spørgsmål og svar om landsindsamlingen
Her på siden har vi samlet svar på nogle af de spørgsmål, vi ofte støder på.
Du kan altid skrive til os på stopsvigt@bornsvilkar.dk. Vi sidder også klar til at hjælpe dig på tlf. 35 55 55 51 mandag – fredag kl. 9.00-12.30 og 13.00-15.00.
LandsiNDSAMLINGEN generelt
Hvornår må jeg samle ind?
Du må samle ind søndag den 23. marts 2025 fra kl. 10.00 – 18.00. Vi har kun tilladelse til at samle ind på denne dag og i dette tidsrum.
Ruterne har forskellig længde, men du kan forvente at bruge 2-3 timer på at gå en indsamlingsrute.
Hvordan tilmelder jeg mig landsindsamlingen?
Du kan tilmelde dig landsindsamlingen på stopsvigt.dk
Hvor gammel skal man være for at samle ind?
Alle, der har lyst til at støtte Børns Vilkår, må samle ind. Børn under 11 år må kun samle ind sammen med en voksen. Børn og unge mellem 11 og 18 år må samle ind to og to.
Kan vi samle ind to og to?
Ja, det kan I sagtens. Det er ofte hyggeligt at gå sammen to og to. I kan gå sammen på den samme rute, eller I kan tilmelde jer hver sin rute og gå begge ruter sammen. Tilmelder I jer to ruter, får I en bøtte hver og kan samle mere ind.
Hvornår får jeg indsamlingsbøtten?
Vi sender løbende indsamlingsmateriale afsted fra starten af februar, så afhængigt af hvornår du har tilmeldt dig, vi du modtage dit materiale i løbet af februar eller i starten af marts.
Hvis du ikke har modtaget brevet med indsamlingsbøtten to uger før indsamlingen, så kontakt os på tlf. 35 55 55 51 eller stopsvigt@bornsvilkar.dk.
Hvad er indsamlingsbøtten lavet af, og kan den sorteres som plastaffald?
Indsamlingsbøtten er lavet af en blanding af de tre plasttyper PET, PA og PE.
Alle dele af indsamlingsbøtten kan genbruges, hvis det sorteres som plastaffald.
Hvor kan jeg aflevere min fyldte indsamlingsbøtte?
Du kan aflevere din indsamlingsbøtte i Bog & idé og Legekædens butikker til og med lørdag den 29. marts og i alle Imercos butikker til og med onsdag den 26. marts inden for almindelig åbningstid. Alle adresser og åbningstider bliver offentliggjort på vores hjemmeside, når vi nærmer os indsamlingen: www.stopsvigt.dk/aflevering
Hvor mange af de indsamlede midler går til formålet?
I Børns Vilkår holder vi alle omkostninger på et absolut minimum, så flest mulige indsamlede midler kan gå til at stoppe svigt af børn og unge i Danmark. Børns Vilkår har en administrationsprocent på 6%.
Jeg har tilmeldt mig, men er blevet forhindret
Hvis du bliver forhindret i at samle ind, så send os en mail på stopsvigt@bornsvilkar.dk, så vi kan afmelde dig og give ruten til en anden.
INDSAMLINGsdagen specifikt
Hvad består mit indsamlingsmateriale af?
Dit indsamlingsmateriale består af:
- Et brev med dit rutekort
- En indsamlingsbøtte
- Flyers
- En lille guide med praktisk information
- Klistermærke til at sætte på dit tøj og klistermærker med indsamlings-ID og QR-kode til at sætte på din bøtte.
Du kan lægge en flyer i postkassen hos dem, der ikke er hjemme. Det er vigtigt, at flyeren kommer helt ind i postkassen, og den må ikke efterlades på dørmåtten. Børns Vilkår risikerer en påtale fra Indsamlingsnævnet, som giver tilladelse til at lave en landsindsamling.
Kan jeg se, hvad jeg har samlet ind via MobilePay på min rute?
Hvis du vil vide, hvor meget du har samlet ind via MobilePay, når du er færdig på din rute, skal du bede personen i døren om at scanne QR-koden, du har sat på din indsamlingsbøtte. Så kan vi nemlig se, om en donation er givet på netop din rute.
Sådan benytter man QR-koden:
- Åbn MobilePay og tryk ‘Scan’.
- Hold QR-feltet på mobilen hen over QR-koden på din indsamlingsbøtte.
- Indtast beløb og tryk ‘Næste’.
- Modtageren skal være ’Børns Vilkårs Landsindsamling’,
- Gennemfør betaling.
Hvad kan jeg sige i døren?
Her finder du inspiration til, hvad du kan sige i døren.
