
NY UNDERSØGELSE
Alle må være med
– Børneperspektiver på fællesskaber i børnehaven
Gode venner, tid til leg, medbestemmelse – og voksne, der vil lege og kan støtte og hjælpe, når man bliver uvenner eller ikke har nogen at lege med. Det er en del af opskriften på at skabe positive fællesskaber i børnehaven. Det viser Børns Vilkårs seneste undersøgelse, hvor børnehavebørn fra et bredt udsnit af institutioner i hele landet får ordet. Hvert fjerde barn har dog aldrig oplevet at få hjælp af en voksen, hvis de stod udenfor legefællesskabet.
Undersøgelsen viser
Selv små børn har unik viden om, hvordan det er at være lige netop dem – og hvordan det er at gå i børnehave. Og den viden, vi får fra børnene, er vigtig, når vi skal prøve at forstå, hvordan vi voksne hjælper alle børn til at blive en del af børnehavens fællesskaber. Vores undersøgelse blandt børnehavebørn viser:
Venskaber er det vigtigste – og næsten alle børn har en god ven i børnehaven
Børns glæde ved at gå i børnehave er tæt forbundet med deres oplevelse af at have venner og at kunne lege. Undersøgelsen viser:
- at næsten alle børn i undersøgelsen har venner, og mange har også en fortrolig ven, som de kan fortælle en hemmelighed til
- at børn har forskellige præferencer for legefællesskabets størrelse – mens nogle børn synes bedst om store legefællesskaber, foretrækker andre at lege på tomandshånd
- at traditionelle kønsnormer er på spil i børnehavebørns legefællesskaber
Børn forhandler om inklusion og eksklusion i leg
Børn øver sig på at indtage forskellige roller og positioner i børnehavens små og store fællesskaber, og de gør sig erfaringer med at bestemme, at stå udenfor, at blive inkluderet og at opleve modstand og konflikter. Undersøgelsen viser:
- at 57 pct. af børnehavebørn har oplevet, at de ikke måtte være med i en leg
- at 56 pct. af børnehavebørn har prøvet ikke at have nogen at lege med i børnehaven
- At 50 pct. af børnehavebørn har prøvet at afvise andre, der ville være med i deres leg
Børn vil gerne have, at de voksne leger med, og at de hjælper, når noget bliver svært
Voksnes deltagelse i leg kan være med til at sikre, at legen udvikler sig positivt for alle, og at flere børn får adgang til børnehavens legefællesskaber. Undersøgelsen viser:
- at mange børn nyder at lege med de voksne, men at ikke alle oplever, at de voksne har tid eller vil lege de lege, som børnene bedst kan lide
- at de voksne også er en vigtig støtte, når der opstår konflikter i legen, eller når et barn mangler nogen at lege med
- at hvert fjerde barn aldrig har oplevet at få hjælp af en voksen, hvis de stod udenfor legefællesskabet
Børn ønsker indflydelse på det, der sker til samling
Når de voksne samler alle børn til en fælles aktivitet, kan det både styrke børnefællesskabet og give børnene mulighed for at øve sig på færdigheder som at vente på tur, at tale foran andre og at lytte til hinanden. Undersøgelsen viser:
- at langt de fleste børn i undersøgelsen har været med til samling i deres børnehave, men ikke alle er begejstrede for aktiviteterne, og næsten halvdelen har oplevet, at samling var kedeligt.
- at når børn oplever medbestemmelse og inddragelse, kan det styrke deres engagement og glæde ved at deltage i samling. Dog giver de fleste børn udtryk for, at det mest er de voksne, der bestemmer.
Hvorfor er positive fællesskaber så vigtige?
I Børns Vilkår mener vi, at alle børn har ret til at indgå i positive og trygge fællesskaber. For vi ved, at tætte venskaber og det at føle sig som en del af et positivt fællesskab har afgørende betydning for børns udvikling og trivsel. Det gælder også for de mindste børn, som går i dagpleje, vuggestue eller børnehave.
Hør Malene Angelo, psykolog i Børns Vilkår, fortælle om, hvorfor positive fællesskaber i dagtilbud er så vigtige:
Hvad siger børnehavebørnene?
Arbejder du i dagtilbud?
