Børns Vilkår Snapchat

Hvad er Snapchat?

På Snapchat kommunikerer man med billeder, videoer og beskeder, som forsvinder så snart modtageren har åbnet eller senest efter 24 timer. Man kan dog tage et skærmbillede af det, man modtager, så i praksis er kommunikationen ikke så flygtig, som platformen lægger op til.

Mange børn og unge har grupper på Snapchat med venner eller klassekammerater, hvor de laver aftaler og bare holder hinanden opdateret og sender sjove beskeder.

Men Snapchat er også den absolutte topscorer, når man ser på ubehagelige oplevelser, som børn har online (Red Barnet 2024). Rigtig mange børn oplever fx at blive holdt udenfor grupper på Snapchat, og at der kan foregå mobning og nedsættende sprog fx i “klassechatten”.

Det er derfor vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i Snapchats forskellige funktioner, hvis dit barn skal have Snapchat.

Læs mere om Snapchats kernefunktioner, hvad de gør, og hvad Børns Vilkår anbefaler for at undgå ubehagelige oplevelser.

Vi anbefaler, at børn og unge har private profiler på sociale medier.  Under privatlivskontrol i Indstillinger kan man justere privatlivsindstillingerne.

Ved at fjerne fluebenet i ”Se mig i Tilføj nu” bliver man heller ikke foreslået som kontakt hos andre. Det kan mindske risikoen for at blive kontaktet af fremmede.

Vær opmærksom på, at de digitale designs på Snapchat belønner brugeren for at være aktiv, lægge meget indhold op og have mange kontakter. Det kan få børn og unge til at ønske sig mere offentlige profiler. Det er vigtigt, at anerkende dette ønske og hjælpe barnet med at forstå de digitale designs og hvorfor man skal beskytte sit privatliv.

Her vises korte videoer, som er delt af ens kontakter, influencere eller virksomheder. Det, man deler på stories vises kun for de venner, man har på sin venneliste medmindre man har en offentlig profil.

På Spotlight ligger offentlige videoer, som er fremhævet af Snapchats algoritme. Hvis man lægger noget på Spotlight kan det altså ses af alle.

Ligesom på andre videoplatforme tilpasser indholdet sig til brugerens venner og adfærd. Derfor vil indholdet på Spotlight være meget anderledes hos dit barn end hos dig selv. Vi anbefaler derfor, at du jævnligt ser på det indhold, som dit barn præsenteres for, så I kan tale om fx influencere, (skjult) markedsføring og hvilke værdier/holdninger, som indholdsskabere på Spotlight udtrykker.

På Snapmap kan man se, hvor ens kontakter befinder sig. Mange børn oplever et stort pres over hele tiden at kunne se, hvor andre er, og funktionen er også blevet misbrugt i sager om grooming

Vi anbefaler, at Snapmap er slået fra hos børn. Men nogle kan frygte at de gå glip af noget, og i nogle børnegrupper, kan det at slå den fra opfattes af andre som om man skjuler noget. Derfor er det vigtigt at tale med barnet om, hvorfor den skal slås fra og allerhelst træffe fælles beslutninger fx blandt klassens forældre om det.

For at slå Snapkortet fra, skal du gå ind på dit barns profilbillede/avatar, vælg Snapkortet, slå Usynlighedsindstilling til, så dit barns kontakter, ikke kan se barnets lokation. Slå funktionen ’Skjul min live-lokation’ til, så barnets kontakter ikke kan se live-lokationen. 

Streaks er et lille flammesymbol med et tal, som viser hvor mange dage i træk, man har udvekslet beskeder.

For mange børn og unge er en streak en måde at vise styrken i en relation. Når man har en streak sammen signalerer man at venskabet har betydning ved at man tænker på hinanden hver dag.

Det betyder også, at en del børn har fået andre til at passe deres streaks, hvis de fx har skullet på lejrskole eller en familieferie uden mobiler.

Snapscore er et tal baseret på hvor aktiv man er på Snapchat, men også hvor meget andre har interageret med det indhold, man har lagt ud.

Snapscore bliver derfor nemt opfattet som en popularitetsmarkør blandt børn og unge, hvilket kan øge usikkerheden på om man nu er en del af fællesskabet. Snapchat skriver selv at tallet afgøres af en ”superhemmelig formel”, hvilket kan gøre det endnu mere svært at gennemskue for børn og unge.

Hej,
jeg føler egentlig at jeg har okay med venner, jeg har ihvertfald en vennegruppe og så nogle andre udover det, men det er gået op for mig at næsten alle mine venner har en meget højere snapscore end mig, og det har virkelig fået mig til at føle mig mere ensom end jeg plejer.

15-årig pige i brev til BørneTelefonen

My AI

MyAI

My AI er en chatbot baseret på generativ kunstig intelligens. Den præsenterer sig som en virtuel ven og brugeren kan selv indstille dens udseende. My AI ligger som standard øverst på listen over venner, og man kan ikke fjerne den, med mindre, man køber betalingsudgaven af Snapchat.

Mange børn synes, det er sjovt at kommunikere med My AI, men vi oplever også, at en del børn er nervøse for, hvad den ved om dem. Der er også en del børn, der betragter My AI som en fortrolig ven, som de spørger til råds ved personlige problemer.

Vi ved, at det er svært især for mindre børn, at forstå, at My AI ikke er et menneske og ikke kan hjælpe med personlige/private problemer. Det skyldes ikke mindst, at My AI er kodet til at opføre sig mere menneskeligt end mange andre chatbots. Den kan fx finde på at sige, at den har følelser, og at den er en person.

Screenshot fra samtaler mellem en 13-årig bruger og My Ai
Screenshot fra samtaler mellem en 13-årig bruger og My Ai

Vi anbefaler, at du rydder data i samtalen med My AI
Gå ind i Indstillinger, vælg “Ryd data” under “Privatlivskontrol”. Gå derefter ind i “Ryd My AI Data” for at slette data fra tidligere samtaler med My AI. Her kan du i øvrigt også rydde f.eks. stemmescanningshistorik, dine top-lokationer, søgehistorik og mange andre datalagringer.

Se mere under “Familiecenter under Privatlivskontrol” og inviter dit barn til at være med i Familiecenter, hvis barnet er under 18 år. Dette kræver at du selv har en profil på Snapchat.

Her er to korte film om My AI, som du kan se sammen med dit barn.

Se videoen sammen med dit barn, og stil fx disse spørgsmål:

  • Har du prøvet at chatte med My AI?
  • Har du oplevet, at den svaret noget underligt/sjovt/forkert?

Tag quizzen sammen med dit barn. I kan fx bruge det til at tale om:

  • Hvad er forskellen på at tale med en teknologi og et menneske?
  • Hvilke problemer er det bedst at tale med et menneske om?

YouTube

Få gode råd til YouTube – fx når dit barn vil dele indhold eller følge influencere.

Logo for BørneTelefonen