Elevinddragelse
Når man ønsker at hjælpe børn og unge, der har det svært, er det essentielt at inddrage deres egne perspektiver. Det er kun eleverne selv, der ved, hvordan det er at være dem, og når man lytter til det de fortæller, får man værdifuld viden, der kan bruges til at komme frem til gode indsatser.
I videoen fortæller Frederikke Skaaning Knage, der forsker i skolefravær, om vigtigheden af at inddrage eleverne og om hvad man skal være opmærksom på, når man gør det.
I Børns Vilkårs undersøgelse af lærernes perspektiver på skolefravær giver mange lærere udtryk for, at de mangler viden og redskaber til at inddrage eleverne og at de savner en tydelig tilgang til elevinddragelse på skolen.
I videoen herunder får I en introduktion til den inddragende samtale. I hører om, hvordan samtalen forberedes, og hvor vigtigt det er at følge op bagefter.
Under videoen finder I konkrete redskaber til at inddrage elever.
Viden og inspiration til elevsamtalen
Her finder I værktøjer til inddragende samtaler. ”Guide til elevsamtalen” kan bruges når man vil forberede sig til samtalen og dygtiggøre sig, og pixiguiden kan printes og medbringes til selve samtalen.
Guide til elevsamtalen
Guiden kan bruges når man vil forberede sig til samtalen og dygtiggøre sig
Pixiguide til elevsamtalen
En kort sammenfatning af guide til elevsamtalen, der kan printes og tages med til snakken med eleven.
Ønsker I at inddrage på andre måder?
I kan have brug for andre måder at inddrage eleven på end en typisk elevsamtale. Nogle elever vil være mere tilpas ved at tale sammen andre steder end omkring et bord. Her kan I finde forslag til andre måder at gøre det på.
Vær stadig opmærksom på, at der er brug for forberedelse, rammesætning og tid nok.
Tegn en flod
Alternativt værktøj til elevsamtaler, hvor man taler med eleven ud fra en tegning af en flod, som symboliserer elevens liv.
Fotoinspireret samtale
Alternativt værktøj til elevsamtaler, hvor man taler sammen ud fra elevens egne fotos.