spørgsmål og svar om landsindsamlingen

Spørgsmål og svar

Du må samle ind søndag den 22. marts 2026 fra kl. 10.00 – 18.00. Vi har kun tilladelse til at samle ind på denne dag og i dette tidsrum.

Ruterne har forskellig længde, men vi forventer, at du bruger 2-3 timer på at gå en indsamlingsrute.

Dit indsamlingsmateriale består af:

  • Klistermærke til at sætte på dit tøj og klistermærker med indsamlings-ID og QR-kode til at sætte på din bøtte. 
  • Et brev med dit rutekort
  • En indsamlingsbøtte
  • Flyers
  • En lille guide med praktisk information

Du kan lægge en flyer i postkassen hos dem, der ikke er hjemme. Det er vigtigt, at flyeren kommer helt ind i postkassen, og den må ikke efterlades på dørmåtten.

Du skal bede personen i døren om at scanne QR-koden, du har sat på din indsamlingsbøtte. Det gør de sådan her:

  • Personen skal trykke ’scan’ i MobilePay-appen.
  • Derefter skal vedkommende holde QR-feltet på mobilen hen over QR-koden på din indsamlingsbøtte, indtaste beløb og gennemføre betalingen.

Du kan for eksempel sige:

Hej. I dag holder Børns Vilkår landsindsamling. Vi samler ind over hele landet for at sikre, at ingen børn og unge står alene med deres problemer, men altid kan få hjælp af en rådgiver på BørneTelefonen og HØRT. Har du lyst til at støtte?”

Du kan se, hvor meget du har samlet ind på ’min side’. Linket er i de mails, vi løbende sender til dig, og du får også en mail med linket, når din bøtte er talt op.

Husk, at hvis du vil se, hvad du har samlet ind via MobilePay, er det vigtigt, at du beder dem i døren om at scanne QR-koden på din bøtte, når de donerer i MobilePay-appen. QR-koden er unik for dig, da den er knyttet til dit indsamler-ID. Kun hvis en donation er koblet til dit indsamler-ID, kan vi se, at den er givet til netop din indsamling. Hvis en donation bliver givet direkte til MobilePay-nummeret på bøtten, uden at der er angivet et indsamler-ID, kan vi ikke se, hvilken indsamler, der har samlet beløbet ind.

Hvis du ikke har mulighed for at aflevere din indsamlingsbøtte på et af vores afleveringssteder, så skriv til stopsvigt@bornsvilkar.dk eller ring på 35 55 55 51.

Hvis du bliver forhindret i at samle ind, kan du enten afmelde dig via ’min side’ (link findes i de mails, vi sender til dig) eller sende os en mail på stopsvigt@bornsvilkar.dk. Husk at skrive dit indsamler-ID.

Børns Vilkår har en forsikring, der dækker alle indsamlere, mens de samler ind den 22. marts 2026. Kontakt os på tlf. 35 55 55 51 eller stopsvigt@bornsvilkar.dk, hvis du har brug for hjælp.

I Børns Vilkår holder vi alle omkostninger på et absolut minimum, så flest mulige indsamlede midler kan gå til at stoppe svigt af børn og unge i Danmark.

Landsindsamling
National door to door collection. An annual event which takes place once a year and more than 10.000 volunteers walk door to door all over Denmark to collect money.

Indsamlingsbøtte
Donation bag.

Hvad er BørneTelefonen og HØRT?
Børns Vilkår run two helplines for children and young people: BørneTelefonen and HØRT. Both are free services that children and young people can use when they need support, care and an adult to talk to about their problems. BørneTelefonen and HØRT have more than 64.000 conversations with children and young people a year. Children and young people contact the helplines with a variety of concerns such as physical abuse, mental health, bullying and suicidal thoughts.

Hvad går pengene til?
The money donated will contribute to Børns Vilkårs two helplines for children and young people: BørneTelefonen and HØRT. When you donate, you will contribute to BørneTelefonen and HØRT being open 24 hours a day and to ensure that we can answer all calls for help.