Det kræver en fælles indsats, når børn og unge udvikler bekymrende skolefravær. Børns Vilkår har samlet viden og værktøjer til skoler, kommuner og forældre. Formålet er at understøtte arbejdet med både at forebygge og håndtere skolefravær. Formålet er samtidig at styrke børn og unges perspektiv. Materialerne er baseret på viden fra børn og unge.
Her finder du materialer til dig som arbejder i skoleledelsen, og til dig som er lærer eller pædagog. Skoleledelsen understøttes i at sætte retning for skolens arbejde med skolefravær. Lærere og pædagoger får konkrete værktøjer til det forebyggende arbejde og håndtering af skolefravær.
Her finder du inspiration til at styrke arbejdet med at håndtere skolefravær på kommunalt niveau. Materialet er relevant for chefer, ledere og medarbejdere, der har ansvaret for indsatser med at håndtere skolefravær.
Her finder du viden om skolefravær til dig som forælder. Hvis dit barn har skolefravær eller viser tegn på mistrivsel og begyndende skolefravær kan du læse vores råd og vejledninger. Du kan også lytte til andre familiers historier om skolefravær.
Dette site er udviklet på baggrund af viden om skolefravær, som Børns Vilkår igennem en årrække har indsamlet blandt børn, unge, forældre samt skolens og kommunens fagprofessionelle. Vidensgrundlaget bygger på interviews, henvendelser på BørneTelefonen, en række spørgeskemaundersøgelser, en registeranalyse samt dansk og international forskning på området.
Vidensgrundlaget omfatter bl.a. rapporten ”Skolens tomme stole” (2020) og casesamlingen ”Fortællinger om en hverdag uden skolegang” (2020). VIVE har i 2020 gennemført ”Panelanalyse af bekymrende skolefravær” for Børns Vilkår, baseret på registerdata. Analyse og Tal har gennemført en undersøgelse for Børns Vilkår blandt lærere af ”Håndtering af bekymrende skolefravær i folkeskolen” (2021). Dette er suppleret med en række kvalitative interviews med kommunale medarbejdere der har fortalt om deres praksis. Alle undersøgelser er støttet af Egmont Fonden.