Logo for Børns Vilkår
  • Find svar
  • Vær med
  • Det gør vi
  • Om os
  • Støt nu
  • Bliv frivillig
  • For virksomheder

Søg

Støt nu
Bliv frivillig
virksomheder

Tilbage

Find svar, anbefalinger og gode råd

  • Til forældre
  • Til fagpersoner
  • Nyheder
  • Publikationer
Far sidder med sin lille dreng på skødet og læser på en laptop med ham.

Tilbage

Vær med i dag

  • Bliv frivillig hos Børns Vilkår
  • Bag for BørneTelefonen
  • Landsindsamlingen
  • Lotteri
  • Støt via testamente
  • Køb årets kunstplakat

Tilbage

Vores arbejde

  • BørneTelefonen
  • HØRT
  • ForældreTelefonen
  • FagTelefonen
  • Bisidning
  • Erstatningsrådgivning
Ensom pige kigger ud af et vindue

Tilbage

Om os

  • Kontakt
  • Presse
  • Fondspartnere
  • Ambassadører
  • Transparens
  • Om Børns Vilkår
  • Skoleprojekter
Paneldebat med deltagere fra Børns Vilkår

Bisiddere fra Børns Vilkår hjalp Helle i sag om mulig vold mod børn

børn bisidning

Da Danmark lukkede ned i foråret, stod socialrådgiver Helle Hocke fra Frederiksberg Kommune med en akut sag om mulig vold mod børn. Hun ringede til Børns Vilkår, som hurtigt rykkede ud med uvildige bisiddere til børnesamtalerne.  

Der gik ikke længe, fra Danmark lukkede ned i marts måned, til nødtelefonen i Familieafdelingen på Frederiksberg Rådhus ringede: De havde fået en underretning om mulig vold mod børn. Der skulle handles hurtigt.

Valget er dit
Socialrådgiver Helle Hocke var sammen med de fleste andre danskere sendt hjem til hjemmekontoret. Hun blev hurtigt ringet op af kollegerne fra rådhuset, som bad hende om akut at møde ind på arbejde for at håndtere sagen. Familien var allerede kendt af kommunen.

”Vi stod over for valget mellem enten at troppe op på familiens adresse med risiko for ikke at blive lukket ind eller at tilbyde forælderen at komme med børnene hen på rådhuset til børnesamtale. Moderen til børnene blev kontaktet og valgte at møde op på rådhuset, hvor hun også havde sin egen bisidder med,” fortæller Helle.

Bisiddere rykkede akut ud
Når der er tale om sager angående mulig vold mod børn, må forældrene ikke forinden være orienteret om indholdet af underretningen. Det kan naturligvis sætte forældre i en form for alarmberedskab ikke at vide, hvad en samtale med ens børn på rådhuset handler om. Ofte gennemføres sådanne samtaler nemlig i barnets skole eller dagtilbud, og forældrene orienteres først efterfølgende om, at der har været en samtale. Dette var dog ikke muligt i den aktuelle situation med corona, og det gav nye udfordringer i den næsten nedlukkede afdeling:

”Vi stod over for at skulle holde børnesamtaler uden forberedelse. Vi havde brug for hjælp, da vi både var underbemandede og også havde et ønske om – trods corona-virus – at leve op til lovens krav om børnesamtaler og sikre, at det foregik på en god måde. Det var vigtigt for os, at det var en person, som familien kunne opleve som en neutral person. Derfor ringede jeg til Børns Vilkårs bisiddere med det samme,” fortæller Helle.

Børns Vilkår rykkede akut ud med bisiddere. De blev hurtigt briefet af Helle og hendes kolleger, og børnene fik derefter mulighed for at tale med en bisidder, som siden sad med til børnesamtalen med Helle som sagsbehandler.

Uvildighed er en stor fordel
At det netop var neutrale og uvildige bisiddere, der var med til børnesamtalen med Helle, oplevede moderen til børnene som meget positivt, hvilket hun senere tilkendegav.

”Det var godt at se, at forælderen blødte op ved udsigten til, at en neutral person skulle deltage og på den måde være garanti for, at det gik ordentlig for sig. Vi er fra kommunens side glade for, at en neutral person kan træde ind i stedet for os, når sagerne er komplekse. Især i sager, hvor der er mistanke om vold, skal vi være opmærksomme på at sende en neutral person,” fortæller Helle og uddyber:

”Det var meget positivt at opleve seriøsiteten og professionalismen fra Børns Vilkår. I barnets samtale med kommunen vil jeg generelt anbefale, at det er bisiddere fra Børns Vilkår, der sidder med. Hvis barnet bruger en tryghedsperson som for eksempel sin skolelærer som bisidder, kan det overskride nogle grænser – både for barnet og læreren – at læreren har den viden om barnet i dagligdagen, og det kan påvirke det fremtidige skole-hjem-samarbejde. Vi har derfor kun gode erfaringer med Børns Vilkår.”

En hjælp for sagsbehandleren
Maria Schifter, som er teamleder for bisidningen i Børns Vilkår, tilføjer: “Vi bestræber os altid på at stille med en bisidder inden for 24 timer, og specielt i de her akutte situationer. Vi oplever, at børn i lidt mere alvorlige sager ofte har stor gavn af en uvildig bisidder, som de kan betro sig til, søge vejledning hos, og som de ikke skal forholde sig til uden for samtalens kontekst. Derfor er vi som oftest også en stor hjælp for sagsbehandleren.”

Børns Vilkår bisidder årligt cirka 600 børn i hele landet til børnesamtalen i kommunen, Familieretshuset og Ankestyrelsen. Har du brug for en bisidder til et barn, så ring til 35 55 55 59, eller læs mere her på siden.

Del denne side:

Ring på 35 55 55 59
Skriv til bv@bornsvilkar.dk
Skriv til medlem@bornsvilkar.dk

Trekronergade 26
2500 Valby

Carl Blochs Gade 37
8000 Aarhus C

CVR: 10634792
Konto nr.: 7134 1161116
MobilePay-nr.: 50553

  • Send sikkert til Børns Vilkår
  • Presse
  • Ledige stillinger
  • Arv og testamente
  • Lej vores lokaler
  • Bliv institutionsmedlem
  • Whistleblowing
  • Podcasts
  • Ambassadører
BørneTelefonen rådgivning for børn i Danmark
HØRT chatrådgivning for unge
  • Privatlivspolitik
  • Cookiepolitik