Logo for Børns Vilkår
  • Find svar
  • Vær med
  • Det gør vi
  • Om os
  • Støt nu
  • Bliv frivillig
  • For virksomheder

Søg

Støt nu
Bliv frivillig
virksomheder

Tilbage

Find svar, anbefalinger og gode råd

  • Til forældre
  • Til fagpersoner
  • Nyheder
  • Publikationer
Far sidder med sin lille dreng på skødet og læser på en laptop med ham.

Tilbage

Vær med i dag

  • Bliv frivillig hos Børns Vilkår
  • Bag for BørneTelefonen
  • Landsindsamlingen
  • Lotteri
  • Støt via testamente
  • Køb årets kunstplakat

Tilbage

Vores arbejde

  • BørneTelefonen
  • HØRT
  • ForældreTelefonen
  • FagTelefonen
  • Bisidning
  • Erstatningsrådgivning
Ensom pige kigger ud af et vindue

Tilbage

Om os

  • Kontakt
  • Presse
  • Fondspartnere
  • Ambassadører
  • Transparens
  • Om Børns Vilkår
  • Skoleprojekter
Paneldebat med deltagere fra Børns Vilkår
Uncategorized: 14-06-2016

Det mener børn om skoleformen: ”Skoledagene for lange, især hvis man mobbes”

Pige set bagfra i fugleperspektiv sidder på jorden og kigger ned

Seks ud af ti børn mener, at skoledagene er for lange, viser tal Gallup har lavet for Børns Vilkår. De lange dage medfører ifølge børnene træthed, dårlig koncentration – og hvis man bliver holdt uden for, er det ekstra slemt, lyder det fra børnene.

Skolereformen har været diskuteret vidt og bredt, men har hovedsageligt foregået på de voksnes præmisser. Nu er det på tide at lade børnene komme til orde omkring, hvad de mener om de lange skoledage og hvad der skal til for at trives. Det mener Børns Vilkår, der har bedt Gallup om at undersøge sagen og børnene om at komme med deres kommentarer på BørneTelefonen.dk.
Seks ud af ti børn svarer ifølge Gallup, at de synes, skoledagene er for lange. Knap 4 ud af 10 oplever flere gange om ugen, at de er trætte og har svært ved at koncentrere sig. Hvert 3. barn svarer, at de lange skoledage har betydet, at de ikke længere kan gå til så mange fritidsaktiviteter, som de kunne ønske sig. Kun 34% oplever, at skoledagen har en tilpas længde.

”Alt tyder på, at reformen i sin nuværende form ikke er særlig populær hos børnene,” siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.
”Måske er løsningen ikke at tilbagerulle reformen men at arbejde på at skabe nogle skoledage, der ikke føles lange, fordi de er spændende og trivslen er høj. Her er et stykke vej endnu,” siger han.

Knap 1300 børn har på BørneTelefonens hjemmeside givet deres bud på, hvordan de oplever deres skoleliv. Rigtig mange fremhæver de lange skoledage, træthed og manglende koncentration som noget, der gør en skoledag dårlig. Hos de ældre børn nævnes mobning og få sociale relationer også som årsager til dårlig trivsel i skolen. Besvarelserne viser desuden, at mange af eleverne, som mobbes i skolen, har særligt svært ved at håndtere de lange skoledage.

”Når man forlænger skoledagen, er man mere end nogensinde forpligtet til at have fokus på at forbygge mobning sådan så den lange skoledag ikke forstærker konsekvenserne af mobning for den enkelte. De årlige trivselsmålinger må og skal være et pejlemærke for, om man er på rette vej,” siger Rasmus Kjeldahl.

På BørneTelefonen kommer børnene og de unge med forslag til, hvad de synes, skal være anderledes ved deres skoledag. Mange af besvarelserne handler om, at børnene og de unge vil ønske, at alle kunne være mere søde ved hinanden i skolen, så ingen holdes udenfor, og der kunne være en bedre stemning i klassen. Derudover efterlyser de bl.a. kortere dage, mere bevægelse, længere eller flere frikvarter og mindre larm i timerne.

Torsdag den 16. juni kl. 16-17 i Kommunens telt (E1) ved årets Folkemøde deltager formand for Børns Vilkår, Morten Permin, i debatten ’Hjælp! Endnu en lang skoledag truer’. Debatten tager udgangspunkt i nye tal, Gallup har lavet tal for Børns Vilkår. Her bliver børnene spurgt til trivsel, mobning, lange skoledage og muligheden for at have et fritidsliv.

Om undersøgelserne

Gallup har via webinterview spurgt et repræsentativt udsnit af børn, der går i grundskolen mellem den 27/11-15/12 2015. I alt har 507 børn i alderen 10-17 år svaret.

Børns liv i skolen er blevet undersøgt via et spørgeskema på BørneTelefonens hjemmeside, som børn og unge frivilligt har kunnet besvare fra august til oktober 2015. Spørgeskemaundersøgelsen indeholder i alt 1.292 besvarelser fra børn og unge mellem 5-17 år. Spørgeskemaet er både blevet besvaret af børn i folkeskoler, privatskoler og andet.

Citater fra børnene

Hvis man ikke har det godt i skolen – man bliver mobbet hele tiden for eksempel – er det alt for lang tid at skulle sidde og prøve at holde noget så frygteligt ud.

13-årig pige

 Jeg bliver træt, når klokken er omkring 14-15, og når man er træt, lærer man ikke særlig meget. Man har ikke så meget tid at være sammen med venner/veninder.

13-årig dreng

Jeg hader, når jeg bliver holdt uden for af de andre, og når jeg sidder tilbage som klassens stille pige, fordi jeg ikke er en del af fællesskabet, selvom jeg virkelig prøver at blive det.

16-årig pige

Jeg er altid glad for at gå i skole. Jeg har masser af venner, de fleste piger fra min årgang kan lide mig. Jeg elsker at gå i skole.

14-årig dreng

 

Børn og unge skal hjælpes – støt her!

 

Del denne side:

Ring på 35 55 55 59
Skriv til bv@bornsvilkar.dk
Skriv til medlem@bornsvilkar.dk

Trekronergade 26
2500 Valby

Carl Blochs Gade 37
8000 Aarhus C

CVR: 10634792
Konto nr.: 7134 1161116
MobilePay-nr.: 50553

  • Send sikkert til Børns Vilkår
  • Presse
  • Ledige stillinger
  • Arv og testamente
  • Lej vores lokaler
  • Bliv institutionsmedlem
  • Whistleblowing
  • Podcasts
  • Ambassadører
BørneTelefonen rådgivning for børn i Danmark
HØRT chatrådgivning for unge
  • Privatlivspolitik
  • Cookiepolitik