Logo for Børns Vilkår
  • Find svar
  • Vær med
  • Det gør vi
  • Om os
  • Støt nu
  • Bliv frivillig
  • For virksomheder

Søg

Støt nu
Bliv frivillig
virksomheder

Tilbage

Find svar, anbefalinger og gode råd

  • Til forældre
  • Til fagpersoner
  • Nyheder
  • Publikationer
Far sidder med sin lille dreng på skødet og læser på en laptop med ham.

Tilbage

Vær med i dag

  • Bliv frivillig hos Børns Vilkår
  • Bag for BørneTelefonen
  • Landsindsamlingen
  • Lotteri
  • Støt via testamente
  • Køb årets kunstplakat

Tilbage

Vores arbejde

  • BørneTelefonen
  • HØRT
  • ForældreTelefonen
  • FagTelefonen
  • Bisidning
  • Erstatningsrådgivning
Ensom pige kigger ud af et vindue

Tilbage

Om os

  • Kontakt
  • Presse
  • Fondspartnere
  • Ambassadører
  • Transparens
  • Om Børns Vilkår
  • Skoleprojekter
Paneldebat med deltagere fra Børns Vilkår
Nyhed: 21-06-2023

ForældreTelefonen fylder 30 år: Aldrig har så mange søgt hjælp til at reparere relationen til deres barn

Kvinde og dreng set bagfra kigger på hinanden.
Mother giving love and affection to her cute boy diagnosed with autism. Although this boy cannot walk, speak or understand spoken or sound language, he understands the language of love by his mom.

I 30 år har voksne kunnet søge rådgivning om familielivet på ForældreTelefonen, der drives af Børns Vilkår. Forældre henvender sig blandt andet om vanskeligheder i forbindelse med skilsmisse og børns skoletrivsel. For første gang er det dog forholdet mellem børn og forældre, som fylder allermest.

Hvordan fortæller jeg min datter, at hendes mor og jeg skal skilles? Min 4-årige får jævnligt raserianfald, efter hun er blevet storesøster. Er det normalt? Min 3-årige søn vil ikke acceptere min nye kæreste. Hun må hverken røre ham eller hans legetøj. Hvordan får de en god kontakt?

Sådan lyder tre henvendelser fra forældre, der kontaktede ForældreTelefonen i 1993, da den netop var åbnet. I år fylder rådgivningslinjen 30 år og anvendes fortsat hyppigt, når familielivet slår knuder. Sidste år var der flere end 5000 samtaler på ForældreTelefonen – det er fem gange så mange som i 1993.

Forældreskabet er fyldt med svære følelser og bekymringer, og rigtig mange står alene med deres tvivl og tanker. Vi er glade for, at vi i så mange år har kunnet tilbyde et sted, hvor forældre, og andre voksne omkring børn, kan søge råd og vejledning. ForældreTelefonen giver os også mulighed for at hjælpe nogle af de børn, der ikke selv kontakter BørneTelefonen. Det er blandt andet her, vi har mulighed for at skabe forandring og støtte for de helt små børn Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.

ForældreTelefonen åbnede, fordi BørneTelefonen, som var åbnet seks år forinden, stik mod intentionen også var blevet et sted, hvor mange voksne søgte hen, når de havde spørgsmål til livet med børn eller var bekymrede for børn i deres nærhed.

De første år havde ForældreTelefonen kun åbent om søndagen. Åbningstiden er løbende blevet udvidet, og i dag er rådgivningen åben seks dage om ugen.

Mange søger råd om skilsmisse
De udfordringer, forældre, og andre voksne omkring børn, henvender sig med, har ikke ændret sig markant de seneste 30 år.

Spørgsmål relateret til skilsmisse har gennem hele ForældreTelefonens levetid været et emne, som forældre har søgt rådgivning om. Henvendelserne handler blandt andet om fordeling af samvær, bopæl og forældremyndighed.

Herudover fylder spørgsmål, der relaterer sig til børns trivsel i skolen. Det handler typisk om mobning eller skolefravær. En del af samtalerne handler også om omsorgssvigt og psykisk mistrivsel.

Et nyt emne på førstepladsen
Sidste år var det emne, der toppede listen over henvendelsesårsager, forholdet mellem barn og forælder. Det er første gang i ForældreTelefonens 30 år. På BørneTelefonen derimod har forældre-barn-relationen været den hyppigste henvendelsesårsag siden 2020.

At så mange, både børn og voksne, søger rådgivning om deres indbyrdes relation, fortæller os, at både forældre og børn har en interesse i at løse udfordringer og reparere på noget, der kan være svært:

”Der er sket meget med vores børnesyn de seneste 30 år. Vi er blandt andet mere villige til at lytte til vores børn og respektere deres oplevelse af fx en konflikt. Jeg tror, det er derfor, flere forældre søger råd om, hvordan de kan beholde fortroligheden med deres barn, hvis relationen er gået i hårdknude,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.

Alle rådgivere på ForældreTelefonen har en børnefaglig baggrund. Langt de fleste har desuden vagter på BørneTelefonen med jævne mellemrum og har derfor en unik indsigt i, hvad børn og unge tænker, som de bruger i samtalerne på ForældreTelefonen ved at inddrage børneperspektivet.

Man kontakter ForældreTelefonen gratis og anonymt på 35 55 55 57. Linjen har åbent alle hverdage fra kl. 9 og søndag fra kl. 15.

Familie sidder omkring et spisebord og spiser.

ForældreTelefonen

Har du spørgsmål til opdragelse, trivsel, dagtilbud, forældrerollen eller andet?

På Børns Vilkårs ForældreTelefonen kan du få gratis, anonym, børnefaglig rådgivning om stort og småt, der handler om børn. 

Ring 35 55 55 57

Åben i dag: 09-17
Læs mere ➜

Del denne side:

Ring på 35 55 55 59
Skriv til bv@bornsvilkar.dk
Skriv til medlem@bornsvilkar.dk

Trekronergade 26
2500 Valby

Carl Blochs Gade 37
8000 Aarhus C

CVR: 10634792
Konto nr.: 7134 1161116
MobilePay-nr.: 50553

  • Send sikkert til Børns Vilkår
  • Presse
  • Ledige stillinger
  • Arv og testamente
  • Lej vores lokaler
  • Bliv institutionsmedlem
  • Whistleblowing
  • Podcasts
  • Ambassadører
BørneTelefonen rådgivning for børn i Danmark
HØRT chatrådgivning for unge
  • Privatlivspolitik
  • Cookiepolitik