Etiske principper hos Børns Vilkår

Børns Vilkårs digitale tilstedeværelse

Børns Vilkår er på de sociale medieplatforme, hvor vi kan møde voksne, børn og unge i den digitale virkelighed de befinder sig i. Det er pt. YouTube, Snapchat, TikTok og Instagram for børn og unge og Instagram, Facebook, LinkedIn og X for voksne. 

BørneTelefonen og HØRTs profil på forskellige medier er et safespace, her bliver ingen udskammet eller talt dårligt om – og her kan du blive hjulpet videre. Vi laver aldrig direkte rådgivning i fx et kommentarspor eller på anden vis går ind i en personlig dialog – her henviser vi til BørneTelefonen eller HØRT rådgivningen

Vi er ikke på sociale medieplatforme der i særlig grad bruges af kriminelle eller på anden vis billiger ulovlig og grænseløs adfærd. Det gælder pt. alle medier og platforme på Darknet og den russiske tjeneste Telegram.

Det, at vi er selv på forskellige sociale medie platforme betyder ikke, at vi ikke kan kritisere og stille skarpt på eventuelle uhensigtsmæssigheder. Det er fokus for vores politiske medarbejdere og vi indgår løbende i debatter om både Meta, TikTok og andre platforme.

På de sociale medier generelt laver vi annoncer til og med børn og unge, der henviser til vores rådgivningstilbud. På vores Instagram profil HØRT laver vi indirekte rådgivning og på TikTok taler vi om de temaer, der er relevante for målgruppen og på de præmisser, der er på mediet. På Youtube udvikler vi løbende koncepter.

Vi er en børneorganisation, og derfor er det centralt for vores formidling at bruge børn og unge i vores digitale kampagner.  
Det er fundamentet for vores økonomi at vise billeder af børn i situationer, der vækker følelser og indignation hos modtageren. Derfor fortæller vi børnehistorier, bringer børnenes stemmer til livs og bruger børn i vores fortælling.  

Generelt når vi udkommer med forskellige typer kampagner, hvor der bruges børn, har der altid været en børnefaglig inde over budskaber og udtryk.  

Vi udstiller ikke forslåede børn dvs. vi sminker ikke børn til at ligne voldsofre, men bruger i stedet AI. Der kan også være andre tilfælde, hvor vi beslutter at AI billeder bedst illustrerer vores casefortælling. 

Forældrene til børn, der optræder på Børns Vilkårs kanaler, skal have underskrevet en samtykkeerklæring.  

Vi bruger ikke influencere under 18 år.  

Vi indgår ikke samarbejde med influencere, som bruger deres egne børn kommercielt. Det er ikke nok, at børnenes ansigter er skjulte eller dækket til. Der må slet ikke være samarbejder omkring deres børn indenfor de seneste 3 måneder.

  • Vi er på de platforme som voksne, børn og unge bruger og hvor vi kan møde dem
  • Vi afsøger nye platforme, der kan hjælpe os til at nå særlige grupper
  • Vi tester løbende udtryk og budskaber sammen med børn og unge og inddrager dem aktivt i kommunikationen
  • Vi sletter ALLE kommentarer, der er grænseoverskridende, stødende eller provokerende.
  • Vi tolererer hverken kommentarer, der går på optræden eller/og udseende. Disse slettes.
  • Vi henviser personlige og sårbare kommentarer til BørneTelefonens eller HØRTs rådgivningstilbud hvis det er fra børn og unge (både til web og direkte rådgivning). Vi rådgiver ikke direkte på kanalen. 
  • ALLE kommentarer som kalder på rådgivning eller stilles som spørgsmål sendes videre til det aktuelle rådgivningstilbud.
  • Børns Vilkår indhenter samtykke på både børn og voksne, der deltager i produktioner.  
  • Vi fjerner opslag, lyd, video med det samme, hvis det ønskes 
  • Vi kan ikke love at brugerdata ikke logges hos tredjepart.  

Pr. 15. 1. 2024

  • Facebook: 108.000
  • Instagram (Børns Vilkår): 17.200
  • Instagram (HØRT): 2.300
  • TikTok (BørneTelefonen): 3.900
  • TikTok (HØRT): 2.500
  • LinkedIn: 51.000
  • X: 5.600

Bæredygtighed og ansvarlighed

  • Børns Vilkår tilstræber i driften at indkøbe så miljømæssigt og socialt ansvarligt som muligt. 
  • Alle forbrugsstoffer og kontorartikler indkøbes i videst muligt omfang miljømærkede. 
  • Alle trykopgaver indkøbes som svanemærkede. 
  • Det prioriteres i alle indkøb af fødevarer, at produkterne i videst muligt er sunde, produceret etisk og bæredygtigt og er økologiske og / eller lokalt producerede i sæson. 
  • Børns Vilkårs frokostordning for medarbejdere er vegetarisk. 
  • Bæredygtighed er et væsentligt parameter ved alle renoveringer, istandsættelser og inventarkøb. Der benyttes materialer, som i videst muligt omfang minimerer klima- og miljøbelastning, og indtænker genbrug og upcycling af inventar. 
  • Børns Vilkår prioriterer i videst muligt omfang at rejse bæredygtigt og klimavenligt.

Privatlivspolitik og GDPR

Det er vigtigt for Børns Vilkår, at alle kan have tillid til vores virke. Vi respekterer og beskytter dit privatliv og sikrer en forsvarlig behandling af alle personoplysninger, vi modtager.

Whistleblowerordning

Børns Vilkår ønsker en høj standard i vores arbejde og har derfor etableret en whistleblowerordning i samarbejde med Plesner Advokatpartnerselskab.

nyhedsbrev

Nyhedsbrevet er til dig, som gerne vil vide mere om, hvordan vi sammen kan gøre det bedre for børn og unge i Danmark.

Her får du fx gode råd til at forebygge mobning og svigt, gøre skilsmissen lettere og lære dine børn at navigere i en digital verden.

Du kan til enhver tid framelde dig

Børns Vilkår passer godt på dine personoplysninger, og vi behandler dine personoplysninger i overensstemmelse med den gældende databeskyttelsesforordning og databeskyttelseslov.
Du kan læse mere om vores databehandling og dine rettigheder i vores privatlivspolitik