Logo for Børns Vilkår
  • Find svar
  • Vær med
  • Det gør vi
  • Om os
  • Støt nu
  • Bliv frivillig
  • For virksomheder

Søg

Støt nu
Bliv frivillig
virksomheder

Tilbage

Find svar, anbefalinger og gode råd

  • Til forældre
  • Til fagpersoner
  • Nyheder
  • Publikationer
Far sidder med sin lille dreng på skødet og læser på en laptop med ham.

Tilbage

Vær med i dag

  • Bliv frivillig hos Børns Vilkår
  • Bag for BørneTelefonen
  • Landsindsamlingen
  • Lotteri
  • Støt via testamente
  • Køb årets kunstplakat

Tilbage

Vores arbejde

  • BørneTelefonen
  • HØRT
  • ForældreTelefonen
  • FagTelefonen
  • Bisidning
  • Erstatningsrådgivning
Ensom pige kigger ud af et vindue

Tilbage

Om os

  • Kontakt
  • Presse
  • Fondspartnere
  • Ambassadører
  • Transparens
  • Om Børns Vilkår
  • Skoleprojekter
Paneldebat med deltagere fra Børns Vilkår
Uncategorized: 16-05-2013

Flest vestlige børn henvender sig til børnetelefoner med psykosociale problemer

Kedsomhed, angst, selvmordstanker, spiseforstyrrelser og selvskadende adfærd fylder mere på børnetelefonerne i vestlige lande end i ikke-vestlige lande.

Det viser en gennemgang af de seneste internationale tal fra Child Helpline International (CHI), som Børns Vilkår har foretaget i anledning af, at børnetelefoner over hele verden i dag fejrer den Internationale Børnetelefondag. 

I Norge, der er et af de mest udviklede lande i verden, drejede 24% af alle rådgivninger i 2010 sig om psykosociale problemer. I Danmark var det knap hver femte af de 25.000 rådgivninger af børn på BørneTelefonen i 2012, der handlede om psykosociale problemer, mens denne type af problemer fylder mindre end 7% af rådgivningerne på Afrikas 15 børnetelefoner. 

“Børn i vestlige samfund ses i højere grad som individer og helt sig selv end børn i fx Afrika og Asien. Mulighederne er uendelige, og du ’er din egen lykkes smed’. Det er et kæmpe ansvar, og hvis du vælger forkert, kan du kun bebrejde dig selv,” forklarer leder af BørneTelefonen i Børns Vilkår, Bente Boserup. 

En anden forklaring på tendensen er, at mange børn i Vesten har to forældre, der begge arbejder. Casestudier fra børnetelefoner i flere europæiske lande viser, at nogle børn tilbringer mange timer alene og oplever, at de ikke har nogen at tale med om deres bekymringer og frygt. 

“Vi oplever, at BørneTelefonen her i Danmark mange gange er en livsline til at tale fortroligt med en voksen, der har tid til at lytte, og som kan hjælpe barnet eller den unge videre til at få relevant hjælp,” siger Bente Boserup. 

Børns Vilkår markerer den Internationale BørneTelefondag ved at rulle den røde løber ud for de 350 frivillige rådgivere, der hvert år hjælper tusindvis af børn. Formand for Børnerådet, Per Larsen, samt Socialborgmester i Københavns Kommune, Mikkel Warming, besøger BørneTelefonen og overværer, hvordan rådgivningen fungerer per telefon, sms og chat. 

Del denne side:

Ring på 35 55 55 59
Skriv til bv@bornsvilkar.dk
Skriv til medlem@bornsvilkar.dk

Trekronergade 26
2500 Valby

Carl Blochs Gade 37
8000 Aarhus C

CVR: 10634792
Konto nr.: 7134 1161116
MobilePay-nr.: 50553

  • Send sikkert til Børns Vilkår
  • Presse
  • Ledige stillinger
  • Arv og testamente
  • Lej vores lokaler
  • Bliv institutionsmedlem
  • Whistleblowing
  • Podcasts
  • Ambassadører
BørneTelefonen rådgivning for børn i Danmark
HØRT chatrådgivning for unge
  • Privatlivspolitik
  • Cookiepolitik