Børns vilkår anbefaler
- At børnenes perspektiver og oplevelser med digital undervisning undersøges og inddrages, når undervisningen tilrettelægges.
- At der forskes i, hvad god og dårlig digital undervisning er i forhold til børnenes læringsudbytte og generelle trivsel.
- At der forskes i, hvilken betydning den digitale undervisning har for børn med særlige behov og børn i udsatte positioner.
- At alle lærere sikres grundlæggende kompetencer inden for digital dannelse og digital undervisning og kan forholde sig kritisk til valget af læremidler – også de digitale.
- At den pædagogiske it-vejledning på skolerne styrkes, så it-vejlederne bliver ressourcepersoner, som kan understøtte arbejdet med elevernes digitale dannelse og være sparringspartnere for lærerne i at lave god digitalt understøttet undervisning.
- At skolerne tilbydes vejledning til at formulere en it-didaktisk strategi, som en del af deres arbejde med digital dannelse. Der har gennem en årrække været fokus på digital mobning og god onlineadfærd blandt eleverne, men skolerne skal støttes i også at se på det digitales potentialer og udfordringer i kerneopgaven; elevernes trivsel og læring.
- At der foretages en kortlægning af virksomme strategier, som deles med alle skoler.
- At skolerne sikres ressourcer, både materialemæssige og faglige, til at tilbyde alternativer til digitalt understøttet undervisning.



