Logo for Børns Vilkår
  • Find svar
  • Vær med
  • Det gør vi
  • Om os
  • Støt nu
  • Bliv frivillig
  • For virksomheder

Søg

Støt nu
Bliv frivillig
virksomheder

Tilbage

Find svar, anbefalinger og gode råd

  • Til forældre
  • Til fagpersoner
  • Nyheder
  • Publikationer
Far sidder med sin lille dreng på skødet og læser på en laptop med ham.

Tilbage

Vær med i dag

  • Bliv frivillig hos Børns Vilkår
  • Bag for BørneTelefonen
  • Landsindsamlingen
  • Lotteri
  • Støt via testamente
  • Køb årets kunstplakat

Tilbage

Vores arbejde

  • BørneTelefonen
  • HØRT
  • ForældreTelefonen
  • FagTelefonen
  • Bisidning
  • Erstatningsrådgivning
Ensom pige kigger ud af et vindue

Tilbage

Om os

  • Kontakt
  • Presse
  • Fondspartnere
  • Ambassadører
  • Transparens
  • Om Børns Vilkår
  • Skoleprojekter
Paneldebat med deltagere fra Børns Vilkår
Uncategorized: 20-03-2013

Kærlighed topper på BørneTelefonen

Knap hver 7. rådgivning af de godt 33.000 rådgivninger i 2012 handlede om den svære kærlighed. Emnet topper dermed listen over de emner, børn og unge henvender sig om.

Børn og unges spørgelyst er stor, når det drejer sig om kærlighed og forelskelse. Så stor, at knap hver 7. opkald til Børns Vilkårs BørneTelefon i 2012 drejede sig om emnet.

En af forklaringerne er, at den typiske bruger af BørneTelefonen er 12 år, og dermed befinder sig i grænselandet mellem barndom og ungdom, forklarer psykologi Børns Vilkår, Trine Natasja Sindahl.

“Vi ved, at der i den tidlige pubertet sker forandringer i kroppen og hovedet, der for alvor sætter emner som kærlighed, forelskelse og seksualitet på dagsordenen i det enkelte barneliv,” siger hun.

Børnene søger råd om alt fra ordlyden i den sms, som den forelskede ønsker at sende til drømmepigen til mere alvorlige emner som hvordan man tackler spirende vold i kæresteforholdet – eller forholdet til en meget ældre fyr. Det er især muligheden for at kunne tale fortroligt med en voksen – helt anonymt, der appellerer til børnene.

“Jævnaldrende venner har ikke så mange erfaringer at spille ind med, og de unge frygter muligvis forældrenes løftede pegefingre. På BørneTelefonen møder børnene en voksen, som både kan give børnene svar og stille spørgsmål, der giver dem mulighed for at reflektere over deres situation,” fortæller Trine Natasja Sindahl.

I 2012 havde BørneTelefonen 33.045 rådgivninger via telefon, sms, chat og brevkasse. Ud over kærlighed og forelskelse, drejede 10% af samtalerne sig om venskaber/uvenskaber, 9% om drillerier, 7% om mobning og 6% om forholdet til forældre og opdragelse.

Yderligere spørgsmål:

Kontakt presseansvarlig Marianne With Bindslev
marianne@bornsvilkar.dk, tlf. 20 20 44 59

Del denne side:

Ring på 35 55 55 59
Skriv til bv@bornsvilkar.dk
Skriv til medlem@bornsvilkar.dk

Trekronergade 26
2500 Valby

Carl Blochs Gade 37
8000 Aarhus C

CVR: 10634792
Konto nr.: 7134 1161116
MobilePay-nr.: 50553

  • Send sikkert til Børns Vilkår
  • Presse
  • Ledige stillinger
  • Arv og testamente
  • Lej vores lokaler
  • Bliv institutionsmedlem
  • Whistleblowing
  • Podcasts
  • Ambassadører
BørneTelefonen rådgivning for børn i Danmark
HØRT chatrådgivning for unge
  • Privatlivspolitik
  • Cookiepolitik