”Hej. I dag holder Børns Vilkår landsindsamling. Vi samler ind over hele landet for at sikre, at ingen børn og unge i Danmark står alene med deres problemer, men kan få hjælp på BørneTelefonen og HØRT. Vil du hjælpe os med det?”
eller
”Hej. Jeg samler ind til BørneTelefonen og HØRT. Særligt i nattetimerne fylder tunge tanker hos mange børn og unge. Derfor er det vigtigt, at de har nogen, som lytter til dem – hele døgnet. Har du lyst til at støtte?”
Hvad siger jeg på engelsk?
Landsindsamling – National collection which takes place once a year.
We have more than 17.000 volunteers collecting money through door-to-door collection in all of Denmark.
Indsamlingsbøtte – Donation bag.
Hvorfor og hvad samles der ind til? – Today there is a national collection all over Denmark for the Danish NGO ‘Børns Vilkår’. The money donated will contribute to ‘BørneTelefonen’ and ‘HØRT’ our two help lines for children and young people. Both are free services that children and young people can use when they need support, care and someone to talk to about their problems. When you donate, you will contribute to ‘BørneTelefonen’ and ‘HØRT’ being open 24 hours a day. ‘BørneTelefonen’ and ‘HØRT have over 60.000 conversations with children and young people a year.
Children and young people contact us about a variety of concerns such as physical abuse, mental health, bullying and suicidal thoughts.
Telefonnummeret 116 111 – The phone number that children and young people can use when contacting us is 116 111. They can call, chat, text, and write online letters. The number is free to call, and every caller is anonymous. 116 111 is the number specially reserved for child helplines in Europe.
Sådan kan du donere – You can donate giving cash or using MobilePay (12316). If you want to use MobilePay you can scan the QR code on the donation bag.
Hvordan kan man støtte landsindsamlingen?
Man kan støtte Børns Vilkårs Landsindsamling med kontanter eller via MobilePay (123 16). Nummeret står på indsamlingsbøtten.
Man kan også sende en SMS eller lave en bankoverførsel. Informationerne står på den flyer, du har modtaget i dit indsamlingsmateriale.
Hvad gør jeg, hvis uheldet er ude, mens jeg går min rute?
Børns Vilkår har en forsikring, der dækker alle indsamlere, mens de samler ind den 23. marts 2025.
Kontakt os på tlf. 35 55 55 51 eller stopsvigt@bornsvilkar.dk, hvis du har brug for hjælp.
Hvor mange af de indsamlede midler går til formålet?
I Børns Vilkår holder vi alle omkostninger på et absolut minimum, så flest mulige indsamlede midler kan gå til at stoppe svigt af børn og unge i Danmark. Børns Vilkår har en administrationsprocent på 6%.
På landsindsamlingen overholder vi Indsamlingsnævnets krav om, at mindst 2/3 af indtægterne fra inds
Hvor kan jeg aflevere min fyldte indsamlingsbøtte?
Du kan aflevere din indsamlingsbøtte i Bog & idé og legekædens butikker eller hos en anden af vores samarbejdspartnere i dagene efter indsamlingen.
Alle afleveringssteder og åbningstider bliver offentliggjort på vores hjemmeside i løbet af januar.
Hvad gør jeg, hvis jeg er bliver forhindret i at samle ind?
Hvis du ikke har mulighed for at samle ind på indsamlingsdagen, så skriv til os på stopsvigt@bornsvilkar.dk. Husk at oplyse dit indsamler-ID i mailen.
Hvis du allerede har modtaget dit brev med indsamlingsbøtten, beder vi dig sende bøtten retur til:
Express
Att: Børns Vilkår
Hørskætten 7
2630 Taastrup
FORLØBET EFTER INDSAMLINGEN
Hvor og hvornår kan jeg aflevere min indsamlingsbøtte?
Du kan aflevere din indsamlingsbøtte i:
- Bog & idé og Legekædens butikker fra søndag den 23. marts til og med lørdag den 29. marts inden for butikkernes almindelige åbningstid. Obs. det er ikke alle butikker, der har søndagsåbent.
- Hos vores andre samarbejdspartnere, som bliver offentliggjort på vores hjemmeside, når vi nærmer os landsindsamlingen.
Find dit nærmeste afleveringssted og åbningstider her: stopsvigt.dk/aflevering
Hvordan får jeg at vide, hvor meget jeg har samlet ind?
Efter indsamlingen sender vi en mail med et link, hvor du kan se, hvor meget du har samlet ind.
Har du ikke mulighed for at aflevere indsamlingsbøtten?
Er du forhindret i at aflevere din indsamlingsbøtte? Så kontakt os, så vi kan finde en løsning. Skriv til stopsvigt@bornsvilkar.dk eller ring på 35 55 55 51
Om Landsindsamlingen 2024
Hvor afleverer du bøtten?
Har du andre spørgsmål?
KONTAKT OS
Hvis du ikke kan finde svar på dit spørgsmål ovenfor, er du velkommen til at kontakte os.
Eller ring på 35 55 55 51