Dreng sidder ved bord

Tirsdag den 7. september 2021 afholdte Børns Vilkår og TrygFonden webinar for forældre. Her satte vi fokus på fællesskabets betydning for børnenes trivsel i klassen og betydningen af at komme godt i gang efter sommerferien.

Webinar – tilbage til fællesskabet

Med afsæt i en ny rapport, der afdækker hvordan børn og unge i Region Syddanmark oplever deres trivsel, satte vi fokus på de vigtige fællesskaber i skolen. Webinaret gav både indblik i børnenes egne oplevelser med betydningen at være en del af positive fællesskaber, og så fik vi besøg af psykolog og ph.d. Rasmus Alenkær, der fortalte om, hvordan du som forælder kan støtte og hjælpe dit barn til at indgå i fællesskabet.

Konferencen henvendte sig til dig, der har et eller flere børn i grundskolen, og som ønsker at blive klogere på, hvordan du som forælder sammen med dit barn og skolen kan være med til at styrke arbejdet med trygge klassefællesskaber. Webinaret var åbent for alle med interesse for emnet.

Logo for TrygFonden.

Se programmet for dagen herunder

Konferencier: Heidi Frederikke Sigdal, journalist og TV-vært

16.00: Stemmer fra BørneTelefonen: Dét oplever børnene. V. Sanne Lind, Børnefaglig konsulent, Børns Vilkår.

16.05: Sådan støtter og hjælper du dit barn til at indgå i fællesskabet, og hvordan kan du som forælder understøtte skolens arbejde i at skabe positive klassefællesskaber? V. Rasmus Alenkær, psykolog, Ph.d.

16.25: Rasmus Alenkær og Sanne Lind i samtale med Heidi Frederikke Sigdal: Sådan bakker vi som forældre op om at skabe positive klassefællesskaber for alle.

16.35: Tak for i dag.

For at gøre konferencen tilgængelig for så mange forældre som muligt, livestreamer vi de forskellige oplæg – så kan du nemt følge med hjemmefra, på farten eller fra din arbejdsplads.

Vi sender dig et link, så du kan tilgå konferencen, når afviklingsdagen nærmer sig. Husk, at tilmelde dig i formularen herunder.

Jeg har i lang tid haft svært ved at finde min plads i klassen. Det følte jeg så, lige før vi blev sendt hjem, at jeg havde fundet. Lige nu føler jeg bare, at alle de andre hele tiden snakker sammen, og at jeg ikke bliver spurgt, om jeg vil være med. Pige, 15 år
Jeg føler ikke jeg passer ind i min klasse længere. Frikvartererne og gruppearbejde er blevet til det værste. Jeg har gået for at være en dreng der elsker skole til at nu har jeg aldrig lyst til at tage i skole. Dreng, 13 år
Jeg føler at jeg er blevet glemt af mine venner her i coronatiden på alle deres Snapchat historie står der elsker de her personer og det er mange fra klassen der. Bliver nævnt men ik mig. jeg bliver ked af det. Pige, 13 år

Baggrund

Efter et år med corona og nedlukninger skal eleverne igen til at forholde sig til hinanden. Det kan være forbundet med usikkerhed at skulle i gang med et nyt skoleår efter sommerferien. Vil fællesskabet være det samme, er vennerne der stadig, og hvad er min rolle i klassen nu? Hvordan får vi styrket de sociale kompetencer og skabt et trygt klasserum, hvor der er plads til alle? Det sætter vi fokus på sammen med TrygFonden.

Mød oplægsholderne

Billede af Heidi Frederikke Sigdal

Heidi Frederikke Sigdal

Tv-vært og journalist og bl.a. kendt for sin værtsrolle i TV 2-programmet Go’ Morgen Danmark.

Billede af Sanne Lind

Sanne Lind

Som mangeårig børnefaglig konsulent i Børns Vilkårs uddannelsesafdeling beskæftiger Sanne Lind sig med skoletrivsel og mobning. Sanne er projektleder for Børns Vilkårs trivselsforløb og konsulent i Skolestyrken.

Billede af Rasmus Alenkær

Rasmus Alenkær

Som psykolog og Ph.d. arbejder Rasmus Alenkær med at udvikle børns deltagelsesmuligheder og sætter fokus på børns trivsel i et forældreperspektiv. Han er bl.a. forfatter til bogen “Alt det forældre kan – Ro, tryghed og fokus i familien”.

Det er techgiganters svigt af børn og unge ikke