Online shopping

Hvad er Ønskeskyen?

Ønskeskyen er en ”social shopping”-platform. Dvs. en platform til shopping med elementer fra sociale medier, hvor brugeren kan tilføje produkter til sin liste og dele listerne med venner og familie.

Mange børn og voksne bruger Ønskeskyen som digital ønskeliste i forbindelse med fødselsdage og andre mærkedage, men børn og unge bruger også Ønskeskyens mange andre funktioner, der minder om et socialt medie: De er venner med hinanden, de følger kendte influencere, og de lader sig inspirere til, hvad der skal være på deres egne lister.

Fx forklarer 14-årige Ea, at ”man har en konto, og så skal man være venner med andre folk. Det er ligesom andre sociale medier, og så kan de gå ind og kigge på ens ønskelister”. (Børns Vilkår 2025)

Hvis dit barn er yngre end aldersgrænsen for Ønskeskyen, skal du være opmærksom på, at de ting barnet får anbefalet, er henvendt til den alder, som man har angivet, da man oprettede profilen og derfor ikke nødvendigvis er passende for barnet.

Når man opretter en profil på Ønskeskyen, kan man vælge om profilen skal være privat eller offentlig.

Ønskeskyen indsamler oplysninger som navn, e-mail, tidspunkt og placering af begivenheder i ens liv og ønskelister til disse. Oplysningerne bruges ifølge platformen til at skabe en personlig oplevelse og vise relevante forslag. Det oplyses desuden, at oplysningerne behandles af tredjepart uden at fortælle hvem.

Det er muligt at få slettet dit barns data ved at henvende dig til Ønskeskyen.

Hvis et barn har en profil på Ønskeskyen, møder barnet produkter i sit feed baseret på alder, køn og hvad der trender. Vær opmærksom på, at forslagene præsenterer et stereotypt udvalg ift. køn og alder, som kan forstærke nogle normer om, at man skal se ud på en bestemt måde for at passe ind.

Jeg tror bare, at man mest vil ligne alle andre, og det behøver ikke være dem, man ser på internettet. Også bare sådan folk, man kender.

Asger, 8. klasse

Det tror jeg, jeg bruger den [gavegeneratoren] til, hvis jeg gerne vil have flere ønsker på min Ønskesky. Så går jeg ind og kigger, okay, det var faktisk også en fed trøje, den der. Den kunne jeg godt putte på min Ønskesky.

Isabella, 14 år

”Gavegeneratoren” kommer med forslag til gaver. Ligesom feedet formidler den nogle meget stramme normer for, hvad man kan interessere sig for, hvis man fx. er hhv. en dreng og en pige på 9 år:

Gavegeneratorens forslag til en dreng på 9 år.
Gavegeneratorens forslag til en dreng på 9 år.
Gavegeneratorens forslag til en pige på 9 år.
Gavegeneratorens forslag til en pige på 9 år.

Det er god idé at støtte dit barn i at forholde sig kritisk til gaveforslagene ved at tale om, hvilke interesser den person, som skal modtage gaven, rent faktisk har, og om det passer med det, gavegeneratoren viser.

Det kan være svært for børn og unge at gennemskue de forretningsmodeller, der ligger bag Ønskeskyen. Brands og butikker kan indgå partnerskaber med Ønskeskyen, der på den måde fungerer som en reklameplatform.

I det såkaldte ”creator-univers” deler kendte influencere deres ønskeskyer og ønskerne på listen kan være en del af et betalt partnerskab og således en skjult reklame. Hvis dit barn følger influencere på Ønskeskyen, er det derfor en god ide at tale om, hvorfor influenceren ”ønsker sig” nogle bestemte produkter.

På Ønskeskyen kan brugerne følge hinanden, sende venneanmodninger og følge influencere. Det fungerer om et socialt medie, hvor barnet hele tiden kan følge med i, hvad vennerne ønsker sig, og de nyeste trends inden for fx. tøj eller make-up.

Man har en konto, og så skal man være venner med andre folk. Det er ligesom andre sociale medier, og så kan de gå ind og kigge på ens ønskelister.

Ea, 14 år.

Platformen kan medvirke til et forbrugspres hos børn og unge, fordi app’en foreslår produkter baseret på køn, alder og hvad der trender blandt andre.

Forbrugspres kan også opstå ved at se influenceres og kammeraters ønskelister, som kan give oplevelsen af, at man “bør” eje bestemte ting for at passe ind i fællesskabet.

Altså det er fordi, nogle gange kan jeg godt føle, at pigerne, de snakker om, ”jeg lige har fået en concealer, jeg lige har fået en foundation,” og sådan noget. De ting har jeg jo ikke. Så derfor kan jeg godt nogle gange føle mig lidt udenfor. Og det er derfor, jeg så også ønsker mig de ting, som de har.

Isabel 12 år

Børn og unge kan også opleve et pres for at være først med det nyeste. Ønskeskyen kan bidrage til det pres, fordi den sender notifikationer, når der er kommet nyt fra et brand, som barnet følger eller hvis en vare fra barnets ønskesky er nedsat.

Hvis nu, at jeg køber noget før, og så køber Nour det efter, så tænker jeg bare sådan, ”ej jeg har jo aldrig fortalt hende, hvor det er fra,” eller jeg har sådan aldrig sagt, at hun må. Eller hun må gerne, men det kan bare sådan være, at hvis hun kan få mere opmærksomhed, kan man sige, eller hun kan få mere gode komplimenter, og det bare er mig, der føler mig ude, fordi jeg vil jo også gerne have nogle gode komplimenter.

Amina, 12 år.

Børns Vilkår anbefaler

at du, som forælder eller anden omsorgsperson, forholder dig kritisk til kommercielle platforme med fokus på forbrug såsom Ønskeskyen og Normal-app’en.

Det kan du fx gøre ved at:

  • overveje konsekvenserne ved platformene, før du beslutter, om dit barn må oprette en profil eller downloade app’en. Det kan fx være kommerciel eksponering, deling af data med andre digitale tjenester eller om platformen bruger fastholdelsesdesigns som streaks eller belønninger ved hyppig brug.
  • tale åbent og fordomsfrit med dit barn om fordele og ulemper ved at bruge platformen.
  • spørge nysgerrigt ind til, hvordan dit barn og barnets venner bruger platformens forskellige funktioner.
  • hjælpe dit barn med at forholde sig kritisk til de behov, som kommercielle platforme kan skabe hos dem.
  • tage det op i forældregruppen i klassen eller tale med forældre til barnets venner om, hvorvidt og hvordan børnene må være på konkrete platforme.

Læs mere om børn som forbrugere i en digital tid i vores rapport ”Forbrug i feedet”

Snapchat

Få viden om My AI og hjælp til dialogen med dit barn om Snapchat.

YouTube

Få gode råd til YouTube – fx når dit barn vil dele indhold eller følge influencere.

Logo for BørneTelefonen