Logo for Børns Vilkår
  • Find svar
  • Vær med
  • Det gør vi
  • Om os
  • Støt nu
  • Bliv frivillig
  • For virksomheder

Søg

Støt nu
Bliv frivillig
virksomheder

Tilbage

Find svar, anbefalinger og gode råd

  • Til forældre
  • Til fagpersoner
  • Nyheder
  • Publikationer
Far sidder med sin lille dreng på skødet og læser på en laptop med ham.

Tilbage

Vær med i dag

  • Bliv frivillig hos Børns Vilkår
  • Bag for BørneTelefonen
  • Landsindsamlingen
  • Lotteri
  • Støt via testamente
  • Køb årets kunstplakat

Tilbage

Vores arbejde

  • BørneTelefonen
  • HØRT
  • ForældreTelefonen
  • FagTelefonen
  • Bisidning
  • Erstatningsrådgivning
Ensom pige kigger ud af et vindue

Tilbage

Om os

  • Kontakt
  • Presse
  • Fondspartnere
  • Ambassadører
  • Transparens
  • Om Børns Vilkår
  • Skoleprojekter
Paneldebat med deltagere fra Børns Vilkår
Uncategorized: 11-03-2014

50 mio. kr. skal skabe verdens bedste BørneTelefon: Nu kommer hjælpen også på hjul

Valby den 12. marts 2014.

Tusindvis af børn ringer hvert år til BørneTelefonen om mobning, forelskelse, venner, ensomhed, vold og skilsmisse. Men der er desværre også mange, der ringer forgæves. Med et bidrag på 50 mio. kr. over fem år forlænger TrygFonden samarbejdet med Børns Vilkår. Målet er at kunne hjælpe endnu flere børn, bl.a. med en ny BørneTelefonBus.

BørneTelefonen er den rådgivning i Danmark, som med over 35.000 årlige henvendelser er i kontakt med flest børn og unge – men behovet er endnu større. Flere børn skal kunne komme i kontakt med en rådgiver på BørneTelefonen og en ny BørneTelefonbus vil i det kommende år rykke ud i landet med børnecafé, oplæg til skoleklasser, forældre og professionelle og selvfølgelig hjælp til børnene.

– Med bussen kommer BørneTelefonen ud hvor børnene er. Rådgiverne får et ansigt og hjælpen findes i skolegården, på torvet eller ved biblioteket. På den måde vil vi få kontakt med flere børn, professionelle og forældre end dem, vi når via den nuværende rådgivning, siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.

Udover BørneTelefonBussen og større kapacitet på selve BørneTelefonen betyder samarbejdet, at flere professionelle og frivillige, der til dagligt arbejder med børn kan blive opkvalificeret på Børnerådgiveruddannelsen, som i 2010 blev udviklet af Professionshøjskolen Metropol, TrygFonden og Børns Vilkår.

– Børn har et stort behov for at tale med en voksen, der er trænet i at lytte og hjælpe barnet videre. Derfor er det vigtigt for os, at flere børn får lettere ved at komme igennem til en voksen. Men det er bestemt også vigtigt, at de voksne er klædt bedst muligt på til at rådgive børnene. Så det er rigtig glædeligt, at vi med det nye samarbejde spiller på alle tangenter med det fælles mål at skabe bedre trivsel for så mange børn som muligt, siger Gurli Martinussen, direktør i TrygFonden.

For yderligere information, kontakt venligst:

Presseansvarlig Marianne With Bindslev, Børns Vilkår: 20 20 44 59
Pressechef Karen Bøgedal, TrygFonden: 30 56 34 32

Fakta

Rådgivning af børn og unge
TrygFonden har samarbejdet med Børns Vilkår siden 2007 om udvikling og kapacitetsopbygning. Antallet af rådgivningssamtaler på BørneTelefonen er således fra 2007 til 2013 vokset med 280 pct., og antallet af frivillige er fordoblet til over 350.

TrygFonden har samarbejdet med Børns Vilkår siden 2007 om udvikling og kapacitetsopbygning. Antallet af rådgivningssamtaler på BørneTelefonen er således fra 2007 til 2013 vokset med 280 pct., og antallet af frivillige er fordoblet til over 350.

I løbet af de næste fem år lanceres følgende:

  • En BørneTelefonBus, der besøger danske kommuner og møder børn der, hvor de er: på skolerne, i daginstitutioner, på biblioteket og torvet osv. Bussen suppleres med en virtuel bus, der kan besøges online.
  • En relancering af SkoleTjenesten, der tilbyder oplæg og trivselsforløb for 2. til 9. klasse, baseret på BørneTelefonens kendskab til, hvad der berører børn og unge.
  • En fortsat og lettere adgang til BørneTelefonens rådgivning via tekniske, personalemæssige og metodiske løsninger.
  • Lancering af tre holdningskampagner, der har til formål at ændre en udvalgt målgruppes holdninger eller adfærd på et specifikt område og samtidig sætter dagsordenen på et eller flere centrale emner, der har betydning for børns trivsel og udvikling.
  • En temabaseret årsrapport, der udbreder den viden om børns hverdag, som opnås gennem samtalerne på BørneTelefonen.
  • BørnerådgiverUddannelsen tilbydes til endnu flere fagprofessionelle, der til daglig arbejder med børn.

Del denne side:

Ring på 35 55 55 59
Skriv til bv@bornsvilkar.dk
Skriv til medlem@bornsvilkar.dk

Trekronergade 26
2500 Valby

Carl Blochs Gade 37
8000 Aarhus C

CVR: 10634792
Konto nr.: 7134 1161116
MobilePay-nr.: 50553

  • Send sikkert til Børns Vilkår
  • Presse
  • Ledige stillinger
  • Arv og testamente
  • Lej vores lokaler
  • Bliv institutionsmedlem
  • Whistleblowing
  • Podcasts
  • Ambassadører
BørneTelefonen rådgivning for børn i Danmark
HØRT chatrådgivning for unge
  • Privatlivspolitik
  • Cookiepolitik