Et positivt skole-hjem-samarbejde kan være afgørende for elevernes trivsel og læring. Det er vigtigt, at alle forældre har mulighed for at deltage i samarbejdet, selvom de har forskellige forudsætninger.
På denne side finder du et oplæg og en film, der kan bruges på forældremøder om skolefravær, en skabelon til dagsorden ved skole-hjem-samtaler og gode råd til kommunikation med forældre.
Det er en god idé at tale jævnligt med forældre om fravær og vigtigheden af, at eleverne kommer i skole. I kan fx bruge det første forældremøde i henholdsvis indskoling, mellemtrin og udskoling til at sætte det på dagsordenen.
Her finder du en film og en præsentation, du kan bruge på et forældremøde om skolefravær. Filmens budskaber er:
Her finder du en præsentation, der kan bruges som oplæg til forældremøder om skolefravær. Præsentationen giver viden til forældre om tidlige tegn på skolefravær og forældrenes betydning for klassens trivsel. Filmen lægger op til generelle drøftelser af skole-hjem-samarbejdet.
Tilpas præsentationen, så den passer til jeres forældregruppe. Vær opmærksom på, at skolefravær kan være et følsomt emne. Skriv jeres skoles fraværsindsatser ind i præsentationen. Under hvert slide findes noter med ekstra information til den, der skal præsentere materialet.
Skole-hjem-samtalens formål er at koordinere elevens, hjemmets og skolens perspektiver på trivsel og fravær og finde frem til fælles løsninger. Samtidig er det vigtigt, at samtalen bidrager til at øge forældrenes tillid til skolen og skolens kendskab til elevens og hjemmets perspektiv på elevens situation.
Samtalen afsluttes med at gøre aftaler tydelige og skrive dem ned, så de kan forstås af eleven og bliver nemmere at følge op. Børns Vilkår anbefaler, at mødedeltagerne udpeger en tovholder for processen videre.
Her kan du downloade en mødeskabelon, som kan understøtte en positiv skole-hjem-samtale.
Det vil ofte være sådan, at hjemmet og skolen oplever elevens situation forskelligt. Fra forskningen ved vi, at forældre ofte er de første til at opdage de tidligste tegn på mistrivsel. Fra Børns Vilkårs undersøgelser ved vi også, at elever oftest vælger at fortælle om skoleproblemer hjemme fremfor til skolens fagpersoner.
Både skolens og hjemmets perspektiver er vigtige, når et skolefraværsproblem skal løses.
Hvis forældre ringer, kan du spørge til:
Aftal, hvad I hver især gør, indtil I taler sammen næste gang. Aftal også, hvornår og hvordan I følger op.
I en travl hverdag kan skriftlig kommunikation komme til at lyde lidt for kontant eller give anledning til misforståelser. Her kommer nogle tips til den skriftlige kommunikation med forældre:
Få inspiration til at arbejde systematisk med at forebygge skolefravær ved at sætte fokus på trivsel, fællesskab og elevernes perspektiv.
Sæt fokus på elevinddragelse i forbindelse med skolefravær. I kan få viden og værktøjer til den inddragende samtale og til inddragelse gennem hverdagsaktiviteter.