Logo for Børns Vilkår
  • Find svar
  • Vær med
  • Det gør vi
  • Om os
  • Støt nu
  • Bliv frivillig
  • For virksomheder

Søg

Støt nu
Bliv frivillig
virksomheder

Tilbage

Find svar, anbefalinger og gode råd

  • Til forældre
  • Til fagpersoner
  • Nyheder
  • Publikationer
Far sidder med sin lille dreng på skødet og læser på en laptop med ham.

Tilbage

Vær med i dag

  • Bliv frivillig hos Børns Vilkår
  • Bag for BørneTelefonen
  • Landsindsamlingen
  • Lotteri
  • Støt via testamente
  • Køb årets kunstplakat

Tilbage

Vores arbejde

  • BørneTelefonen
  • HØRT
  • ForældreTelefonen
  • FagTelefonen
  • Bisidning
  • Erstatningsrådgivning
Ensom pige kigger ud af et vindue

Tilbage

Om os

  • Kontakt
  • Presse
  • Fondspartnere
  • Ambassadører
  • Transparens
  • Om Børns Vilkår
  • Skoleprojekter
Paneldebat med deltagere fra Børns Vilkår
Uncategorized: 26-09-2016

Nu kan børn få hjælp om natten på BørneTelefonen

Udvidelsen sikrer, at de mest udsatte børn og unge kan få hjælp, når de har et akut problem.

BørneTelefonen hos Børns Vilkår har udvidet åbningstiderne, så telefonrådgivningen for børn og unge holder åbent til kl. 02.00.

” Erfaringer fra andre landes børnetelefoner viser, at de børn, der ringer ind i de sene nattetimer, fortæller om store svigt og ofte har akut brug for hjælp. Derfor er vi glade for at udvide åbningstiderne, så børn også kan få hjælp om natten,” fortæller Mikkel Balslev, leder af BørneTelefonen.

Siden april måned har BørneTelefonen som en test holdt åbent til kl. 02.00 på udvalgte dage. Fra november træder den udvidede åbningstid i kraft på alle ugens dage. Siden nattelinjen åbnede, har BørneTelefonen haft 444 samtaler med børn og unge efter kl. 23.00, hvor telefonen normalt var lukket.

Børnene, der ringer anonymt, er ofte bange og føler sig alene, fortæller Mikkel Balslev. Eksempelvis var et af opkaldene fra en 16-årig pige, der samme nat har været udsat for et seksuelt overgreb begået af papfaren.

”På BørneTelefonen fik pigen og rådgiveren snakket sig frem til, at der er en lærer på pigens skole, som hun er tryg ved at fortælle det til.Pigen lovede, at hun ville skrive til sin lærer næste dag. Samtalen betød også, at pigen i mindre grad følte skyld og skam over krænkelserne, og hun blev oplyst om muligheden for at få en bisidder og underrette kommunen, når hun var klar til at bryde sin anonymitet,” fortæller Mikkel Balslev, der videre fortæller, at når åbningstiden udvides, så sker det med særligt henblik på at sikre, at de mest udsatte børn og unge har en rådgivningslinje på tidspunkter, hvor øvrige hjælpeinstanser typisk har lukket eller kan være svært tilgængelige for børn og unge.

Rødhåret pige kigger ned, mens hun taler i telefon

”BørneTelefonen skal være et sted, hvor børn altid kan tale med en voksen, der lytter og hjælper – døgnet rundt. Derfor arbejder vi også på at skaffe midler, så vi på længere sigt kan holde åbent hele døgnet rundt – alle ugens dage,” siger Mikkel Balslev.

Det er en bevillig fra Satspuljemidlerne 2016-2017, der har muliggjort udvidelsen af åbningstiden. Det er indtil videre ansat personale, der har nattevagter, men Børns Vilkår har et stort ønske om at frivillige også i nattetimerne vil være med. Derfor er de frivillige allerede begyndt at tager vagter.

Yderligere oplysninger

Seniorpressekonsulent Marianne With Bindslev, tlf. 20673038, marianne@bornsvilkar.dk

En hilsen fra et barn

Hejsa:)
Jeg vil sige tak. Jeg havde engang rigtig store problemer midt om natten, og det var på kanten til det værste. Jeg sendte dengang et råb om hjælp i en mail til BørneTelefonen om der ikke kunne komme en form for hjælp om natten. Og det er der kommet nu❤ . Jeg var 12 år, da jeg skrev til jer for første gang, nu er jeg 16 år. Jeg har fået hjælp på BørneTelefonen masser af gange og har virkeligt udviklet mig enormt meget og er blevet så stærk. En af de mange vigtige ting, jeg har lært, er, at når man har problemer, så kan man virkelig ,helt seriøst, spørge nærmest hvem som helst. Alle uden undtagelse har en hvis erfaring, og er faktisk villige til at hjælpe. I det mindste kan man få sat ord på sine følelser og kan hjælpe sig selv frem til en løsning, for inderst inde kender man godt svaret, hvis man mærker efter. Her er det godt at tale med en på BørneTelefonen, som er gode til at spørge ind til en, så man selv kan finde løsningen. Igen tak for muligheden med fri adgang til selvhjælp og tak for hjælpen. Tak fordi i også er der for alle de andre børn i Danmark, som har brug for jer. Tusinde tak❤.

De varmeste hilsner fra Carolina

Del denne side:

Ring på 35 55 55 59
Skriv til bv@bornsvilkar.dk
Skriv til medlem@bornsvilkar.dk

Trekronergade 26
2500 Valby

Carl Blochs Gade 37
8000 Aarhus C

CVR: 10634792
Konto nr.: 7134 1161116
MobilePay-nr.: 50553

  • Send sikkert til Børns Vilkår
  • Presse
  • Ledige stillinger
  • Arv og testamente
  • Lej vores lokaler
  • Bliv institutionsmedlem
  • Whistleblowing
  • Podcasts
  • Ambassadører
BørneTelefonen rådgivning for børn i Danmark
HØRT chatrådgivning for unge
  • Privatlivspolitik
  • Cookiepolitik