Brunhåret pige ligger på en seng, og kigger på en telefon.
BørneTelefonens logo

BørneTelefonen er børnenes linje til rådgivning, trøst eller bare en voksen, der har tid til at lytte.

Når venskaberne slår gnister. Når forældrenes skilsmisse gør ondt i maven. Når børnene udsættes for så grusomme svigt, at de næsten ikke kan få det sagt.

Hver dag, året rundt sidder vores frivillige rådgivere på BørneTelefonen klar til at lytte og rådgive børn og unge i Danmark om deres problemer, store som små.

Gratis og anonym rådgivning

Det er både gratis og anonymt at ringe til BørneTelefonen. Og man kan heller ikke se på telefonregningen, at et barn har ringet til os på 116 111. Børnene bestemmer helt selv, hvad de har lyst til at tale om, vi lytter, giver gode råd og forklarer børnene om deres rettigheder.

På BørneTelefonen kan børnene også få rådgivning på sms, chat eller igennem vores Brevkasse og Børn hjælper børn-forum, hvis de føler sig mere trygge ved det.

Vores rådgivere kan også tilbyde en professionel bisidder til de børn, som ringer til BørneTelefonen og som har brug for hjælp i mødet med den offentlige forvaltning.

En dreng med headset på sidder og kigger på en computer.

BørneTelefonen 116 111

BørneTelefonen tilbyder gratis og anonym rådgivning.
Døgnet rundt. Hver dag. Hele året.

BørneTelefonen – meget mere end en telefon

På BørneTelefonen kan børn også få rådgivning på sms, chat eller igennem vores Brevkasse og Børn Hjælper Børn-forum, hvis de er mere trygge ved det.

Her kan børn poste et spørgsmål eller en oplevelse og få støtte og råd fra andre. Hvis de har et spørgsmål, de gerne vil stille, eller en oplevelse de gerne vil dele, kan de indsende et brev nedenfor. Hver uge bliver de udvalgte breve postet, så andre kan give gode råd og svar.
Læs mere

Her kan børn og unge skrive til BørneTelefonen, og de kan læse, hvad andre har spurgt og fået svar om. Søg efter breve i søgefeltet eller ved at vælge en eller flere kategorier.
Læs mere

BørneChatten er en anonym rådgivning, hvor børn og unge kan chatte med en af vores frivillige rådgivere. Chat-samtalerne varer typisk mellem 1/2 time og 1 time.
Læs mere

Man kan også SMS’e med BørneTelefonen på 116 111. SMS-rådgivningen er åben hele døgnet alle årets dage.
Læs mere

Ring gratis og anonymt til BørneTelefonen på 116 111. BørneTelefonen er åben alle dage hele døgnet.
Læs mere

Her kan du læse hvordan vi behandler børnenes data.

Hvad ringer børnene om?

Børn ringer til BørneTelefonen om alle problemer, store som små. Herunder kan du se nogle af de hyppigste samtaleemner på BørneTelefonen.

Forholdet mellem barn og forældre har under corona været et af de hyppigste emner på BørneTelefonen. Coronakrisen og særligt nedlukninger af landet har været med til at lægge et pres på familierne. Mange børn og unge har i år oplevet flere konflikter derhjemme, og de tilspidsede familieforhold har øget risikoen for vold og andre former for omsorgssvigt.

På BørneTelefonen har vi flere samtaler med børn og unge om kønsidentitet og seksuel orientering. Børn og unge, der henvender sig om disse temaer, er ofte usikre i forhold til deres identitet og bekymrer sig om, at skulle fortælle omverdenen om deres kønsidentitet og/eller seksuelle orientering. Flere oplever, at deres familie og venner ikke viser forståelse eller ikke accepterer dem, som de er, og en del er i alvorlig mistrivsel.

Alt for mange børn og unge er i psykisk mistrivsel. Det er et stigende problem og en bekymrende udvikling, der kalder på handling. Hver femte elev i 9. klasse har udøvet selvskade. Mindst 16 pct. Af de 0-9-årige børn i Danmark oplever betydelige mentale helbredsproblemer, og flere unge oplever dalende livstilfredshed og ensomhed.

Mobning kan give ar, der aldrig forsvinder. Hver dag fortæller børn på BørneTelefonen, at de bliver mobbet, både i skolen, hjemme og på digitale medier som Instagram og TikTok. Det er børnenes problem, men de voksne har ansvaret for at stoppe mobning.

Få gode råd til, hvordan du som forælder kan forebygge mobning og styrke dit barns fællesskaber her.

Det gør ondt på børn, når forældre går fra hinanden. Forandringer sker hele tiden i familien, men en skilsmisse er en af de store forandringer, som kan være rigtig svære for både børn og voksne.

Børns Vilkår giver råd og vejledning til dig og dine børn, når I er blevet skilt.

Både børn og voksne kan opleve stor sorg ved at miste en, man holder meget af. Hos børn kan det at miste sætte mange tanker og spørgsmål i gang om døden. Tabet af en bedsteforælder er mange børn og unges første møde med døden.

Få råd til, hvordan du taler med dit barn om sorg her.

Alle børn har krav på at vokse op i en familie uden vold. Børn fortæller os om alt fra en lussing til grov mishandling. Langt de fleste af dem, der henvender sig, har været udsat for vold i længere tid.

Læs her vores gode råd til at undgå vold.

