Ankestyrelsen
Hvis man er bekymret for et barn og har foretaget underretning til kommunen, men ikke mener, at kommunen gør nok, har man mulighed for at underrette Ankestyrelsen. Ankestyrelsen skal sikre barnets retssikkerhed, og undersøge om kommunens indsats er tilstrækkelig. Ankestyrelsen kan tage sager op på baggrund af en klage, en underretning eller af egen drift.
Du kan læse mere om underretning på siden her: Ankestyrelsen.
Ankestyrelsens akuttelefon
Hvis man står i en akut situation, hvor man er i tvivl om eller barnet/den unge skal anbringes akut, og ikke kan vente til almindelig telefontid, kan man uden for åbningstid underrette en person fra Ankestyrelsen om, at man er akut og meget alvorligt bekymret for et barn eller en ung.
NB! Fra Børns Vilkårs side, vurderer vi, at denne mulighed kun bør være aktuel, efter at man har været i kontakt med kommunens sociale vagt. Hvis kommunen ikke vil anbringe barnet, og man fortsat vurderer, at der er akut behov for indgriben, kan Ankestyrelsens akuttelefon kontaktes. Ankestyrelsen kan IKKE kontaktes vedrørende familieretslige sager.
Ankestyrelsens hovednummer: 33 41 12 00 Ankestyrelsens akuttelefon: 61 89 73 79
Hovednummer: mandag-fredag 9-15
Akuttelefon: uden for hovednummerets åbningstid (gælder kun ved behov for akut anbringelse og IKKE vedr. familieretslige sager)