BørneKaffe er fortsat ikke kaffe til børn. Det er kaffe til fordel for børn.

Udvidet åbningstid på BørneTelefonen har hjulpet tusindvis af børn og unge

Mobning i skolen. Vold og konflikter derhjemme. Skoleskift. Træthed.

Årsagerne er mange, når børn og unge rækker ud efter hjælp på BørneTelefonen i de tidlige morgentimer. I april 2019 blev åbningstiden på BørneTelefonen udvidet til klokken 9:00, og i september i 2020 blev den udvidet yderligere til klokken 7:00. Behovet har vist sig at være stort og vi har haft mere end 10.000 rådgivningssamtaler i den udvidede åbningstid på BørneTelefonen.

BørneTelefonen har kunnet udvide åbningstiderne takket være vores flerårige samarbejde med Circle K, som gennem bl.a. indsamlingskampagnen Børnekaffe har resulteret i en samlet donation på over 2 millioner kroner.

Børnekaffekampagnen kører lige nu for tredje gang. Og målet er at indsamlingen skal bidrage til Børns Vilkårs ambition om på sigt at gøre BørneTelefonen døgnåben.

Når du køber en Børnekaffe, så støtter du med 2,50 kr. og Cirkle K fordobler beløbet til 5 kr. pr. kop. Du finder Børnekaffen i alle Circle K butikker.

Børnenes oplevelser

Af opgørelsen over samtaler i morgentimerne fremgår det, at forholdet mellem barn og forældre, kærlighed og venskaber er de tre hyppigste henvendelsesårsager.

Flere børn fortæller blandt andet, at de er blevet smidt ud hjemmefra og har sovet hos familie og venner og ikke ved, hvad de skal gøre. En dreng fortæller, han er bange for at tage hjem, fordi moren har truet med tæsk. 

Læs Børns Vilkårs undersøgelse af børns oplevelser af morgener
Altså ja jeg gider ikke høre på min mor som skriger, altså hun skælder ud hver evig eneste dag og jeg er jo kun 12 år så jeg bliver ked af det hun har mange gange sagt at hun ikke ka li mig hvilket såre mig meget. Det gør også sådan at jeg ik gider i skole. Pige, 12 år

Børnekaffe vinder Fundraisingprisen 2019

Siden januar 2019 har Børns Vilkår og Circle K gennemført den årlige kampagne “Børnekaffe”, som udover at have skabt nye muligheder for børn og unge, der har behov for hjælp og støtte i morgentimerne, i september 2019 modtog Fundraisingprisen for at være den mest nytænkende kampagne, som samtidig følger god fundraisingskik.

Når børn rækker ud efter hjælp – nogle gange for første gang – så skal de helst ikke få at vide, at de har ringet uden for åbningstid. Vi vil være der for børn, når de har brug for det, og derfor er det også helt afgørende for os at kunne holde BørneTelefonen åben i flest mulige af døgnets timer. Direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl

Børnekaffekampagne til fordel for BørneTelefonen har stor succes

Læs artiklen her

Børns Vilkår og Circle K vil udvide åbningstiden på BørneTelefonen

Læs artiklen her