Når du bliver bekymret for en elev
Hvis I bliver bekymret for, at en elev ikke trives eller er ved at miste sit tilhør til skolen, er det vigtigt, at I både undersøger det klassefællesskab, eleven er en del af, og at I inddrager eleven selv. Begge dele kan give jer værdifuld viden om, hvad der er på spil for eleven.
Børns Vilkår har udviklet en proces, der kan hjælpe jer med at handle på jeres bekymringer gennem tre faser. De tre faser er:
Fase 1: Undersøg jeres bekymring
- Her finder I forskellige værktøjer til at indsamle relevant viden.
Fase 2: Planlæg indsatser
- Her finder I ideer til indsatser og en skabelon til en handleplan.
Fase 3: Følg op og justér
- Her finder I flere refleksionsspørgsmål, der kan bruges i opfølgningen af jeres indsatser.
Her finder I fire værktøjer, der kan bruges i processen.
Systematisk arbejde med klassefælleskabet
Værktøj til at arbejde systematisk med klassefællesskabet. Værktøjet indeholder viden, en proces man kan bruge som lærer/pædagog og en model, der viser forskellige elementer, der er vigtige for klassefællesskabet.
Vurder klassefællesskabet for vingemodellen
Her kan I downloade en PDF, der viser vingemodellen. Den kan bruges til at vurdere klassefællesskabet ved at bruge tal.
Pixiguide til elevsamtalen
En kort sammenfatning af guide til elevsamtalen, der kan printes og tages med til snakken med eleven.
Skole-hjem-samtale ved bekymring
Mødeskabelon som kan understøtte en positiv skole-hjem-samtale, hvis der er en bekymring for en elev.
Plan for indsatser
Skabelon, der kan bruges til at lave en plan, når I er bekymrede for en elev og sætter indsatser i gang for at støtte eleven.
Hvad kan i gøre?
Hvad skal vi være opmærksomme på i kontakten med hjemmet?
- Hvornår og hvordan kontaktes hjemmet, hvis man får en bekymring om en elevs trivsel eller begyndende fravær?
- Hvordan skal kommunikationen med hjemmet være løbende? Hvem skal gøre det, på hvilken måde og hvor ofte?
- Hvilke nye eller overraskende perspektiver bidrager forældrene med?
- Hvilke aftaler er der for, hvordan undervisningen skal foregå, hvis eleven har højt fravær?
- Hvis der skal igangsættes sygeundervisning, hvem gør hvad?
- Er der udpeget en tovholder for forløbet? Hvilke opgaver har tovholderen?
- Er der lavet aftaler om hverdagens overgange mellem hjem og skole?
- Er der aftaler om, hvad I hver især gør, hvis den plan, I laver, ikke holder?
Hvad skal vi være opmærksomme på i skolen?
- Hvordan vil vi sørge for, at eleven løbende bliver inddraget og at elevens stemme bliver hørt?
- Har eleven behov for at blive understøttet i relationer?
- Er der behov for, at skolens voksne gør noget anderledes når de er sammen med eleven?
- Er der behov for at fokusere på faglig støtte og inspiration?
- Er der behov for særaftaler i en periode? Husk, at særaftaler skal evalueres. Vær opmærksom på, at de ikke bliver permanente.
- Hold fokus på, hvad der kunne gøre det godt og trygt at komme i skole, uanset hvad der ellers er på spil i elevens liv.
Hvad skal vi prioritere i arbejdet med fællesskabet?
- Fællesskabende didaktikker?
- Forudsigelighed og arbejdsro?
- En tryg og positiv stemning?
- Trygge overgange og skift som eleverne kan håndtere?
- Teamets relationer til eleverne?
- Mere elevinddragelse?
- Positive fortællinger om klassen?
Eventuel støtte fra eksterne/interne ressourcepersoner
- Overvej om der er forhold, som skal undersøges yderligere. Tag kontakt til ledelsen med henblik på at inddrage PPR, sundhedsplejerske eller socialforvaltning.
- Husk, at I har skærpet underretningspligt.
Hvordan bevarer vi relationen til eleven?
- Hvis eleven ikke længere er i skole, eller kun kommer delvist eller sjældent, kan det være vanskeligt at komme til at tale med eleven i hverdagen. Det er dog af afgørende betydning for eleven at mærke jeres interesse og ønske om en god relation, så gør det som er muligt for at bevare relationen.
- Inddrag eleven, når I forsøger at forstå udfordringer og iværksætter løsninger.
- Aftal hvordan I har kontakt med eleven i hverdagen, tjekker ind online, sender lektier, inviterer til diverse skoleaktiviteter osv.
Hvordan kommunikerer vi til de andre elever om fraværet?
- Børn med fravær kan opleve det ubehageligt, at de ikke ved, hvad klassekammerater ved og tror om deres fravær. Nogle børn fortæller, at klassekammerater mener, at de pjækker.
- Lav en aftale med eleven om, hvad der skal siges i klassen om elevens fravær, for at understøtte at eleven fortsat er en del af klassens fællesskab.