociale liv. Derefter kan I bruge den viden, eleverne giver jer, til at justere rammer og indhold i undervisningen. I kan fx:
Overgange og skift kan ofte indebære en risiko for udvikling af fraværsproblematikker. Det er også noget, I kan sætte fokus på, når en klasse får ny lærer. Det kan skabe utryghed for den enkelte elev, at relationen til en tryg voksen ophører, og det er et brud på den kultur, der i forvejen findes i klassen.
Det kan derfor være en god ide, at I markerer skiftet til en ny lærer ved at formalisere afslutningen af relationen til den ”gamle” lærer, og samtidig lader den gamle lærer overdrage noget af sin relation til eleverne til den nye lærer. Når eleverne inddrages i overdragelsen fra én lærer til en ny, øger det også elevernes oplevelse af at have betydning for lærerne og for fællesskabet.
Anvend denne samtaleguide, som støtter op om de vigtige relationer mellem lærer og elev og sikrer gode overgange for elever og lærere ved lærerskift.
Hent viden om skole-hjem-samarbejdets betydning for skolefravær. Få værktøjer til dialog med forældre om skolefravær og inddragelse af hjemmet.
Sæt fokus på elevinddragelse i forbindelse med skolefravær. I kan få viden og værktøjer til den inddragende samtale og til inddragelse gennem hverdagsaktiviteter.