Frivillig rådgiver til ForældreTelefonen i Valby og Aarhus

Vil du tale med forældre og pårørende, der har spørgsmål eller er bekymret for et barn?

Hver dag kontakter forældre, bedsteforældre, andre voksne og pårørende ForældreTelefonen. De har alle brug for at få råd, hjælp og sparring omkring et barns trivsel og udvikling.

Emnerne kan være alt fra skilsmisse, trivsel i skolen, mobning, småbørns trivsel, opdragelse og bekymringer for naboens søn.

Hvad er ForældreTelefonen?

ForældreTelefonen blev startet i 1993, og har siden vokset sig større. ForældreTelefonen har til formål at hjælpe de børn, som ikke selv kontakter BørneTelefonen.

Vi hjælper børnene ved at hjælpe de voksne, som er omkring dem. Rådgivningssamtalerne dækker alle tematikker, der omhandler et barns liv fra 0-18 år.

Top-3 over henvendelsestyper er; samvær, forholdet imellem barn og forældre og konflikter om barnet efter skilsmisse.

ForældreTelefonen havde 5432 rådgivningssamtaler i 2020.

Hvad kræver det at blive rådgiver på ForældreTelefonen?

Du skal have en børnefaglig baggrund, samt erfaring i arbejdet med børn og unge. Det er en styrke, hvis du ligeledes har arbejdet med familier, og har kendskab til det offentlige system. ForældreTelefonen er ikke en juridisk rådgivning, hvorfor det primære i din rolle som rådgiver er, at have samtaler med voksne om barnets situation.

Du skal være åben og nysgerrig på forældrenes fortælling, og have gode evner til at strukturere og styre en samtale, så barnets perspektiv kommer frem i rådgivningen. Samtaler på ForældreTelefonen tager udgangspunkt i en varm og nænsom rådgivning overfor de voksne, som kontakter os.

At være frivillig på ForældreTelefonen er meget fleksibelt, men du forpligtiger dig til at tage 8 timers rådgivning om måneden, som du selv tilrettelægger efter vagtplanen i henholdsvis Valby og Aarhus.

Hvad kan vi tilbyde dig som frivillig rådgiver på ForældreTelefonen?

  • Fagligt og socialt fællesskab, hvor du løbende modtager sparring fra en rådgivningsansvarlig og frivillige kollegaer.
  • Spændende kurser – både i rådgivningskompetence og relevante tematikker
  • En mulighed for faglig udvikling
  • En indføring i Børns Vilkårs Børnesyn, samt redskaber til at bruge det aktivt i din rådgivning
  • ForældreTelefonen er en del af BørneTelefonen. Bliver du rådgiver på ForældreTelefonen, bliver du på sigt også rådgiver på BørneTelefonen. Du kan derfor forvente, at du også med tiden har samtaler med børn og unge pr. telefon

Frivillig rådgiver på ForældreTelefonen Aarhus

Som frivillig rådgiver på ForældreTelefonen i Aarhus rådgiver du på telefon fra vores lokaler, Frederiksgade 79.

Du skal tage rådgivningsvagter samlet 8 timer om måneden, men vagterne placerer du, så det passer dig ift. åbningstiderne.

Du kan tage vagter á 4 timer mandag, tirsdag og fredag kl. 09-13 samt tirsdag aften fra 17-21.

Ansøg her

Frivillig rådgiver på ForældreTelefonen Valby

Som frivillig rådgiver på ForældreTelefonen i København, rådgiver du på telefon fra vores lokaler i Valby, Trekronergade 26.

Du skal tage rådgivningsvagter samlet 8 timer om måneden, men vagterne placerer du, så det passer dig ift. Åbningstiderne. Du kan tage en eller flere vagter ad gangen á 2 timer. Mandag, torsdag og fredag fra 09-17, tirsdag og onsdag fra 09-21 og søndag kl. 15-21.

Ansøg her