DR og Børns Vilkår: Indhold skal fylde mere i diskussionen om børns brug af skærm
Af Direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl, Generaldirektør i DR, Maria Rørbye Rønn, Digital medie ekspert i Børns Vilkår, Kathrine Elmose Jørgensen, Direktør for DR Kultur, Børn og Unge, Henrik Bo Nielsen
”Du får firkantede øjne!” Tid foran skærmen har længe fyldt i den offentlige debat, men det er på tide, vi tager hul på næste spørgsmål: Hvad er det egentligt, vores børn ser og laver på skærmen? Hvordan kan vi se det som en forlængelse af leg og dermed gøre skærmbrugen mindre passiv?
Vi har i de seneste år brugt meget krudt på at diskutere skærme og børn. Hvor lang tid må man bruge på skærmen? Hvor gammel skal man være for at bruge en skærm?
Det er i høj grad op til forældrene at fastsætte disse rammer, men den digitale udvikling går stærkt, og det er derfor forståeligt, hvis det kan virke som en vanskelig opgave. For hvilket indhold er skadeligt? Hvordan sikrer man, at børns sociale liv både er digitalt og analogt? Spørgsmålene er mange, men svarerne har indtil nu været få.
Børns Vilkår har netop lanceret anbefalinger til børn og unges skærmbrug, der tager udgangspunkt i, at det er vigtigere, hvad børn og unge laver på skærmen, end hvor lang tid en skærm er tændt – medmindre børnene er helt små – herunder fokus på den forskel, der er på de forskellige aktiviteter, der involverer en skærm. De nye anbefalinger guider voksne til, hvordan de kan hjælpe børn og unge med at gøre det digitale til noget positivt i deres liv.
Den ambition bakker DR helt op om. Skærmbrug er ofte kilde til konflikt i familierne. En undersøgelse, Børns Vilkår har lavet blandt godt 1.000 forældre, viser, at 82 procent oplever at have konflikter med deres børn om digitale medier, og at skærmtid er den hyppigste årsag til konflikt.
Debatten bliver nemt endimensionel og kommer til at handle om skærm eller ikke-skærm. DR’s digitale tilbud til børn står af samme grund sjældent alene, da målet netop er, at disse skal inspirere til fysisk leg og engagement. For DR er det vigtigt, at danske børn møder alderssvarende public service-indhold, som underholder og udfordrer og bidrager til et børneliv med mere refleksion og bedre selvværd.
Konkurrencen om børnenes opmærksomhed er stor. Men vi kan og skal blive ved med at sætte høje standarder for danskproduceret indhold og sikre et reelt alternativ af høj kvalitet. DR producerer indhold til børn ud fra et etisk løfte, som andre virksomheder, der laver indhold til børn, med fordel kan følge:
1) Børn skal spille og se af lyst og ikke pga. manipulation, 2) Børn skal ikke betale med data, 3) Børn skal have et digitalt frirum fra voksnes skjulte forretningsmodeller, 4) Det skal være omkostningsfrit at stoppe spillet eller udsendelsen (måske endda belønnes).
Vi mener, tiden er inde til at tage debatten et skridt videre. I disse måneder er regeringens trivselskommission i gang med at undersøge, hvordan vi som samfund kan håndtere den udbredte mistrivsel blandt børn og unge. Centralt i denne debat er netop børns digitale liv, og vi vil opfordre til, at kommissionen i den forbindelse ikke kun fokuserer på skærmtid, men også kigger ind i, hvad skærmtiden bliver brugt på og i hvilke situationer.
Debatindlægget er bragt i Berlingske den 29. september 2023