Webinar: Kønsstereotyper og klemte køn

Webinar for fagfolk

Torsdag den 1. september afholdt Børns Vilkår sammen med Nordea-fonden webinar for fagfolk. Her satte vi fokus på køns betydning for børn og unges trivsel i klassen og betydningen af kønnede forventninger og kønsstereotyper i skolen.

Webinar – ny rapport sætter fokus på køn og mental sundhed

Med afsæt i de mest centrale problematikker fra en helt ny rapport, der afdækker hvordan børn og unge oplever deres mentale sundhed, satte vi fokus på de kønsspecifikke normer og forventninger, som børn oplever.

Webinaret gav både indblik i børnenes egne oplevelser med betydningen af kønnede forventninger og konkrete bud på, hvordan vi gennem en kønsbevidst pædagogik, kan forbedre trivslen blandt børnene. Vi mødte de unge selv, og så fik vi besøg af lektor, Tekla Canger, der er ekspert i kønsbevidst pædagogik.

Webinaret henvendte sig særligt til fagfolk i grundskolen, men alle med interesse for feltet kunne deltage. Hvis du ikke fik set webinaret live, kan du se optagelsen nedenfor.

Se webinaret her

Du skal ændre dit cookiesamtykke, for at se dette indhold.

Konferencier: Mette Bluhme Rieck, journalist og TV-vært

15.00
Rasmus Thastum, Senioranalytiker, Børns Vilkår. Hvad 100 børn fortalte om deres mentale sundhed: Dét oplever børnene.

15.20
Hør de unge: Kønspres er passé! Ella Marie Bredsted Jakobsen og Marie Elisabeth Greve, medlemmer af Trivselsudvalget i Ungeråd KBH

15.35
Tekla Canger, Lektor på Københavns Professionshøjskole: Kønsbevidst pædagogik og klemte køn – lærerens rolle i og muligheder for at udfordre kønsstereotyper og kønnet mistrivsel.

15.55-16.15
Samtale med Tekla Canger, ungeeksperter og spørgsmål fra tilhørerne, faciliteret af Mette Bluhme Rieck.

Det er fordi, det er pinligt. Det er noget, man ser ned på. Det er bare ikke normalt, at en dreng græder, altså Pige, 8. klasse
Jeg føler, at der er flere ting, som piger skal leve op til, end drenge skal leve op til. Fordi ofte de ting, som drenge gerne vil have, det er stor røv, store patter og sådan noget. God krop og timeglas og alt muligt. Mens drenge, de skal bare være sådan veltrænede, være sjove. Dreng, 8. klasse
Ja altså, der er så mange forventninger til en, når man kommer i skole. Man skal for eksempel, som pige, der skal man have make-up på, rigtigt tøj, det skal sidde perfekt, ens krop skal være tynd. Pige, 8. klasse
At vi er opvokset på en anden måde, hvor hvis man græder og viser følelser, så er man svag. Dreng, 8. klasse

Tekla Canger

Lektor på Københavns Professionshøjskole og forsker i køn og skole. Tekla Canger beskæftiger sig med kønsbevist pædagogik og forholdet mellem professionelle forholdemåder til køn og børns produktion af kønnede identiteter.

Mette Bluhme Rieck

Uddannet journalist fra DMJX og blandt andet kendt for sin værtsrolle på programmerne ”Aftenshowet” og ”Danmarks næste klassiker” på DR.