Logo for Børns Vilkår
  • Find svar
  • Vær med
  • Det gør vi
  • Om os
  • Støt nu
  • Bliv frivillig
  • For virksomheder

Søg

Støt nu
Bliv frivillig
virksomheder

Tilbage

Find svar, anbefalinger og gode råd

  • Til forældre
  • Til fagpersoner
  • Nyheder
  • Publikationer
Far sidder med sin lille dreng på skødet og læser på en laptop med ham.

Tilbage

Vær med i dag

  • Bliv frivillig hos Børns Vilkår
  • Bag for BørneTelefonen
  • Landsindsamlingen
  • Lotteri
  • Støt via testamente
  • Køb årets kunstplakat

Tilbage

Vores arbejde

  • BørneTelefonen
  • HØRT
  • ForældreTelefonen
  • FagTelefonen
  • Bisidning
  • Erstatningsrådgivning
Ensom pige kigger ud af et vindue

Tilbage

Om os

  • Kontakt
  • Presse
  • Fondspartnere
  • Ambassadører
  • Transparens
  • Om Børns Vilkår
  • Skoleprojekter
Paneldebat med deltagere fra Børns Vilkår
Uncategorized: 18-02-2013

Forslag til lov om beskyttelse af børn mod overgreb

Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (beskyttelse af børn mod overgreb m.v.)

Børns Vilkår takker for muligheden for at afgive høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service.

Overordnet set mener Børns Vilkår, at overgrebspakken er et godt udgangspunkt for det videre arbejde med de særligt udsatte børn.

Børnesamtalen

Børns Vilkår synes det er endog meget positivt, at det nu fremgår i § 50, stk. 3, at sagsbehandlerne er forpligtede til at tale med barnet eller den unge i forbindelse med en § 50 undersøgelse. Børns Vilkår så dog gerne, at der ikke i bestemmelsen var indskrevet en mulighed for at undlade denne samtale. Det er vores opfattelse, at en sådan samtale aldrig børn undlades, men alene tilpasses barnet eller den unges alder, modenhed og sindstilstand. Det er endvidere vigtigt at sagsbehandleren er lydhør, såfremt barnet ikke ønsker at medvirke, eller ikke har så meget at tilføje. Dette skal dog være barnets valg og ikke sagsbehandlerens. Det er Børns Vilkårs erfaring fra sagerne i vores bisidderafdeling, at kommunerne ofte undlader at tale med barnet med henvisning til “hensynet til barnet” også i sager, hvor det ville være hensigtsmæssigt at tale med netop barnet, og hvor barnet også ønsker at blive hørt.

Ændringen af § 48, stk. 1, hvor man åbner mulighed for at undlade børnesamtale forinden iværksættelse af en foranstaltning, såfremt der umiddelbart forinden har været afholdt en børnesamtale ved gennemførelsen af en § 50 undersøgelse, synes vi er problematisk. Det er vores erfaring fra bisiddersagerne, at det ofte er afgørende for barnets vurdering af, hvorvidt en foranstaltning er en succes og dermed også noget barnet ønsker at medvirke til og samarbejde om, at man har sat sig ned og talt med barnet om, hvad konklusionen på de gennemførte undersøgelser (herunder § 50) er, og hvad der nu skal ske. Vi mener derfor ikke, at det er hensigtsmæssigt at undlade denne samtale – uanset at man tidligere har talt med barnet.

Det skal dog understreges, at det kræver, at samtalen ikke er en gentagelse af tidligere samtale. Barnet må ikke føle, at det bliver spurgt om det samme igen, eller igen skal fortælle en historie, som det måske har været meget svært at dele ved første samtale. Børns Vilkår mener, at det er af afgørende betydning for samarbejdet med barnet, og de iværksatte foranstaltningers succes, at barnet er hørt og orienteret i det omfang det selv ønsker og kan magte det. Det er særdeles vigtigt, at det er hensynet til barnet, der afgør omfanget af inddragelsen og ikke andre ikke-saglige hensyn.

Bisidder

Børns Vilkår kan fuldt ud tilslutte sig forslaget om at gøre muligheden for bisidning permanent.

Børns Vilkår så dog gerne, at det tilføjes i § 48, stk. 1, at myndigheden så tidligt som muligt i sagsforløbet skal oplyse barnet eller den unge om retten til at lade sig bistå, samt vejlede barnet om de forskellige bisidningsformer, herunder professionel bisidning.

Det vil således være nødvendigt, at sagsbehandleren klædes på til at kunne forestå denne vejledning og at sagsbehandleren aktivt hjælper barnet med at finde en egnet bisidder og kontakte denne, idet dette kan være en uoverstigelig forhindring for et udsat barn eller ung.

Ovennævnte vil også sikre et minimum af dialog med barnet eller den unge om, hvilke udfordringer dette har i mødet med myndigheden. Man bør dog være opmærksom på, at der kan være tilfælde, hvor barnet eller den unge i første omgang vurderer, at der ikke er behov for en bisidder, men hvor sagen over tid udvikler sig, så det at have en bisidder vil være godt for barnet eller den unge. Det er derfor af afgørende betydning, at sagsbehandleren forpligtes til løbende at drøfte spørgsmålet om bisidning med barnet eller den unge, således at en tidligere beslutning om ikke at ønske bisidning kan ændres.