– Start samtalen om dagtilbuddets pædagogiske praksis
Vi har omsat rapportens analyser til en række konkrete spørgsmål til dagtilbuddets pædagogiske praksis. Børns Vilkår opfordrer til, at dagtilbudsledere og pædagogisk personale sammen drøfter disse spørgsmål for at styrke og udvikle den pædagogiske praksis.
Støt børnene i forhandlinger om deltagelse i leg
En god leg kræver ro og plads – og nogle gange kan børn have behov for at værne om legen. Mange børn fortæller, at de foretrækker at lege med få nære venner, men at det kan være svært at vide, hvornår det er okay at sige nej til andre, der gerne vil være med i legen.
Refleksionsspørgsmål:
Hvordan støtter vi børn i at lege med dem, de kender godt – samtidig med at de lærer at give plads til andre i legefællesskabet og får mulighed for at udvikle nye venskaber?
Skab rammer for børnenes indbyrdes omsorg
Børn kan lære at vise omsorg for hinanden, når de får støtte og plads til det. Børnene fortæller, at det gør ondt at blive holdt udenfor. De fortæller også, at nogle børn forsøger at tage ansvar for deres venner, når de står udenfor legen.
Refleksionsspørgsmål:
Hvordan skaber vi rammer, hvor børn kan øve sig i at tage hensyn til og hjælpe hinanden, og hvor det er en naturlig del af fællesskabet, at man passer på hinanden – uden at vi voksne fralægger os ansvaret for børnenes følelsesmæssige tryghed?
Hjælp alle børn ind i fællesskabet
De børn, som gentagne gange oplever at blive holdt udenfor børnefællesskabet, kan stå i en udsat position. De har svært ved at finde ind i legen og kan opleve, at de ikke hører til. Børn fortæller, at gode venner åbner døren til legefællesskabet, men ikke alle oplever at blive set eller at få den nødvendige støtte fra de voksne, når det er svært at komme ind i fællesskabet.
Refleksionsspørgsmål:
Hvordan får vi øje på de børn, som gentagende gange ekskluderes fra fællesskabet – og hvad kan vi konkret gøre i vores hverdag for at støtte børn, som står udenfor?
Skab rammer for, at børn kan lege og udvikle venskaber på tværs af køn
Voksne i dagtilbud er med til at forme børns forståelse af køn. Børnene fortæller, at de ofte leger med andre af samme køn, og at nogle lege er præget af traditionelle kønsroller. Men de fortæller også, at de gerne vil lege med børn af det andet køn.
Refleksionsspørgsmål:
Hvordan er vi selv med til at påvirke børnenes forståelse af køn, og hvordan skaber vi gode rammer for deres muligheder for leg og venskaber på tværs af køn?
Giv plads til, at de voksne kan lege med
Når de voksne leger med, er der større sandsynlighed for, at legen udvikler sig positivt for alle – og at flere bliver inkluderet i legefællesskabet. Men børnene fortæller, at de sjældent oplever, at de voksne er med i legen.
Refleksionsspørgsmål:
Hvordan styrker vi børnefællesskaberne ved at involvere os på forskellige måder i børnenes leg, og hvad forhindrer os i at deltage mere i børns leg?
Giv børnene indflydelse på, hvad der sker til samlingen
Fællessamlinger kan styrke fællesskabet i børnegruppen, når børnene får indflydelse på det, der sker. Børnene fortæller, at samling er sjovt, når de voksne skaber rammer, hvor alle kan deltage aktivt og bidrage til fællesskabet.
Refleksionsspørgsmål:
Hvordan giver vi børnene medbestemmelse og indflydelse på det, der sker til samling, så samlingen opleves som en relevant og meningsfuld aktivitet?
Gratis materialer til dig, der arbejder i dagtilbud
Inspirationshæfte om positive fællesskaber
Digitalt forløb om positive fællesskaber
Billedbogen “Ayas superkappe”
Forældreguide til gode fællesskaber
Sådan har vi gjort
Rapporten bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt 490 børnehavebørn på 4-6-år og gruppeinterview med 87 børn på samme alder, fordelt på ni børnehaver over hele landet. Rapporten er bygget op omkring fire fokusområder, som hver især belyser børns deltagelse og muligheder i børnehavens små og store fællesskaber:
- Børns venskabsrelationer og præferencer i legefællesskaber.
- Børns perspektiver på in- og eksklusion af legefællesskaber.
- Børns muligheder for at lege med, og få hjælp og støtte af de voksne.
- Børns deltagelse i og indflydelse på samling.