Fællesskabsblok
– overblik over aktiviteter
Nedenfor finder du et overblik over, hvilke aktiviteter du kan lave til fællesskabsordene på blokken.
HILSE
Fremgangsmåde:
- Opdel eleverne i 4-5 grupper. Hver gruppe skal opfinde et element til den fælles klassehilsen. Det kan være en bevægelse, en berøring eller en lyd. Du kan evt. give en mere detaljeret instruktion til den enkelte gruppe, fx at én gruppe skal lave en håndbevægelse, én gruppe en form for hop osv.
- Til sidst kombineres elementerne i en fælles hilsen, som øves, og som I aftaler at bruge, fx når I møder ind om morgenen, eller når I møder hinanden i skolegården.
- De enkelte grupper får fem minutter til at øve deres element, som de derefter viser for klassen.
SAMARBEJDE
Fremgangsmåde
I de grupper børnene sidder i, skal de nu lave et totemdyr til deres gruppe ved at samarbejde og lytte til hinanden.
- På skift nævner de et dyr, de godt kan lide.
- Dernæst nævner de en egenskab ved det dyr, som de godt kan lide (nuttet, farlig, sjælden).
- Nu skal de i gruppen finde på et totemdyr, der indeholder alle dyrene: De skal beslutte, hvad deres dyr skal hedde, og hvilke dele af kroppen, der er fra hvilket dyr.
- Nu tegner de hver især totemdyret på et lille A6-papir, som de kan klistre fast til deres bord.
- Hver gruppe fortæller om deres totemdyr: Hvad det hedder, og hvilke egenskaber det har.
Fortæl, at dyret nu sidder på deres bord for at minde dem om, hvor gode de er til at samarbejde. Så hvis det nogle gange bliver svært, kan de bruge deres totemdyr som hjælp.
GODE OPLEVELSER
Fremgangsmåde:
Print et tegneark per elev.
- Lad evt. eleverne brainstorme i grupper først, og lav en fælles liste over gode oplevelser, som I har haft med klassen. Det er vigtigt, at det er oplevelser, hvor hele klassen har været med.
- Uddel tegnearket, og lad hver elev tegne en klasseoplevelse, som de har syntes særligt godt om.
- Tegningerne hænges op, og du kan evt. lade hvert barn forklare, hvad de har tegnet, og spørge ind til, hvorfor de har udvalgt netop den oplevelse.
KENDSKAB
Fremgangsmåde:
Print vennebogen på forhånd, så der er en per elev og også en til de faste voksne.
- Eleverne sættes sammen to og to med en af de klassekammerater, som de har mindst kendskab til.
- De skal nu interviewe hinanden og udfylde vennebogen.
- Når alle i vennebogen er lavet, samles vennebogen (du kan også kopiere den, så alle får et eksemplar), og eleverne fremlægger det, de har fundet ud af om deres ven, og fortæller, om de fandt ud af noget, de ikke vidste på forhånd.
FRIKVARTER
Fremgangsmåde:
- Lad eleverne arbejde i grupper med at lave en liste over de lege, som de synes er sjove at lege i frikvartererne, og som alle kan være til.
- Saml alle idéerne i en fælles liste, som hænges op i klassen, og som kan bruges til at lave gode legeaftaler op til frikvartererne.
RO
Fremgangsmåde:
- Lad eleverne placere sig på en måde, der føles rar i kroppen. Vær opmærksom på, at alle sidder/ligger på en måde, hvor det føles trygt at lukke øjnene.
- Bed eleverne om at lukke øjnene, og fortæl, at de nu skal høre en lille historie om Solbåt.
- Afspil drømmerejsen.
Bagefter kan I tale om, hvordan det føles i kroppen, om der er en mere rolig stemning i klassen, hvordan man kan mærke forskel på ro og uro, og hvad I sammen kan gøre for, at der føles roligt i klassen.
LYTTE
Fremgangsmåde
- Tal først i klassen om, hvordan man kan se, at nogen lytter til det, man siger. Lad eleverne komme med deres bud først, og suppler.
- Gør nu det samme med modsat fortegn: Hvornår kan man blive i tvivl om, om nogen lytter?
- Skriv eventuelt de forskellige tegn på, at man lytter eller ikke lytter op på tavlen.
- Leg nu ”Lytter du?”: To-tre elever ”er den”. Du læser højt fra en bog. De andre elever skal bruge deres kropssprog til enten at vise, at de lytter eller ikke lytter.
- De elever, der er den, skal gætte, hvilke elever der lytter eller ikke lytter. Når de er gættet, stopper de med at spille rollen.
- Variation: Du kan også bede alle eleverne om at indtage lytte- eller ikke-lytte-position, og så er det dig, der skal gætte, om de lytter eller ej.



