
Navigation
Skab fælles retning og forståelse
En helhedsorienteret tilgang til arbejdet med at forebygge og håndtere skolefravær kræver, at hele skolen arbejder målrettet. Når alle på skolen kender skolens retning for arbejdet og ved, hvem der gør hvad og hvornår, styrkes indsatsen markant.
Materialerne her kan bruges, når I ønsker at arbejde med de fem temaer fra værktøjet “Vurder og find fokus”. Der er også et sjette tema, som handler om helhedsorienterede fraværsindsatser.
Når I har fastlagt skolens fokusområder, kan I bruge materialerne til at skabe fælles refleksion sammen med skolens medarbejdere. Herunder får I et kort overblik over de seks korte refleksionsforløb og hvad de indeholder. Vores anbefaling er, at I for hvert tema afsætter ca. 1 time, hvor I sidder sammen.
Tekst og refleksionsspørgsmål til hvert enkelt forløb ligger også som printbare pdf’er, hvis I ønsker det. Derudover kan I få overblik over de konkrete værktøjer, der er til rådighed på siderne til lærere og pædagoger.
Korte refleksionsforløb
Elevinddragelse
Dette forløb består af tre dele: en kort film, en tekst om elevinddragelse og fire refleksionsspørgsmål. Formålet er at skabe fælles refleksion over og drøfte elevinddragelse på jeres skole.
Til sidst finder I også henvisninger til konkrete værktøjer til elevinddragelse.
Skole-hjem-samarbejde
Dette forløb består af to dele: en tekst om skole-hjem-samarbejdet og tre refleksionsspørgsmål. Formålet er at skabe fælles refleksion over og drøfte skole-hjem-samarbejdet på jeres skole.
I slutningen af forløbet, finder I henvisninger til konkrete værktøjer til skole-hjem-samarbejdet.
Arbejdet i klassen
Dette forløb består af tre dele: en kort film, en tekst om arbejdet i klassen og tre refleksionsspørgsmål. Formålet er at skabe fælles refleksion over og drøfte arbejdet i klasserne på jeres skole.
I slutningen af forløbet, finder I også henvisninger til konkrete værktøjer til arbejdet i klassen.
Fraværsforståelse
Dette forløb består af tre dele: en kort film, en tekst om fraværsforståelse og fire refleksionsspørgsmål. Formålet er at skabe fælles refleksion og drøfte jeres skoles forståelse af fravær.
Helhedsorienterede fraværsindsatser
Dette forløb består af to dele: en tekst om helhedsorienterede fraværsindsatser og tre refleksionsspørgsmål. Formålet er at skabe fælles refleksion og udveksle viden om helhedsorienterede fraværsindsatser.
Til sidst finder I også henvisninger til konkrete værktøjer til indsatserne.
Kompetencer og fælles udvikling
Dette forløb består af to dele: en tekst om kompetencer og fælles udvikling samt tre refleksionsspørgsmål. Formålet er at skabe fælles refleksion og udveksling af viden om, hvordan skolens medarbejderes kompetencer kan bidrage til at forebygge og håndtere skolefravær.
Arbejdet med data – hvem gør hvad og hvornår?
Arbejdet med data – hvem gør hvad og hvornår?
Få inspiration til, hvordan man kan sikre en systematisk opmærksomhed på data på ens skole, og hvordan man kan gribe det an, hvis man bliver bekymret for en elev. Få også refleksionsspørgsmål, der kan hjælpe jer som ledelse med at sikre, at indsatserne har fokus på både fællesskabet og elevens perspektiv.
Værktøjer til lærere og pædagoger
Værktøjer til lærere og pædagoger
Konkrete værktøjer der understøtter arbejdet indenfor følgende fem områder:
- Den forebyggende dialog om skolefravær med alle forældre
- Det systematiske arbejde med klassefællesskabet
- Elevinddragelse
- Kommunikation med hjemmet om bekymring
- Planlægning af indsatser