Har du spørgsmål om forløbet før indsamlingen?

Indsamlingen foregår søndag den 27. marts 2022. Du kan samle ind fra kl. 10.00-18.00. Vi har kun tilladelse til at samle ind på denne dag og i dette tidsrum. Ruterne har forskellig længde, men du kan forvente at bruge 2-3 timer på at gå en indsamlingsrute.

Nej, det må man desværre ikke. Vi har kun tilladelse til at samle ind søndag d. 27. marts.

Kan du ikke deltage den dag, kan du i stedet hjælpe ved at starte din egen digitale indsamling på Facebook.

Du tilmelder dig på siden: stopsvigt.dk, hvor du selv kan vælge din rute. Når du klikker på en rute, kan du se hvilke husstande, der er med på ruten.

Du kan tilmelde dig og vælge en rute helt frem til mandag d. 21. marts 2022 på stopsvigt.dk.

Efter denne dato er det kun muligt samle ind digitalt, på Facebook.

Alle, der har lyst til at støtte Børns Vilkår, må samle ind. Børn under 11 år må kun samle ind sammen med en voksen. Børn og unge mellem 11 og 18 år må samle ind to og to.

Ja, det kan I godt. Det er ofte hyggeligt at gå sammen to og to. I kan gå sammen på den samme rute, eller I kan tilmelde jer hver sin rute, og gå begge ruter sammen. Tilmelder I jer to ruter, får I en bøtte hver og kan samle mere ind.

Du må meget gerne tage børnene med på ruten. Det er hyggeligt, og de synes, det er sjovt. Børn over 11 år må gå sammen to og to. Børn under 11 år må samle ind sammen med en voksen, der er fyldt 18 år.

Vi sender dig en indsamlingsbøtte, rutekort og indsamlermaterialer med posten i god tid inden indsamlingen. De første indsamlingsbøtter sender vi af sted i januar og derefter med jævne mellemrum. Hvis du ikke har modtaget brevet med indsamlingsbøtten to uger før indsamlingen, så kontakt os på tlf. 35 55 55 51 eller stopsvigt@bornsvilkar.dk.

Indsamlingsbøtten er lavet af en blanding af de tre plasttyper PET, PA og PE. Alle dele af indsamlingsbøtten kan genbruges, hvis det sorteres som plastaffald.

Kan du ikke samle ind på indsamlingsdagen, beder vi dig sende os en mail til stopsvigt@bornsvilkar.dk. Husk at oplyse dit Indsamler-ID i mailen.

Hvis du allerede har modtaget dit brev med indsamlingsbøtten, beder vi dig sende bøtten retur til:

Børns Vilkår
Trekronergade 26
2500 Valby

Har kuverten ikke været åbnet, kan du sende den retur til os uden at betale porto, hvis du skriver ’Retur til modtager’ på konvolutten. Har kuverten været åben, skal du selv betale porto.

Har du spørgsmål om selve indsamlingsdagen?

Det runde klistermærke skal du sætte synligt på dit overtøj. Det lille firkantede klistermærke skal du sætte på indsamlingsbøtten, hvor der står ‘Sæt Indsamler-ID her’. QR-koden skal du sætte der, hvor der står “Sæt QR-koden her”. Da vi bruger resten af indsamlingsbøtterne fra sidste år, hvor der ikke er et felt til QR-koden, vil det kun være på nogle bøtter, at dette felt fremgår. Vi har vedlagt et ekstra sæt af alle klistermærker, hvis I er to, der samler ind sammen.

”Hej, jeg samler ind for Børns Vilkår. Vi samler ind i dag over hele landet for at sikre, at flere svigtede børn i Danmark hurtigt kan få den nødvendige hjælp på BørneTelefonen, når de ikke har andre at gå til. Kunne du tænke dig at hjælpe os med det?”

Hvis de gerne vil høre lidt mere, så kan du fortælle, at BørneTelefonen har over 50.000 samtaler med børn og unge om året, og at BørneTelefonen er åben hver dag – også i de sene nattetimer. Mange børn ringer, fordi de bliver svigtet, misbrugt eller slået af dem, de elsker mest.

Vi kan ikke sige, hvad overskuddet fra landsindsamlingen bliver i år, da vi endnu ikke kender det samlede resultat. Der er selvfølgelig nogle udgifter forbundet med at afholde en landsindsamling, bl.a. materialer og porto, men du kan oplyse, at Børns Vilkår overholder Indsamlingsnævnets krav om, at mindst 2/3 af indtægterne fra indsamlingen skal gå til formålet ved en hus- og gadeindsamling.

Derudover kan du oplyse, at Børns Vilkår har en administrationsprocent på 6%. Det er en af de laveste i branchen. I Børns Vilkår holder vi alle omkostninger på et absolut minimum, så flest mulige indsamlede midler kan gå til at stoppe svigt af børn i Danmark.

Der er mange forskellige måder, som man kan støtte indsamlingen på, selvom man ikke har kontanter. Man kan fx støtte direkte i døren via MobilePay eller SMS – numrene står på indsamlingsbøtten, så det er nemt at vise til den, der har åbnet døren for dig.

I brevet med indsamlingsbøtten får du også nogle flyers, hvor de forskellige støttemuligheder står på. Dem kan du give til dem, der gerne vil lave en bankoverførsel eller tænke over, hvordan de vil støtte.

Ja, man kan støtte landsindsamlingen via MobilePay. Vi har flere MobilePay numre tilknyttet landsindsamlingen, men nummeret, du kan oplyse i døren, er 12316.

