
Knap Hvert andet opslag på børns sociale medier er reklame
Knap Hvert andet opslag på børns sociale medier er reklame
Dit barns feed er fyldt med reklame. Noget er helt åbenlyst – andet er sværere at gennemskue. Konstant eksponering og trends, der skifter med lynets hast, presser børn til at bruge penge for at passe ind. Og det efterlader nogle børn uden for fællesskabet. Det viser en ny rapport fra Børns Vilkår.
En børnebog med reklamer?
Det virker måske absurd, men sådan oplever mange børn deres digitale liv. Et sted med massevis af kommercielle interesser, der presser vores børn og unge til forbrug.
Derfor har vi lavet denne bog med børnebogsforfatter Thomas Skov. For at gøre opmærksom på, at børns univers ikke er fri for reklamer. Og at det har konsekvenser for deres sociale liv og oplevelse af at høre til.
og køb den!
Jeg har selv tre børn, der allerede nu bliver mødt af reklamer, trends og “must haves” på deres vej gennem hverdagen. Jeg kan se, hvor svært det er at navigere i – både for dem og for mig som forælder.
Thomas Skov, børnebogsforfatter
Sådan hjælper du dit barn i forbrugspresset
Kommercielle interesser indtager dit barns skærm på de mest listige måder.
Det må og skal reguleres politisk. Mens vi venter på det, er her fem råd til dig, der er forælder:
undersøg
Undersøg dit barns feed sammen med dit barn, og tal om de markedsføringsteknikker, platforme og influencere bruger.
Spørg
Spørg nysgerrigt ind, når dit barn udtrykker ønske om en ny ting eller interesserer sig for en ny trend.
Forhold dig kritisk
Forhold dig kritisk til, hvordan du selv bliver påvirket af trends på sociale medier, og vær en god rollemodel.
Tal
Tal om, hvilken rolle forbrug spiller i de aktiviteter, dit barn laver med sine venner, og om det udelukker nogen fra at deltage.
Reagér
Reagér, hvis du oplever, at nogen bliver udelukket på baggrund af forventninger om forbrug. Fx ved at kontakte skolen eller forældrene.
madpakker er så nederen
hahahahahahahahahaha!
HAHA Lunch
#gulerodsstavnejtak
hahahahahahahahahaha!
Mor og far elsker leverpostej
Rapporten viser
Sociale medier og virksomheder er med til at skabe forbrugspres ved at eksponere børn for kommercielt indhold, der lokker til forbrug. Vi har spurgt børnenes til deres forbrug, hvad trends, køb og ønsker betyder for deres fællesskaber, og hvordan de oplever, at digitale platforme som sociale medier har indflydelse på deres forbrugsadfærd.
Ifølge Børns Vilkårs seneste rapport ‘Forbrug i feed’et’
Få gode råd
Skærmguiden
Skærmguiden er lavet til dig, som gerne vil have hjælp til at tage stilling til, hvad dit barn kan lave på skærmen, hvad du synes, det må lave på skærmen, og hvilken rolle skærmene skal spille i jeres familie.
Scrollede du helt herned? Så bliver du sikkert også hængende, når vi snart lancerer endnu mere indhold.
Kommer snart.
Kig forbi igen i morgen