Følelsen af ensomhed vil ofte være relateret til livet i skolen, men kan også opstå i forbindelse med et skift i barnets liv, fx flytning, skilsmisse eller andre livsomstændigheder. Børn og unge kan opleve følelsen af ensomhed ofte, og det kan få alvorlige konsekvenser – også langt ind i voksenlivet.

Læs hvordan du spotter ensomhed hos børn og unge her.

Tanker om klimaet og klimaforandringer fylder mere og mere hos børn og unge. De har måske set billeder af skovbrande og oversvømmelser i medierne. Det kan føre til følelser som angst, bekymringer, tristhed, frygt og skam hos barnet eller den unge.

Læs her, hvordan du taler med dit barn om klimabekymringer.

Kærlighed og forelskelse er det emne, der fylder allermest i børn og unges liv.

Hvis du er lærer, kan du her få redskaber til at få en sund snak i klassen om kærlighed.

Selvmordstanker opstår typisk, når et barn eller en ung føler sig ensom og alene. Selvmord og selvskadende adfærd kan, for barnet, føles som den eneste løsning ud af et problem. Selvmordstanker kan opstå, hvis barnet eller den unge mistrives – det kan både være pga. vold, psykisk sygdom eller misbrug i familien.

Læs mere i vores rapport Svigt af børn i Danmark her.

Et højt fravær i skolen kan have alvorlige konsekvenser for børns trivsel, læring og udvikling. Årsagerne bag børn og unges skolefravær er ofte komplekse. Det kan dreje sig om problemstillinger hos barnet eller i familien, men også klassen og skolens miljø kan spille en rolle.

Hvis dit barn har skolefravær eller viser tegn på mistrivsel kan du her finde gode råd.

Hvad sker der når man ringer til BørneTelefonen?

Du skal ændre dit cookiesamtykke, for at se dette indhold.

OBS! I ovenstående video nævnes BørneTelefonens gamle åbningstider.
Pr. 1. november 2021 har BørneTelefonen åbent hele døgnet

Se mulighederne for at blive frivillig hos Børns Vilkår

Er du mest til at rådgive telefonisk? Eller skriftligt? Vil du være frivillig i Aarhus, i Valby eller hjemmefra? Vil du rådgive børn, unge eller måske forældre?

Find det rigtige frivilligtilbud, der passer til dig og dit øvrige hverdagsliv.

Vi rådgiver børn, unge og voksne

Hver dag, døgnet rundt, hele året sidder vores rådgivere klar til at lytte til og rådgive børn, unge, forældre og fagpersoner i Danmark.

BørneTelefonen

Børnenes linje til rådgivning, trøst eller bare en voksen, der lytter

HØRT

Online rådgivning til dig, som er ung, og har brug for nogen, der vil lytte

Forældre­Telefonen

Rådgivning om børn til forældre, bedsteforældre og pårørende

Bisidning

Få en gratis bisidder og skab tryghed ved børnesamtalen

Historien om Børns Vilkår og BørneTelefonen

Børns Vilkår blev stiftet i 1977 af journalisten Frode Muldkjær, børnelæge Svend Heinild, socialrådgiver Tine Bryld og børnebibliotekar Jan Tøth. Dengang var det overordnede formål med organisationen at afskaffe revselsesretten – dvs. forældres ret til at slå børn – og det lykkedes i 1997. Fra begyndelsen var det visionen at lytte til, inddrage og bringe børnenes stemmer videre til politikerne. 

Erfaringer fra udlandet viste i 1970’erne og 1980’erne, at der var behov for et rådgivningstilbud til børn og unge, som var alene med deres problemer. I Danmark var radioprogrammerne ”Tværs” på P4 og ”7,10” på Nordjyllands Radio desuden meget udbredte. Her gav henholdsvis Tine Bryld og Frode Muldkjær støtte, råd og vejledning til børn og unge, der ringede ind til programmerne.  

I 1985 fik en besparelse på Rigshospitalet afgørende betydning for Børns Vilkår. Den socialmedicinske klinik blev nedlagt trods massive protester. Klinikken havde indtil da i årevis været hjertet i dansk forebyggelse, forskning og behandling i forhold til udsatte børn. Bestyrelsen i Børns Vilkår bad derfor klinikkens daværende leder Joav Merrick om at føre Børns Vilkår videre med de visioner, han havde om blandt andet at skabe et landsdækkende rådgivningstilbud til børn og unge. 

Det blev muligt i 1987, da Sct. Lukas Stiftelsen stillede en lejlighed på Østerbro til rådighed for Børns Vilkår kvit og frit. Hermed var BørneTelefonen født.  

nyhedsbrev

Nyhedsbrevet er til dig, som gerne vil vide mere om, hvordan vi sammen kan gøre det bedre for børn og unge i Danmark.

Her får du fx gode råd til at forebygge mobning og svigt, gøre skilsmissen lettere og lære dine børn at navigere i en digital verden.

Du kan til enhver tid framelde dig

Børns Vilkår passer godt på dine personoplysninger, og vi behandler dine personoplysninger i overensstemmelse med den gældende databeskyttelsesforordning og databeskyttelseslov.
Du kan læse mere om vores databehandling og dine rettigheder i vores privatlivspolitik

Lyshåret dreng set oppefra, blinker til kameraet.

Det er techgiganters svigt af børn og unge ikke