Sæt fokus på de digitale fællesskaber i klassen
Mange børn og unge kontakter BørneTelefonen, når de oplever problemer online. De fortæller blandt andet om digital mobning i form af latterliggørelse, grimt sprog eller udelukkelse fra grupper.
Fællesskaberne i skolen og de digitale fællesskaber hænger uløseligt sammen. Derfor er det vigtigt, at skolen også tager ansvar for trygge fællesskaber online.
Her på siden kan du finde materiale med øvelser til, hvordan du og din klasse kan styrke det digitale fællesskab i netop jeres klasse.
4. klasse
Øvelse 1: Dilemmakort
I denne øvelse skal eleverne tale om dilemmaer fra BørneTelefonen og komme med bud på, hvem der kan hjælpe.
Øvelse 2: Kædebeskeder
I denne øvelse skal i se to film om kædebeskeder, så eleverne kan reflektere over konsekvenserne af kædebeskeder.
I I kommer også til at arbejde med, hvilke handlemuligheder man har, hvis man selv eller andre modtager ubehagelige kædebeskeder.
Det, man kan opleve på nettet – kædebrev
Børnepanel – kædebrev
6. klasse
Øvelse 1: Dilemmakort
I denne øvelse skal eleverne tale om dilemmaer fra BørneTelefonen og komme med bud på, hvem der kan hjælpe.
Øvelse 2: Ghosting
I denne øvelse skal I se to film om ghosting, så eleverne kan reflektere over konsekvenserne af ghosting.
I kommer også til at tale om, hvilke handlemuligheder man har, hvis man selv bliver ghostet, eller oplever at andre bliver det.
Det, man kan opleve på nettet – ghosting
Børnepanel – ghosting
På Børnetelefonens temaside om digitale fællesskaber kan eleverne få gode råd til, hvordan de passer på sig selv online. De kan også teste deres digitale fællesskaber eller swipe sig igennem chatbeskeder, som kan misforstås.
Baggrund
På BørneTelefonen sidder frivillige, som alle er børnefagligt uddannede (fx socialrådgivere, lærere, psykologer), og de har modtaget grundig uddannelse i, hvordan man rådgiver børn.
Når man kontakter BørneTelefonen, er man anonym, og ingen kan se, hvem man er, og hvor i landet man ringer eller skriver fra. Vi kan ikke se børnenes telefonnumre, og det er gratis at ringe – så det kan heller ikke ses på telefonregningen. Anonymitet er meget vigtigt på BørneTelefonen, for det skal være trygt at ringe ind med sit problem.
BørneTelefonen har åbent alle dage hele året, hele døgnet.
I 2023 havde BørneTelefonen og HØRT 63.529 samtaler med børn og unge. De hyppigste emner på BørneTelefonen er forholdet mellem børn og deres forældre, kærlighed/forelskelse og venskaber/uvenskaber.