4 E-læringsforløb om børneinddragelse
For at understøtte god børneinddragelse i myndighedssagsbehandling, har Børns Vilkår i regi af Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv (VBU), udarbejdet e-læringsformatet “Styrk børneinddragelsen”.
Gennem 4 digitale forløb sætter vi spot på, hvordan vi som fagpersoner kan blive endnu bedre til at inddrage børnene og de unge.
Forløbene indeholder praksisnære eksempler og quizøvelser og hvert modul varer omkring 10-20 minutter.
Forløb 1: Introduktion til børneinddragelse
Det første forløb handler om hvordan vi forstår børneinddragelse og hvorfor børneinddragelse er vigtigt. Vi kommer også omkring de 3 hyppigste barrierer for inddragelsen, som vil blive uddybet i de følgende moduler.
Forløb 2: Børnesynets betydning for inddragelse
Andet forløb handler om børnesynets betydning for vores inddragelse af børnene og de unge, og hvordan børnesynet nogle gange kan være en barriere for, hvor meget og hvordan vi får inddraget børnene og de unge.
FOrløb 3: Barnets perspektiv og det børnefaglige perspektiv
Det tredje forløb kommer omkring hvem vi har vores viden om barnet fra? Og hvilken betydning det har for inddragelsen, at vi er skarpe på, om viden om barnet stammer fra barnet selv eller personer omkring barnet.
Forløb 4: Inddragelse i hele processen
I det sidste forløb kommer vi ind på at inddragelse er mere og andet end selve samtalen med barnet, og hvad vi skal være opmærksomme på både før, under og efter samtalen.
Kontakt
Har du spørgsmål til forløbet, kan du kontakte teamleder for Bisidning og Inddragelse Carsten Kirk Alstrup.
Baggrundsviden og anbefalet videre læsning
Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv
Læs mere om inddragelse af børn og unge på vores fælles hjemmeside, der indeholder en række vidensopsamlinger indenfor forskellige temaer, informationer om aktiviteter og tilbud såsom webinarer, konferencer mm.
https://www.sbst.dk/boern/videnscenter-om-boerneinddragelse-og-udsatte-boerns-liv
Børne- og ungevenlige materialer
Til møde med kommunen – 6 små film. Børns Vilkår og Social- og boligstyrelsen (2024): Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv
Tidligere vært fra DR Ultra Inge Thorup forklarer, i 6 små film, børn og unge om, hvordan et forløb i mødet med kommunen kan se ud, og hvilke rettigheder de har. Filmene er målrettet børn og unge i alderen 10-17 år.
https://bornetelefonen.dk/kommunen/
Ord der er gode at kende når du skal tale med nogen fra kommunen LISTEN. Børns Vilkår og Social- og boligstyrelsen (2024): Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv.
I ordlisten præsenteres og forklares nogle af de ord, som børn, unge og deres familier kan støde på i mødet med kommunen.
Inddragelse af børn og unge
Videnstema: Inddragelse af børn mellem 0 og 6 år. Børns Vilkår (2024): Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv.
Udgivelsen giver inspiration til inddragelse af de yngste børn, der ikke kan udtrykke sig på samme måde som ældre børn.
https://www.sbst.dk/udgivelser/2024/videnstema-inddragelse-af-boern-mellem-0-og-6-aar
Laura Lundys model for børneinddragelse – målrettet myndighedsområdet. Social- og boligstyrelsen (2024). Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv
Videnstemaet indeholder inspiration til inddragelse af børn og unge ud fra Laura Lundys børneinddragelsesmodel.
https://www.sbst.dk/Media/638430780340537569/0902-3_V2_LauraLundy.pdf
Børns perspektiver: Fagprofessionelles arbejde med at tilvejebringe børns perspektiver. VIVE (2024). Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv.
Fordele og ulemper ved syv konkrete metoder til at tilvejebringe børns perspektiver.
https://www.vive.dk/media/pure/4z6b865v/24650683
Børn og unges inddragelse i myndighedssagsbehandling på børne- og ungeområdet – En vidensindsamling. VIVE (2022). Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv.
Vidensindsamlingen indeholder inspiration til, hvordan børn og unges inddragelse kan styrkes ud fra deres egne perspektiver.
https://www.vive.dk/media/pure/yz2y8pv1/8612264
Videnstema: Inddragelse af børn og unge med handicap i egen sag. Social- og boligstyrelsen (2023). Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv
Udgivelsen giver inspiration og handleanvisninger til, hvordan inddragelsen af børn og unge med handicap, kan styrkes. Udgivelsen indeholder også en podcastserie med tre episoder.
https://www.sbst.dk/udgivelser/2023/videnstema-inddragelse-af-boern-og-unge-med-handicap-i-egen-sag
Øvrig litteraturliste til forløbet
Gamst, Kari T. (2011): Professjonelle Barnesamtaler – å ta barn på alvor. Universitetsforlaget, Oslo.
Teori og praksisnære eksempler på samtaler med børn i en myndighedskontekst.
Warming, Hanne (2011): Børneperspektiver. Børn som ligeværdige medspillere i socialt og pædagogisk arbejde. Professionsserien, Akademisk Forlag.
Beskriver børneperspektivet ud fra tre forskellige perspektiver: Indefra, udefra og ind og tilstræbt indefra.
Warming, Hanne og Christensen, Michael (2016): Tillid i socialt og pædagogisk arbejde. Professionsserien, Akademisk Forlag.
Bidrager med et perspektiv på begrebet tillid, hvor den gensidige karakter af tillid mellem barnet og den professionelle er i fokus.