Logo for Børns Vilkår
  • Find svar
  • Vær med
  • Det gør vi
  • Om os
  • Støt nu
  • Bliv frivillig
  • For virksomheder

Søg

Støt nu
Bliv frivillig
virksomheder

Tilbage

Find svar, anbefalinger og gode råd

  • Til forældre
  • Til fagpersoner
  • Nyheder
  • Publikationer
Far sidder med sin lille dreng på skødet og læser på en laptop med ham.

Tilbage

Vær med i dag

  • Bliv frivillig hos Børns Vilkår
  • Bag for BørneTelefonen
  • Landsindsamlingen
  • Lotteri
  • Støt via testamente
  • Køb årets kunstplakat

Tilbage

Vores arbejde

  • BørneTelefonen
  • HØRT
  • ForældreTelefonen
  • FagTelefonen
  • Bisidning
  • Erstatningsrådgivning
Ensom pige kigger ud af et vindue

Tilbage

Om os

  • Kontakt
  • Presse
  • Fondspartnere
  • Ambassadører
  • Transparens
  • Om Børns Vilkår
  • Skoleprojekter
Paneldebat med deltagere fra Børns Vilkår
Uncategorized: 12-05-2013

Rettigheder handler ikke om fredagsslik

“Kan man virkelig ringe om alt?”

En af pigerne i 4.a stikker nysgerrigt næsen i vejret, og henvender sig spørgende til Børns Vilkårs oplægsholder, lærerstuderende Anette Jensen. Hun har vakt pigens nysgerrighed gennem sit oplæg, der er led i oplysningskampagnen ’Din linje til én der lytter’.

Vi befinder os på Enghavegård Skole i Gladsaxe Kommune, en af de fem kommuner, der sammen med Børns Vilkår ønsker at hjælpe flere udsatte børn tidligt ved bl.a. at oplyse dem om BørneTelefonen.

Alle kommunernes børn i 4. klasse er siden projektets start blevet tilbudt oplægget ’Børn har også ret’, hvor de gennem oplæg og øvelser bliver mere bevidste om, at de kan ringe til BørneTelefonen om alt.

“Mange børn tror, rettigheder drejer sig om at få lov til at få fredagsslik og legetøj. Det er lettende for dem at få at vide, at rettigheder ikke er noget, man kan diskutere. Det er noget, man har. Det lærer børnene gennem øvelser, vi laver sammen,” fortæller Anette Jensen.

Børns Vilkår bliver taget godt imod på skolerne

“Oplæggene åbner børnenes øjne for, at de kan dele deres tanker med voksne. I alle klasser er der næsten altid nogle, der vil tale bagefter et oplæg – og så er det rart at kunne give dem et kort med nummeret til BørneTelefonen,” fortæller Anette Jensen.

Hun oplever, at der er god grund til at lade BørneTelefonen agere som et slags mellemled mellem det enkelte barn og kommunen. “Jeg har endnu ikke mødt et barn, der ser det som en reel mulighed selv at kontakte kommunen. På BørneTelefonen kan børnefagligt uddannede rådgivere hjælpe barnet videre, hvis han eller hun fortæller om alvorlige krænkelser. Simpelthen ved at forklare, hvordan systemet fungerer,” slutter hun. 

Fakta om BørneTelefonen

  • BørneTelefonen har rådgivet børn og unge siden 1987.
  • BørneTelefonen er styret af frivillige, fagrelevante rådgivere.
  • Man kan kontakte BørneTelefonen om alt, lige fra kærestesorger til omsorgssvigt.
  • Det er gratis og man er anonym, når man kontakter BørneTelefonen.
  • I 2012 fik 33.045 børn hjælp af BørneTelefonen.
  • Telefonnummeret til BørneTelefonen er 116 111, og man kan desuden få hjælp via sms, chat og brevkasse via børnetelefonen.dk
  • Telefonen er åben alle hverdage fra kl. 11-23 og i weekenden fra kl. 11-19.
  • Læs mere på: bornetelefonen.dk

Del denne side:

Ring på 35 55 55 59
Skriv til bv@bornsvilkar.dk
Skriv til medlem@bornsvilkar.dk

Trekronergade 26
2500 Valby

Carl Blochs Gade 37
8000 Aarhus C

CVR: 10634792
Konto nr.: 7134 1161116
MobilePay-nr.: 50553

  • Send sikkert til Børns Vilkår
  • Presse
  • Ledige stillinger
  • Arv og testamente
  • Lej vores lokaler
  • Bliv institutionsmedlem
  • Whistleblowing
  • Podcasts
  • Ambassadører
BørneTelefonen rådgivning for børn i Danmark
HØRT chatrådgivning for unge
  • Privatlivspolitik
  • Cookiepolitik