Logo for Børns Vilkår
  • Find svar
  • Vær med
  • Det gør vi
  • Om os
  • Støt nu
  • Bliv frivillig
  • For virksomheder

Søg

Støt nu
Bliv frivillig
virksomheder

Tilbage

Find svar, anbefalinger og gode råd

  • Til forældre
  • Til fagpersoner
  • Nyheder
  • Publikationer
Far sidder med sin lille dreng på skødet og læser på en laptop med ham.

Tilbage

Vær med i dag

  • Bliv frivillig hos Børns Vilkår
  • Bag for BørneTelefonen
  • Landsindsamlingen
  • Lotteri
  • Støt via testamente
  • Køb årets kunstplakat

Tilbage

Vores arbejde

  • BørneTelefonen
  • HØRT
  • ForældreTelefonen
  • FagTelefonen
  • Bisidning
  • Erstatningsrådgivning
Ensom pige kigger ud af et vindue

Tilbage

Om os

  • Kontakt
  • Presse
  • Fondspartnere
  • Ambassadører
  • Transparens
  • Om Børns Vilkår
  • Skoleprojekter
Paneldebat med deltagere fra Børns Vilkår
Uncategorized: 31-08-2017

Børnene efterspørger mere hjælp end nogensinde før

Flere børn end nogensinde søger råd fra BørneTelefonen hos Børns Vilkår, der i dag kan fejre sin 30 års fødselsdag, som børns linje til en voksen, der lytter.

Fire telefoner i en lejlighed på Østerbro i København udgjorde BørneTelefonen, da den startede for 30 år siden. I begyndelsen var der i snit fire samtaler med børn om dagen, men over årene er BørneTelefonen vokset, og i dag er der over 41.000 årlige samtaler med børn og unge.

”Stigningen i antallet af samtaler skyldes en kombination af udvidede åbningstider og flere frivillige rådgivere – og at børn i dag i højere grad end før søger hjælp til deres problemer,” siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.

Problemer med familien fyldte meget på BørneTelefonen i 1990’erne, andelen af samtaler om mobning, krop og seksualitet steg i 0’erne mens knas i venskaber og med kærlighed, angst og digitale krænkelser har vundet frem i de senere år.

”Rådgivningen er en hjælp til børnene, og en livsvigtig kanal mellem børn og voksne i Danmark. Samtalerne afspejler de udfordringer, der er i samfundet set fra et børneperspektiv. Børnenes stemmer er derfor fundamentet for Børns Vilkårs politiske arbejde – et aktuelt eksempel er arbejdet for mere børnevenlige skilsmisser,” siger Rasmus Kjeldahl.

BørneTelefonen er for alle børn og unge, men kan være særlig vigtig for udsatte børn, der har meget få voksne i deres liv. Hvis omsorgssvigtede børn er klar til at bryde med deres anonymitet, kan Børns Vilkår hjælpe dem med at komme væk fra fx vold og overgreb hjemme.

BørneTelefonens fødselsdag markeres fredag den 1. september med reception og fest for de 450 frivillige rådgivere. Ved receptionen deltager bl.a. HKH Kronprinsesse Mary.

BørneTelefonen 30 år

  • 390.686 samtaler med børn og unge på 30 år.
  • Rådgivningen udføres af mere end 450 frivillige rådgivere, der alle har en børnefaglig baggrund.
  • Rådgivningen bestod det første år af fire fastnettelefoner med drejeskiver sponseret af KTAS – forløberen for TDC. Siden er rådgivningen via chat, internetbrevkasse, sms og snart også YouTube kommet til for at møde børnene der, hvor de er.

 

Del denne side:

Ring på 35 55 55 59
Skriv til bv@bornsvilkar.dk
Skriv til medlem@bornsvilkar.dk

Trekronergade 26
2500 Valby

Carl Blochs Gade 37
8000 Aarhus C

CVR: 10634792
Konto nr.: 7134 1161116
MobilePay-nr.: 50553

  • Send sikkert til Børns Vilkår
  • Presse
  • Ledige stillinger
  • Arv og testamente
  • Lej vores lokaler
  • Bliv institutionsmedlem
  • Whistleblowing
  • Podcasts
  • Ambassadører
BørneTelefonen rådgivning for børn i Danmark
HØRT chatrådgivning for unge
  • Privatlivspolitik
  • Cookiepolitik