Underretning

Børns Vilkår støtter op om en systematisering af registreringen af underretninger, der kan understøtte vurderingen af, hvorvidt en underretning giver anledning til iværksættelse af særlig støtte.

Børns Vilkår synes endvidere, at det er positivt, at der er fastsat en tidsfrist på 24 timer efter modtagelsen af en underretning til at vurdere om der er behov for at iværksætte akutte foranstaltninger overfor barnet eller den unge. Det er vores oplevelse, at kommunernes akutberedskab ikke altid er tilstrækkeligt og vi mener, at den nye § 155 vil sætte fokus på at et sådant skal være til stede.

Børns Vilkår bakker endvidere op om forslaget om, at kommunalbestyrelsen pålægges at genvurdere sagen, såfremt der allerede er iværksat foranstaltninger overfor det barn eller den unge, der underrettes om.

Vedr. § 155a om procedure ved modtagelse af en underretning kan det bemærkes, at der efter vores opfattelse altid bør gennemføres en samtale med det barn eller den unge, som kommunen har modtaget en underretning om, jf. ovenfor. Såfremt der er tale om en underretning vedrørende overgreb mod et barn eller ung fra barnets eller den unges forældre, bør forældrene efter Børns Vilkårs opfattelse aldrig deltage.

Endelig mener vi, at det at man kan oplyse den der har underrettet efter § 153 om, hvorvidt der er iværksat en foranstaltning og i givet fald, hvilken foranstaltning der er iværksat vil betyde en styrkelse af den samlede indsats for barnet eller den unge, der har behov for støtte. Dette støtter Børns Vilkår.

Beredskab

Beredskabet, der beskrives i § 19, stk. 5, som skal forebygge, og tidligt opspore og behandle sager om overgreb mod børn og unge, synes Børns Vilkår er et godt tiltag. Børns Vilkår finder det positivt, at ansvaret for udarbejdelsen ligger hos kommunalbestyrelsen. Børns Vilkår mener, at det gør lovgivningsinitiativet levende, idet det tvinger kommunerne til at have fokus på disse sager. Derudover er det med til at sikre, at kommunalbestyrelsen løbende vurderer, hvorvidt kommunens initiativer på området er tilstrækkelige, og hvorvidt der er afsat ressourcer til at disse kan blive omsat til praksis.

Børns Vilkår skal dog understrege, at det er af afgørende betydningen for beredskabets succes, at de fagpersoner, der vil være de nærmeste til at opdage eller få mistanke om, at et barn eller en ung har været udsat for overgreb, bør have relevant efteruddannelse. Det er Børns Vilkårs erfaring, at der er alt for stor usikkerhed i alle relevante faggrupper på dette område.

Børnehuse

Børns Vilkår mener, at det fremsatte forslag, vil styrke samarbejdet imellem de instanser, der kan hjælpe et barn eller en ung, der har været udsat for overgreb. Vi mener endvidere, at det er positivt, at man sætter barnet i centrum, således at rådgivning og indretning tager udgangspunkt i barnets eller den unges behov og ikke, hvad der er bekvemt for myndighederne.

Børns Vilkår håber, at man ved den fysiske placering af børnehusene tager hensyn til, at det kan være en forhindring i sig selv for et udsat barn, såfremt børnehuset ikke er placeret endog meget tæt på barnets bopæl, og det derfor kræver en transportmæssig indsats af barnet eller den unge og netværket omkring barnet eller den unge at komme dertil. Børns Vilkår kan være tvivlende overfor, hvorvidt den i forslaget skitserede løsning med et til to huse pr. region kan imødekomme det behov de misbrugte børn og unge har for nærhed.

Forebyggende og tværfaglig indsats

Indsættelsen af § 49b, vedr. udveksling af oplysninger, synes vi på bedste vis understøtter behovet for et langt bedre og mere smidigt samarbejde mellem de forskellige aktører.

Børns Vilkår kan endelig bemærke, at vi ser positivt på de skitserede initiativer af ikke lovmæssig karakter. Børns Vilkår mener, at de er egnede til at sikre lovgivningsinitiativerne. 

Del denne side:

Ring på 35 55 55 59
Skriv til bv@bornsvilkar.dk
Skriv til medlem@bornsvilkar.dk

Trekronergade 26
2500 Valby

Carl Blochs Gade 37
8000 Aarhus C

CVR: 10634792
Konto nr.: 7134 1161116
MobilePay-nr.: 50553

  • Send sikkert til Børns Vilkår
  • Presse
  • Ledige stillinger
  • Arv og testamente
  • Lej vores lokaler
  • Bliv institutionsmedlem
  • Whistleblowing
  • Podcasts
  • Ambassadører
BørneTelefonen rådgivning for børn i Danmark
HØRT chatrådgivning for unge
  • Privatlivspolitik
  • Cookiepolitik