Logo for Børns Vilkår
  • Find svar
  • Vær med
  • Det gør vi
  • Om os
  • Støt nu
  • Bliv frivillig
  • For virksomheder

Søg

Støt nu
Bliv frivillig
virksomheder

Tilbage

Find svar, anbefalinger og gode råd

  • Til forældre
  • Til fagpersoner
  • Nyheder
  • Publikationer
Far sidder med sin lille dreng på skødet og læser på en laptop med ham.

Tilbage

Vær med i dag

  • Bliv frivillig hos Børns Vilkår
  • Bag for BørneTelefonen
  • Landsindsamlingen
  • Lotteri
  • Støt via testamente
  • Køb årets kunstplakat

Tilbage

Vores arbejde

  • BørneTelefonen
  • HØRT
  • ForældreTelefonen
  • FagTelefonen
  • Bisidning
  • Erstatningsrådgivning
Ensom pige kigger ud af et vindue

Tilbage

Om os

  • Kontakt
  • Presse
  • Fondspartnere
  • Ambassadører
  • Transparens
  • Om Børns Vilkår
  • Skoleprojekter
Paneldebat med deltagere fra Børns Vilkår
Uncategorized: 03-06-2015

Børns Vilkår ønsker øget kontrol med rådgivningslinjer

Børns Vilkårs direktør, Rasmus Kjeldahl, optræder i aften i DR-magasinet Kontant, som denne gang handler om en rådgivningslinje, der for øjeblikket går under navnet ’Børne- og Ungdoms Linjen’. Der tilbydes bl.a. ukvalificeret rådgivning, akut ambulancekørsel for selvmordstruede og psykologhjælp til 1000 kroner i timen.

Bag rådgivningslinjen står en mand, som har forsøgt at starte adskillige rådgivninger målrettet børn og unge, bl.a. etablerede han for et år siden hjemmesiden ”BørneTelefonen 24/7”, som Børns Vilkår krævede – og fik – lukket, fordi hensigten var, at børn skulle forveksle tilbuddet med BørneTelefonen hos Børns Vilkår.

”Vi kan konstatere, at hver gang en af mandens rådgivningssider bliver lukket ned, popper en ny op. Hans metoder udelukker, efter vores mening, at indsatsen er troværdig – tværtimod frygter vi, at børn i alvorlige livskriser kan få det meget værre af at benytte, hvad vi opfatter som fup,” siger Rasmus Kjeldahl.

I kølvandet på sagen her foreslår Rasmus Kjeldahl, at myndighederne får mulighed for at gribe ind, hvis der er problemer med kvaliteten af en rådgivningstjeneste til børn og unge i Danmark. 

”Når børn befinder sig i en krise, er det vigtigt, at den hjælp, de får, lever op til de højeste faglige standarder,” siger Rasmus Kjeldahl. 

I aftenens ’Kontant’ fremgår det også, at manden bag rådgivningssiderne har forsøgt at omstille opkaldene fra andre rådgivningslinjer til egen telefon. Dette er også forsøgt på BørneTelefonen, men dette lykkedes dog ikke, da BørneTelefonens sikkerhedsforanstaltninger udelukker, at det kan lade sig gøre. 

Om BørneTelefonen

  • BørneTelefonen er Danmarks største rådgivningslinje for børn og unge. Her kan børn ringe gratis og anonymt fra kl. 11 til 23, hver dag året rundt. 
  • BørneTelefonen har eksisteret siden 1987 og har nu ud over telefonlinjen på 116 111 også chat-, sms- og brevkasserådgivning. I dag har vi flere end 400 frivillige rådgivere. 
  • På BørneTelefonen er alle rådgivere frivillige med en børnefaglig baggrund. Det vil sige, at de har arbejdet med børn og er lærere, psykologer, pædagoger, læger, sundhedsplejersker mv. 
  • Alle frivillige gennemgår desuden et intenst træningsforløb inden de begynder i rådgivningen, ligesom der i BørneTelefonens central altid er en børnefaglig leder til stede til at støtte rådgiverne. 

Del denne side:

Ring på 35 55 55 59
Skriv til bv@bornsvilkar.dk
Skriv til medlem@bornsvilkar.dk

Trekronergade 26
2500 Valby

Carl Blochs Gade 37
8000 Aarhus C

CVR: 10634792
Konto nr.: 7134 1161116
MobilePay-nr.: 50553

  • Send sikkert til Børns Vilkår
  • Presse
  • Ledige stillinger
  • Arv og testamente
  • Lej vores lokaler
  • Bliv institutionsmedlem
  • Whistleblowing
  • Podcasts
  • Ambassadører
BørneTelefonen rådgivning for børn i Danmark
HØRT chatrådgivning for unge
  • Privatlivspolitik
  • Cookiepolitik