En helhedsorienteret fraværsindsats tager udgangspunkt i, at skolefravær udvikler sig over tid i et samspil mellem elev og kontekst. Det er ledelsen, der sikrer, at skolen har rammerne til at praktisere en helhedsorienteret indsats.
Dette indebærer:
På denne side kan du finde inspiration til arbejdet.
Fraværsdata kan anvendes til at undersøge, om der er behov for at ændre eller justere i skolens rammer eller undervisning eller sætte tiltag i gang for at styrke fællesskabet. Mønstre i fraværsdata er interessante, fordi fravær kan være en indikator på, at alt ikke er, som det skal være i elevernes relation til skolen.
For at kunne opdage fraværsmønstre er det vigtigt, at skolens ledelse sørger for at igangsætte og følge op på:
Sørg derfor for, at skolens system kan registrere alle typer af fravær, også når elever fx kommer for sent eller går tidligt, og at skolens medarbejdere ved, hvordan de registrerer, så det bliver gjort ens. Hold særligt øje med mønstre i fravær ved overgange i skolens hverdag, som fx i forbindelse med ferier, overgange fra en afdeling til en anden, og når en klasse får en ny lærer.
Her kan du få mere baggrundsviden om og inspiration til at have en systematisk opmærksomhed på fraværsdata.
Tydelig organisering af arbejdet med skolefravær sikrer, at både skolens fagpersoner, elever og hjemmet ved, hvad der skal ske, og hvem der tager ansvaret. Desuden vil rutiner sikre fremdrift og dermed minimere ventetid for elever i fraværsproblematikker.
Overvej følgende spørgsmål:
Her kan I se et eksempel på organisering og rutiner til håndtering af skolefravær.
Ud fra et helhedsorienteret perspektiv på skolefravær er det vigtigt, at de indsatser, der igangsættes, tager udgangspunkt i elevens perspektiv, og at skolens fagfolk hele tiden er opmærksomme på, hvordan dynamikkerne i klassens fællesskab påvirker elevens trivsel.
Det er ledelsens opgave at sørge for, at lærere og pædagoger både har kompetencer til at gøre det, og at der er tid nok til, at det kan gennemføres.
Overvej hvordan I sikrer, at skolens personale har kompetencer, tid og muligheder til at arbejde med skolefravær med udgangspunkt i elevernes perspektiv. I kan fx overveje:
Overvej hvordan I sikrer, at skolens fagpersoner har kompetencer, tid og muligheder til altid at indtænke fællesskabet som en del af løsningen på elevers fraværsproblematikker. I kan fx overveje:
Gennem en konkret og nem proces får I vurderet, hvor jeres skole står nu i forhold til at forebygge og håndtere skolefravær. Brug vurderingen til at sætte retning for arbejdet og udarbejde handleplaner til, hvordan I ønsker at fokusere og arbejde fremadrettet.
Sæt skolefravær på dagsordenen sammen med medarbejdere til personalemøder eller afdelingsmøder. Anvend de seks tematiske korte tekster med oplæg til faglige drøftelser.