Når en donation gives ved at scanne QR-koden, bliver dit Indsamler-ID automa­tisk sat på overførslen, så det tæller med i dit indsamlede beløb. Ved overførsler til MobilePay, hvor donationen ikke gives via QR-koden, kan vi ikke se, at donationen kommer fra din rute.

Sådan benytter man QR-koden:

  1. Åben MobilePay og tryk ‘Betal’.
  2. Tryk ‘Scan QR-kode’.
  3. Hold QR-feltet på mobilen hen over QR-koden på din indsamlingsbøtte.
  4. Indtast beløb og tryk ‘Næste’.
  5. Tjek, at modtager er ’Børns Vilkår – Landsindsamling’, og at dit Indsamler-ID står i notefeltet. Gennemfør betaling.

Hvis personen i døren ikke ønsker at benytte QR-koden, kan de overføre til MobilePay-nummeret på bøtten.

Er der ingen, der åbner døren, kan du lægge en af de flyers, du har fået, i postkassen. Flyeren skal helt ind i postkassen, så den ikke stikker ud, og den må ikke efterlades på dørmåtten. Børns Vilkår risikerer at få en påtale fra Indsamlingsnævnet, hvis en flyer efterlades synligt. Du kan også give en flyer til dem, der vil tænke over, hvilket beløb de vil give.

Du må kun samle ind på de veje, der står på dit rutekort, da du ellers risikerer at samle ind på en andens rute.

Ruterne har forskellig længde, og på en almindelig rute skal du forvente at samle ind i ca. 2-3 timer. Hvis du ikke kan nå hele ruten, så gå så meget af ruten, som du kan nå. Er ruten for lang, må du meget gerne give os besked, så vi kan justere den til næste år. Skriv til os på stopsvigt@bornsvilkar.dk. Husk at skrive dit Indsamler-ID og dit Rute-ID i mailen.

Blev du forhindret i at gå på dagen, vil vi gerne have, at du sender den tomme indsamlingsbøtte tilbage til Børns Vilkår. Har kuverten ikke været åbnet, kan du sende den retur til os uden at betale porto, hvis du skriver ’Retur til modtager’ på konvolutten. Har kuverten været åben, skal du selv betale porto. I det tilfælde kan du nøjes med at sende indsamlingsbøtten og klistermærkerne retur, så kuverten ikke bliver så tung.

Du er også meget velkommen til at aflevere indsamlingsbøtten og materialerne til Børns Vilkår på Trekronergade 26, 2500 Valby i vores postkasse ved hoveddøren.

Husk også at give os besked ved at skrive til os på stopsvigt@bornsvilkar.dk. Skriv gerne: ‘Afmelding’ i emnefeltet. Det er vigtigt, at du også skriver dit Indsamler-ID.

Har du udfordringer på ruten, kan du kontakte Børns Vilkår på 35 55 55 51 den 27. marts. Børns Vilkår har en forsikring, der dækker alle indsamlere under indsamlingen.

Har du spørgsmål om forløbet efter indsamlingen?

Indsamlingsbøtten skal senest være afleveret mandag d. 11. april, men vær opmærksom på, at ikke alle afleveringssteder tager imod bøtterne helt frem til denne dato. Tjek derfor vores kort over afleveringssteder, så du ikke går forgæves.

Du kan finde det nærmeste afleveringssted og se deres åbningstider her. Kortet opdateres løbende, og vi tager forbehold for ændringer. Tjek derfor, at dit afleveringssted fortsat fremgår, når vi nærmer os d. 27. marts.

Er du forhindret i at aflevere din indsamlingsbøtte inden d. 11. april? Så kontakt os på tlf. 35 55 55 51 eller stopsvigt@bornsvilkar.dk – så finder vi en løsning sammen.

Find det nærmeste afleveringssted og se åbningstider her. Vores kort over afleveringssteder opdateres løbende, og vi tager forbehold for ændringer. Tjek derfor, at dit afleveringssted fortsat fremgår, når vi nærmer os d. 27. marts.

Du vil få tilsendt et link, hvor du kan gå ind og se, hvad du har samlet ind. Hvis du afleverer indsamlingsbøtten hos Børns Vilkår, vil du få at vide, hvad du har samlet ind med det samme, da vi tæller din bøtte op på stedet. Nogle banker og butikker har også mulighed for at oplyse dig om, hvad du har samlet ind med det samme. Husk at sætte klistermærket med dine ID numre på indsamlingsbøtten, så vi ved, at beløbet i bøtten kommer fra dig.

Er du forhindret i at aflevere din indsamlingsbøtte senest den 11. april, må du meget gerne kontakte os. Så hjælper vi dig med at finde en løsning. Skriv til stopsvigt@bornsvilkar.dk eller ring på 35 55 55 51.

Hvis du ikke har mulighed for at aflevere indsamlingsbøtten på et af vores afleveringssteder, så er det en mulighed, at du benytter vores tro- og loveerklæring, og selv overfører pengene til vores konto.

Du finder tro- og loveerklæringen her.

I erklæringen står der beskrevet, hvordan du selv kan tælle op og overføre pengene under opsyn af et vidne. Husk at oplyse Indsamler-ID og Rute-ID på overførslen. Du bedes udfylde og derefter indsende erklæringen til os på stopsvigt@bornsvilkar.dk

Dette gælder også, hvis du kun har mulighed for at aflevere mønter i banken. Så kan du selv tælle pengesedlerne op, overføre dem og sende en tro- og loveerklæring til os.

Om Landsindsamlingen 2022

Gå til hovedsiden.

Læs mere

Hvor afleverer du bøtten?

Find dit afleveringssted.

Læs mere

Har du andre spørgsmål?

Kontakt os

Hvis du ikke kan finde svar på dit spørgsmål ovenfor, er du velkommen til at kontakte os.